Donderdag 26 mei 2022

TOTO, en Holland Casino ook in november koploper bestedingen gokreclames

tv reclames gokken online casino's gokreclames

Van de tien online casino’s, hebben TOTO en Holland Casino de eerste twee maanden na het opengaan van de markt de meeste gokreclames op de buis gebracht. Ze begonnen in oktober bombastisch, maar beiden matigden ze in november. De staatsdeelnemingen worden op enige afstand gevolgd door nieuwkomer Batavia Casino. De loterijen in Nederland blijven alle online casino’s ruim voor qua uitgaven en spots op televisie. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen.

Sinds het opengaan van de markt voor online casino’s op 1 oktober 2021, is er alom kritiek op het aantal gokreclames op televisie. Onder andere de televisieprogramma’s Kassa, Even Tot Hier, EenVandaag, en M besteedden aandacht aan de overdaad aan gokreclames op televisie. De ChristenUnie en SP stelden kamervragen en dienden een motie in om het aan banden te leggen. Verslavingskunde Nederland riep de Tweede Kamer op een reclameverbod voor gokreclames in te voeren.

In oktober bleek al dat Holland Casino en TOTO de meeste reclames op de buis wisten te brengen en het meeste hadden uitgegeven. Dat bleek uit cijfers van Nielsen die CasinoNieuws.nl inzag.

Ook in de maand november waren het Holland Casino en TOTO die het meeste op televisie waren, al wisselden de twee van positie. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van Nielsen die het bedrijf deelde met CasinoNieuws.nl.

Bruto tv-bestedingen oktober en november

De discussie rondom gokreclames concentreert zich voornamelijk op het medium televisie. Hoewel gokreclames pas na 21:00 uitgezonden mogen worden, ervaren criticasters een overdaad aan gokreclames op de Nederlandse televisie.

Van alle legale online casino’s, nemen TOTO (Nederlandse Loterij, ruim € 6 miljoen) en Holland Casino Online (€ 5,9 miljoen) plaats 1 en 2 in wat betreft bruto uitgaven aan tv-reclames. De genoemde bedragen betreffen bruto mediabestedingen in de maanden oktober en november 2021 samen. De daadwerkelijke bedragen die netto door de bedrijven zijn uitgegeven, vallen veel lager uit door bedongen kortingen.

De eerste nieuwkomer op de markt die pas sinds 1 oktober mag adverteren, is Batavia Casino. Het nieuwe online casino, op televisie bekend om haar Ja Ja Batavia!-reclames, gaf in de maanden oktober en november in totaal ongeveer een bruto bedrag van € 2,5 miljoen uit aan reclames op televisie. tombola kwam volgens de berekeningen van Nielsen uit op een bedrag vergelijkbaar met Batavia. Fair Play en BetCity.nl (€ 1,6 miljoen) volgen op enige afstand.

bet365 en Jack’s Online die pas respectievelijk eind oktober en begin november live gingen in Nederland, komen daarna met €943.000 en € 1,1 miljoen.

Hoewel diverse partijen in de Tweede Kamer kritiek uitten op gokreclames, zijn het dus de staatsdeelnemingen die volgens de cijfers van Nielsen het grootste aandeel hebben in de reclamedruk van gokbedrijven.

Hoewel er kritiek is op gokreclames voor online casino’s, zijn de loterijen in Nederland nog meer aanwezig op televisie. De Nationale Postcode Loterij gaf van alle bedrijven die zich bezighouden met kansspelen, op alle fronten het meeste geld uit aan reclames op televisie de afgelopen twee maanden.

Aandeel bruto bestedingen televisie oktober en november 2021

Verschillen tussen oktober en november

De Nederlandse gokmarkt ging in oktober open maar lang niet alle online casino’s die een vergunning kregen, lanceerden direct. Mede door problemen met Cruks gingen sommige partijen pas later live in Nederland. De 11 vergunde online casino’s gingen op de volgende data online in Nederland:

BetCity.nl logoGGPoker logo breedHolland Casino Online logo PNG via CasinoNieuws.nlFair Play Casino logoBingoal Nederland logo liggend via CasinoNieuws.nltombola logobet365 logo groen en geel via CasinoNieuws.nlJACK's Casino Online logo roodLiveScore Bet logo
2 oktober 20212 oktober 20212 oktober 20214 oktober 20216 oktober 20218 oktober 202111 oktober 202121 oktober 202126 oktober 202125 november 2021n.n.b.

Zowel de TOTO als Holland Casino namen gas terug in november als het gaat om het uitgeven van geld aan reclames op televisie.

