De Nederlandse Loterij Organisatie (NLO), de moederorganisatie van TOTO, staat dit jaar op een zesde plaats in de Top 100 Adverteerders van MarketingTribune en Nielsen. Het bedrijf had vorig jaar € 111,8 miljoen aan bruto mediabestedingen.
Begin deze week heeft vakblad MarketingTribune in samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen haar nieuwste editie bezorgd bij haar abonnees. In deze speciale editie staan de Top 100 Adverteerders van 2022 centraal. Op haar website heeft MarketingTribune aandacht gegeven aan de top vijftien van de lijst. De lijst is samengesteld op basis van de mediabestedingen van de bedrijven.
Volgens Berry Punt, marketingmanager bij Nielsen, stond de eerste helft van het jaar in het teken van de afbouw van coronamaatregelen. Daarmee werd een sterk herstel van de bruto mediabestedingen ingezet. In de tweede helft van 2022 namen de bestedingen, afgezet tegen de eerdere groei, volgens Punt juist weer fors af. Onder aan de streep werd er 3,6% meer uitgegeven in 2022 ten opzichte van 2021.
NLO zesde in Top 100 Adverteerders
Op de eerste plaats op de lijst van MarketingTribune en Nielsen staat, net als vorig jaar, Albert Heijn. Het bedrijf gaf vorig jaar € 196,4 miljoen uit aan mediabestedingen, ruim € 40 miljoen meer dan een jaar eerder. Lidl Nederland (€ 152 miljoen), en A.S. Watson Europe Health & Beauty (Kruidvat en Trekpleister, € 148,9 miljoen) maken de top 3 compleet.
Op de zesde plaats van de Top 100 Adverteerders staat de Nederlandse Loterij Organisatie (NLO) met bestedingen van € 111,8 miljoen. Daarmee is het zes plaatsen gestegen ten opzichte van 2021, toen het € 92,5 miljoen uitgaf. NLO maakt naast reclame voor TOTO Online, ook reclame voor de Staatsloterij, de Lotto, Eurojackpot, Lucky Day, Krasloten, het Miljoenenspel, en TOTO Winkel.
Positie (2022) | Positie (2021) | Adverteerders | Totaal 2021 | Totaal 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
1 | (-) | 1 | Albert Heijn | € 156.200.000 | € 196.400.000 |
2 | (+4) | 6 | Lidl Nederland | € 119.000.000 | € 152.000.000 |
3 | (-1) | 2 | A.S. Watson Europe Health & Beauty | € 153.000.000 | € 148.900.000 |
4 | (-1) | 3 | Unilever Nederland | € 134,400.000 | € 132.000.000 |
5 | (+6) | 11 | Bol.com | € 97.000.000 | € 114.600.000 |
6 | (+6) | 12 | Nederlandse Loterij Organisatie (NLO) | € 92.500.000 | € 111.800.000 |
7 | (+1) | 8 | T-Mobile Netherlands | € 107.400.000 | € 107.900.000 |
8 | (-4) | 4 | Procter & Gamble Nederland | € 132.000.000 | € 104.600.000 |
9 | (-2) | 7 | Jumbo Supermarkten | € 116.600.000 | € 103.000.000 |
10 | (+32) | 42 | Pepsico Nederland | € 35.900.000 | € 91.100.000 |
11 | (+22) | 35 | Amazon Europe | € 40.400.000 | € 81.800.000 |
12 | (+450) | 462 | Nuts Groep | € 3.500.000 | € 71.900.000 |
13 | (+2) | 15 | Aldi Culemborg | € 67.700.000 | € 69.200.000 |
14 | (+8) | 22 | McDonald’s Nederland | € 47.500.000 | € 68.000.000 |
15 | (+28) | 43 | Samsung Electronics Benelux | € 35.600.000 | € 67.300.000 |
Punt kijkt ook vooruit op het jaar 2023, waarin op uiterlijk 1 juli het verbod op ongerichte gokreclames ingevoerd wordt:
“Reclame voor online kansspelen gaat verdwijnen, tenminste het kabinet wil alle ‘ongerichte’ gokreclames verbieden. Dat gaat impact hebben op de advertentie-inkomsten van met name televisiezenders, online display en out of home en dat zou betekenen dat een aantal kansspelaanbieders niet meer in de Top-100 Adverteerders terugkeert in 2023.”
Berry Punt, Nielsen
Eindsprint naar het reclameverbod
Vandaag publiceerde de NOS een artikel over de vele gokreclames die te zien zijn in aanloop naar het reclameverbod. Uit cijfers van Nielsen bleek eerder dat legale online casino’s niet eerder zoveel geld uitgaven aan reclame dan in de laatste twee maanden van 2022. In november was dat bedrag ruim € 16,86 miljoen. In december gaven ze volgens Nielsen € 16,28 miljoen uit aan gokreclames.
De NOS meldt dat Nielsen laat weten dat de uitgaven van online kansspelaanbieders in januari en februari niet veel minder zijn geworden. In het artikel wordt een top tien opgesteld van aanbieders die het meeste uitgaven aan reclame sinds de legalisering van online kansspelen:
Positie | Aanbieder | Uitgaven okt 2021 – feb 2023 |
---|---|---|
1 | BetCity | € 36.000.000 |
2 | Kansino | € 29.000.000 |
3 | TOTO Online | € 29.000.000 |
4 | FairPlay Casino | € 21.000.000 |
5 | Holland Casino | € 21.000.000 |
6 | Unibet | € 15.000.000 |
7 | Tombola | € 15.000.000 |
8 | Bet365 | € 9.000.000 |
9 | One Casino | € 9.000.000 |
10 | 711 | € 7.000.000 |
Informatie Top 100 Adverteerders van Nielsen en MarketingTribune via MarketingTribune.nl. Dit artikel is na publicatie geüpdatet nadat CasinoNieuws.nl de data van Nielsen heeft ontvangen. In het artikel werden conclusies getrokken op basis van de data in het NOS-artikel. Die conclusies bleken onjuist. CasinoNieuws.nl is momenteel bezig met een nieuw artikel met daarin de data van Nielsen.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.