Donderdag 1 december 2022

Speel bewust

Björn Fuchs: “Angst is een slechte leermeester”

De (media)beheersing van zowel de online gokindustrie als de media-industrie zal bepalen of we een tsunami aan gokreclame kunnen voorkomen. Daarentegen moeten we de gevreesde mediadruk wel in perspectief plaatsen.

Allereerst dienen we het te hebben over ‘relatieve media druk’. Als er puur naar absolute mediadruk wordt gekeken, is de delta vanzelfsprekend groot. Nu is er nul reclame voor online gokken, straks veel.

“Het meest eerlijk is om nu een nulmeting te doen, waarbij we kijken hoe groot de relatieve mediadruk voor kansspelen is geweest in de afgelopen drie jaren.”

Hoeveel is ‘veel’ en waar vergelijken we dat dan mee? Het meest eerlijk is om nu een nulmeting te doen, waarbij we kijken hoe groot de relatieve mediadruk voor kansspelen is geweest in de afgelopen drie jaren. Wat was het aandeel van de huidige, landbased loterijen, krasloten, sportweddenschappen, en (speel)casino’s in de totale media spend?

Van daaruit is in ieder geval een bandbreedte te extrapoleren, waarbinnen de relatieve mediadruk van de nieuwe online industrie zou moeten kunnen vallen. Hoewel er natuurlijk verschil is tussen long odds/short odds en online/offline kansspelen, kan en mag er straks niet separaat worden gekeken en geoordeeld worden over de media inspanningen van de nieuwe, legale online aanbieders.

Ten tweede is het immers al zo dat de online aanbieders straks op veel fronten al veel meer restricties hebben ten opzichte van bijvoorbeeld de loterijen. Op TV mogen ze pas vanaf een later tijdstip adverteren; in de recent geconsulteerde Beleidsregels Verantwoord Spelen van de Ksa zijn bovendien verregaande kwalitatieve en kwantitatieve richtlijnen te vinden.

“Angst is een slechte leermeester. Een brede visie, een actieve dialoog, en gebalanceerde aanpak gaan ons veel verder brengen als markt en maatschappij.”

Als de angst voor een media-tsunami blijft groeien (inclusief de regeldruk en restricties), dan er wordt na een hoge toetredingsdrempel feitelijk een nieuw sleutelgat geplaatst. Zo’n sleutelgat kan onbedoeld de kanalisatiegraad in gevaar brengen.

De vergelijkingen met roken en alcohol worden binnen dit thema vaak aangehaald. De feitelijke effectiviteit van reclamebeperkingen en/of -verboden, moeten echter wel in de juiste context worden geplaatst.

Ondanks reclamerestricties was er een aantal jaar geleden alsnog een toename in drankgebruik binnen doelgroepen, waar het maatschappelijk-politiek niet wenselijk was.

Kort samengevat: angst is een slechte leermeester. Een brede visie, een actieve dialoog, en gebalanceerde aanpak gaan ons veel verder brengen als markt en maatschappij.

Dit is een ingezonden stuk van Björn Fuchs, de Chief Digital Officer van de Janshen-Hahnraths Group. Het is een reactie op het opiniestuk ‘De Toto snapt het!‘ van hoofdredacteur Frank Op de Woerd en verscheen oorspronkelijk als commentaar op dat artikel.

Lead-foto gecreeërd door CasinoNieuws. Foto’s via PostcodeLoterij.nl, Toto.nl, HetDMbureau.nl, en YouTube.

Laat een reactie achter