Zowel de TOTO als Holland Casino namen gas terug in november als het gaat om het uitgeven van geld aan reclames op televisie:

  • TOTO gaf in november bruto € 3,9 miljoen uit, maar ging naar een bruto besteding van net geen € 2,2 miljoen in november. Dat is een afname van 43,6%.
  • Holland Casino kocht in oktober voor een bruto bedrag van € 3,5 miljoen in volgens Nielsen. In november gaf het volgens Nielsen € 2,3 miljoen bruto uit, een afname van van 34%.

De private vergunninghouders kenden juist een omgekeerde beweging:

  • Batavia gaf volgens Nielsen in oktober “maar” € 663.000 uit, maar kocht in november voor bruto € 1,9 miljoen reclame in. Een stijging van bijna 3 keer.
  • tombola maakte volgens Nielsen een nog grotere beweging (van € 348.000 naar € 2,1 miljoen), al gaf het bedrijf tegenover CasinoNieuws.nl aan dat die cijfers ver van de werkelijkheid liggen.
  • BetCity.nl ging van € 648.000 naar € 1.036.000 volgens Nielsen.
  • Jack’s Casino, die in oktober nog geen vergunning had voor haar online casino aanbod, ging van € 545.811 naar €611.187.
  • bet365 deed in oktober nog niet aan reclame op televisie, maar gaf volgens Nielsen bruto € 943.000 uit in november.

Nielsen maakt haar schattingen op basis van het aantal reclames keer de prijzen die de drie grote partijen (Ster, Ad Alliance, en Talpa Network) in Nederland volgens hun ratecards rekenen. Eventuele kortingen die de verkopers van reclame-zendtijd geven, zijn daar niet in meegenomen. De daadwerkelijke uitgaven liggen dus (veel) lager dan de data die Nielsen publiceert. tombola laat aan CasinoNieuws.nl weten dat de netto uitgaves flink lager zijn dan de hierboven weergegeven bruto data van Nielsen.

Alle online casino’s die geld uitgaven aan reclames op televisie, deden dat bij alle drie de genoemde mediabedrijven.

AdAlliance

Aantal gokreclames

Hoeveel geld er wordt uitgegeven aan reclames is één ding. Hoe vaak reclames te zien zijn, is vooral waar de discussie zich op focust.

Nielsen telt niet alleen losse reclames, het neemt ook tag-ons en programmasponsering mee in haar berekening.

Holland Casino had met afstand de meeste reclames op televisie, volgens Nielsen. Het bedrijf telde in oktober 5.110 reclames voor Holland Casino, in november 4.935. Nielsen telt niet alleen losse reclames, het neemt ook tag-ons en programmasponsering mee in haar berekening. Het hoge aantal reclames voor Holland Casino komt dan ook waarschijnlijk door het sponsoren van de Eredivisie en het programma The Bettle van Holland Casino.

De TOTO bracht volgens Nielsen in de maanden oktober en november samen 2.632 keer een reclame op de televisie. BetCity.nl die met de reclames met Andy van der Meijde op het netvlies staat gebrand van menig sportfan, kwam 2.210 keer langs.

Daarna volgen Batavia Casino (1.724), Fair Play Casino (1.627), tombola (1.549), bet365 (566), en Jack’s Casino (527).

Aantal gokreclames op televisie oktober en november 2021

Verschillen tussen oktober en november

  • Hoewel Holland Casino volgens Nielsen haar bestedingen drastisch terugschroefde, resulteerde dat volgens het bedrijf niet in beduidend minder reclames. In oktober waren dat er 5.110, in november ging dat naar 4.935.
  • De TOTO schakelde de kwantiteit wel terug. In oktober waren de spotjes van het bedrijf 1.745 keer te zien. In november nog maar 887 keer.
  • BetCity.nl schakelde qua bestedingen bij volgens Nielsen, maar was toch minder vaak te zien: van 1.162 naar 1.048.
  • Batavia Casino ging van 526 keer op tv in oktober naar 1.198 spotjes in november, ruim twee keer zo vaak.
  • Ook bij Fair Play Casino was een stijging te zien, al was dat met 675 naar 952 niet zo sterk als Batavia Casino.
  • tombola (van 227 naar 1.322) en bet365 (van 0 naar 566) maakten beiden gigantische stijgingen mee qua kwantiteit.
  • Jack’s was volgens Nielsen in oktober (282) vaker te zien dan in november (245). De oorzaak daarvoor is onduidelijk.

