Zaterdag 22 juni 2024

Speel bewust

Moederorganisatie TOTO stijgt naar zesde plaats in Top 100 Adverteerders

nlo top 100 adverteerders

De Nederlandse Loterij Organisatie (NLO), de moederorganisatie van TOTO, staat dit jaar op een zesde plaats in de Top 100 Adverteerders van MarketingTribune en Nielsen. Het bedrijf had vorig jaar € 111,8 miljoen aan bruto mediabestedingen.

Begin deze week heeft vakblad MarketingTribune in samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen haar nieuwste editie bezorgd bij haar abonnees. In deze speciale editie staan de Top 100 Adverteerders van 2022 centraal. Op haar website heeft MarketingTribune aandacht gegeven aan de top vijftien van de lijst. De lijst is samengesteld op basis van de mediabestedingen van de bedrijven.

Volgens Berry Punt, marketingmanager bij Nielsen, stond de eerste helft van het jaar in het teken van de afbouw van coronamaatregelen. Daarmee werd een sterk herstel van de bruto mediabestedingen ingezet. In de tweede helft van 2022 namen de bestedingen, afgezet tegen de eerdere groei, volgens Punt juist weer fors af. Onder aan de streep werd er 3,6% meer uitgegeven in 2022 ten opzichte van 2021.

NLO zesde in Top 100 Adverteerders

Op de eerste plaats op de lijst van MarketingTribune en Nielsen staat, net als vorig jaar, Albert Heijn. Het bedrijf gaf vorig jaar € 196,4 miljoen uit aan mediabestedingen, ruim € 40 miljoen meer dan een jaar eerder. Lidl Nederland (€ 152 miljoen), en A.S. Watson Europe Health & Beauty (Kruidvat en Trekpleister, € 148,9 miljoen) maken de top 3 compleet.

Op de zesde plaats van de Top 100 Adverteerders staat de Nederlandse Loterij Organisatie (NLO) met bestedingen van € 111,8 miljoen. Daarmee is het zes plaatsen gestegen ten opzichte van 2021, toen het € 92,5 miljoen uitgaf. NLO maakt naast reclame voor TOTO Online, ook reclame voor de Staatsloterij, de Lotto, Eurojackpot, Lucky Day, Krasloten, het Miljoenenspel, en TOTO Winkel.

Positie (2022)Positie (2021)AdverteerdersTotaal 2021Totaal 2022
1(-)1Albert Heijn€ 156.200.000€ 196.400.000
2(+4)6Lidl Nederland€ 119.000.000€ 152.000.000
3(-1)2A.S. Watson Europe Health & Beauty€ 153.000.000€ 148.900.000
4(-1)3Unilever Nederland€ 134,400.000€ 132.000.000
5(+6)11Bol.com€ 97.000.000€ 114.600.000
6(+6)12Nederlandse Loterij Organisatie (NLO)€ 92.500.000€ 111.800.000
7(+1)8T-Mobile Netherlands€ 107.400.000€ 107.900.000
8(-4)4Procter & Gamble Nederland€ 132.000.000€ 104.600.000
9(-2)7Jumbo Supermarkten€ 116.600.000€ 103.000.000
10(+32)42Pepsico Nederland€ 35.900.000€ 91.100.000
11(+22)35Amazon Europe€ 40.400.000€ 81.800.000
12(+450)462Nuts Groep€ 3.500.000€ 71.900.000
13(+2)15Aldi Culemborg€ 67.700.000€ 69.200.000
14(+8)22McDonald’s Nederland€ 47.500.000€ 68.000.000
15(+28)43Samsung Electronics Benelux€ 35.600.000€ 67.300.000
Bron: Top 100 Adverteerders van Nielsen en MarketingTribune

Punt kijkt ook vooruit op het jaar 2023, waarin op uiterlijk 1 juli het verbod op ongerichte gokreclames ingevoerd wordt:

“Reclame voor online kansspelen gaat verdwijnen, tenminste het kabinet wil alle ‘ongerichte’ gokreclames verbieden. Dat gaat impact hebben op de advertentie-inkomsten van met name televisiezenders, online display en out of home en dat zou betekenen dat een aantal kansspelaanbieders niet meer in de Top-100 Adverteerders terugkeert in 2023.”

Berry Punt, Nielsen

Eindsprint naar het reclameverbod

Vandaag publiceerde de NOS een artikel over de vele gokreclames die te zien zijn in aanloop naar het reclameverbod. Uit cijfers van Nielsen bleek eerder dat legale online casino’s niet eerder zoveel geld uitgaven aan reclame dan in de laatste twee maanden van 2022. In november was dat bedrag ruim € 16,86 miljoen. In december gaven ze volgens Nielsen € 16,28 miljoen uit aan gokreclames.

De NOS meldt dat Nielsen laat weten dat de uitgaven van online kansspelaanbieders in januari en februari niet veel minder zijn geworden. In het artikel wordt een top tien opgesteld van aanbieders die het meeste uitgaven aan reclame sinds de legalisering van online kansspelen:

PositieAanbiederUitgaven
okt 2021 – feb 2023
1BetCity€ 36.000.000
2Kansino€ 29.000.000
3TOTO Online€ 29.000.000
4FairPlay Casino€ 21.000.000
5Holland Casino€ 21.000.000
6Unibet€ 15.000.000
7Tombola€ 15.000.000
8Bet365€ 9.000.000
9One Casino€ 9.000.000
10711€ 7.000.000

Informatie Top 100 Adverteerders van Nielsen en MarketingTribune via MarketingTribune.nl. Dit artikel is na publicatie geüpdatet nadat CasinoNieuws.nl de data van Nielsen heeft ontvangen. In het artikel werden conclusies getrokken op basis van de data in het NOS-artikel. Die conclusies bleken onjuist. CasinoNieuws.nl is momenteel bezig met een nieuw artikel met daarin de data van Nielsen.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Eric Mertens

Eric Mertens

Redacteur CasinoNieuws.nl
Eric Mertens schrijft voor CasinoNieuws.nl over de nationale en internationale wereld van online casino's, met een specialisme op het gebied van poker. Eric is daarnaast liefhebber van Ajax en fanatiek sportwedder.

Laat een reactie achter