Er zijn twee types reclames op televisie. De daadwerkelijke tv-reclame, en de programmasponsoring:

  • Onder tv-reclames zelf verstaan we de spotjes die je in de reclameblokken tegenkomt. De zogenaamde tag-on, een korte reclame die volgt op een langere reclame die eerder in hetzelfde reclameblok werd uitgezonden, wordt door de mediahuizen gezien als losse reclame. Als een reclameblok bijvoorbeeld 3 gokreclames bevat met bij alle drie een tag-on, dan komt de teller op 6 reclames te staan.
  • Een andere categorie reclames op televisie is de programmasponsoring (TV-billboard genoemd door reclamemensen). Dit is de reclame die veelal direct voor of -na een programma verschijnt, vaak vergezeld door de tekst ‘Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door’.

Loterijen de grootste besteders

De focus bij het debat rondom gokreclames ligt op twee elementen: online casino’s en reclames op televisie. Beiden zijn echter niet alles omvattend.

Goede Doelen Loterijen en Nederlandse Loterij

Hoewel vooral de online casino’s er van langs krijgen in de media en de oppositie vooral daar op afgeeft, zijn de loterijen in Nederland de instanties die het meeste uitgeven. De bestedingen van de online casino’s zijn gigantisch, maar de Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij (beiden onderdeel van Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. wat eigendom is van Novamedia) zijn groter. De Nationale Postcode Loterij gaf in de maanden oktober en november 2021 in totaal ruim bruto € 7,7 miljoen uit aan marketing op televisie volgens Nielsen. De VriendenLoterij gaf € 5,6 miljoen uit .

Ook aan de andere merken (naast TOTO) van Nederlandse Loterij (Staatsloterij, EuroJackpot, Lotto, Krasloten, Lucky Day) wordt veel geld uitgegeven voor televisiereclames. De Nederlandse Loterij besteedde volgens Nielsen € 2,7 miljoen aan haar merk Staatsloterij, EuroJackpot reclames kostten € 1,5 miljoen, voor Krasloten kocht het voor € 1,6 miljoen in, Lotto had een budget van € 1 miljoen, en de overige merken konden samen rekenen op € 700.000.

De reclames van de loterijen in Nederland zijn zo ingeburgerd, dat ze niet (meer) kunnen rekenen op al te veel kritiek. Bekende Nederlanders als Gaston Starreveld, Winston Gerschtanowitz, Caroline Tensen, en Irene Moors zijn al zo lang als gezicht van de loterijen op de buis, dat ze in het debat rondom gokreclames niet voorkomen. Loterijen worden ook door de wet gezien als een andere categorie omdat de kans op kansspelverslaving vele malen kleiner is.

Radio, billboards, en print, sponsoring, én online

De gokreclames op televisie springen het meeste in het oog. De data van Nielsen laat zien dat de loterijen en online casino’s daar ook veruit het meeste aan uitgeven. Maar de data van Nielsen laat ook zien dat er meer media gebruikt wordt door de online casino’s.

In de datasets die CasinoNieuws van Nielsen ontving, zijn de overige uitgaven samengevoegd onder de noemer overig. Volgens het bedrijf vallen daar kranten, magazines, bioscoop, billboards langs de weg, en internet onder.

De bestedingen zoals te zien onder overig in de volledige datasets (zie onderaan dit artikel) bevatten dus data over online bestedingen van de kansspelaanbieders. Nielsen gebruikt hiervoor online display advertising op de 400 grootste sites zoals nu.nlad.nl, en telegraaf.nl.

Hoeveel geld de online casino’s uitgeven aan advertenties inkopen bij bijvoorbeeld Google (SEA), Facebook, YouTube, en andere social media, meet Nielsen (nog) niet. Advertenties van Holland Casino, Batavia, Bingoal, en TOTO komen veel langs bij de hiervoor genoemde platformen, maar de uitgaven daarvan zijn dus niet in de datasets opgenomen.

Ook is er geen data publiekelijk inzichtelijk hoeveel online casino’s besteden aan affiliatemarketing. Op de TOTO, GGPoker, en Fair Play Casino na, doen alle legale online casino’s momenteel aan affiliatemarketing via onder andere CasinoNieuws.nl.

Holland Casino is sponsor van de Eredivisie en de TOTO prijkt op het shirt bij diverse voetbalclubs. Ook GGPoker heeft overeenkomsten gesloten met diverse voetbalclubs. Jack’s Casino heeft onder andere Rafael van der Vaart en Robert Doornbos vastgelegd, en is sponsor van GLORY, het OKT Curling, en naamgevend sponsor van Jack’s Racing Day, Jack’s League, en Jack’s World Series of Darts Finals. De uitgaven van ieder online casino aan sponsoring, vallen buiten de categorie ‘overig’ van Nielsen.

Ruwe dataset bruto mediabestedingen oktober en november 2021

wdt_ID aanbieder televisie oktober televisie november televisie totaal overig oktober overig november overig totaal totaal oktober totaal november totaal totaal
1 Nationale Postcode Loterij 3.931.238 3.816.514 7.747.751 1.566.604 842.743 2.409.347 5.497.842 4.659.257 10.157.098
2 TOTO 3.924.900 2.190.962 6.116.862 910.591 281.822 1.192.413 4.835.491 2.472.784 7.309.275
3 Vriendenloterij 3.163.934 2.445.211 5.609.145 470.785 1.069.170 1.539.955 3.634.719 3.514.381 7.149.100
4 Holland Casino 3.567.000 2.341.000 5.909.000 734.758 307.732 1.042.489 4.301.758 2.648.732 6.950.489
5 Staatsloterij 1.193.278 1.496.145 2.689.423 629.061 795.812 1.424.873 1.822.339 2.291.957 4.114.296
6 Fair Play Casino 511.000 1.087.000 1.598.000 661.000 993.000 1.654.000 1.172.000 2.079.000 3.252.000
7 Batavia Casino 663.000 1.916.000 2.579.000 240.000 332.000 573.000 903.000 2.248.000 3.151.000
8 tombola 348.000 2.170.000 2.519.000 4.000 97.000 101.000 352.000 2.266.000 2.619.000
9 EuroJackpot 1.526.546 42.033 1.568.580 699.198 33.804 733.002 2.225.744 75.837 2.301.582
10 BetCity.nl 648.000 1.036.000 1.685.000 23.000 244.000 268.000 671.000 1.281.000 1.953.000

Ruwe dataset aantal reclames oktober en november 2021

wdt_ID aanbieder tv oktober tv november tv totaal overig oktober overig november overig totaal totaal oktober totaal november totaal totaal
1 Holland Casino 5.110 4.935 10.045 4.215 9.690 13.905 9.325 14.625 23.950
2 Nationale Postcode 2.306 1.745 4.051 14.578 2.670 17.248 16.884 4.415 21.299
3 Vriendenloterij 1.696 1.160 2.856 883 1.814 2.697 2.579 2.974 5.553
4 TOTO 1.745 887 2.632 11.406 12.165 23.571 13.151 13.052 26.203
5 BetCity.nl 1.162 1.048 2.210 1.793 2.163 3.956 2.955 3.211 6.166
6 Staatsloterij 727 1.274 2.001 2.111 3.822 5.933 2.838 5.096 7.934
7 Batavia Casino 526 1.198 1.724 12.773 39.369 52.142 13.299 40.567 53.866
8 Fair Play Casino 675 952 1.627 62.772 87.006 149.778 63.447 87.958 151.405
9 tombola 227 1.322 1.549 71 1.909 1.980 298 3.231 3.529
10 Lotto 589 430 1.019 1.648 4.101 5.749 2.237 4.531 6.768
11 Krasloten 0 862 862 0 237 237 0 1.099 1.099
12 EuroJackpot 804 8 812 17.873 11.825 29.698 18.677 11.833 30.510
13 bet365 0 566 566 4.865 14.831 19.696 4.865 15.397 20.262
14 Jack's Casino 282 245 527 196 119 315 478 364 842
15 Nederlandse Loterij (overig) 14 456 470 171 52 223 185 508 693
16 overig 27 4 31 4.230 2.246 6.476 4.257 2.250 6.507

⚠ De bovenstaande genoemde bruto bestedingen kunnen sterk afwijken van de netto bedragen die de online casino’s daadwerkelijk hebben uitgegeven.

CasinoNieuws.nl ontving van Nielsen twee datasets. Bovenstaande twee tabellen zijn een combinatie van de datasets Mediabestedingen onlinekansspelen (XLS, 13 kB) en Mediabestedingen kansspelen (XLS, 13 kB). De twee datasets zijn gecombineerd om de totale mediadruk in kaart te brengen. Het verschil tussen online kansspelen en landgebonden kansspelen, is niet altijd voor de consument te onderscheiden. Zo merkt Nielsen de reclames voor de TOTO met Nathan Rutjes (speel bewust) en Wesley Sneijder (Koning TOTO) aan als voor landgebonden kansspelen, terwijl die in de praktijk ook geschaard kunnen worden als reclames voor online kansspelen.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op maandag 13 december 2021. Op dinsdag 14 december is dit artikel geüpdate met nieuwe datasets aangeleverd door Nielsen. In de tussentijd is het artikel kortstondig offline geweest.

Laat een reactie achter