De Advertising Standards Authority in het Verenigd Koninkrijk heeft Skill on Net een waarschuwing gegeven vanwege de misleidende reclame van PlayOJO. Het online casino wekte in reclames de indruk dat spelers invloed konden uitoefenen op hun succes met behulp van de hot or cold-functie. Dat is uiteraard niet het geval en dus moet Skill on Net de reclames aanpassen.
Naar aanleiding van een aantal klachten heeft de Advertising Standards Authority (ASA) een waarschuwing gegeven aan Skill on Net, het moederbedrijf van online casino PlayOJO. De klachten gingen over de advertenties en reclames van PlayOJO waarin de nadruk lag op de nieuwe Hot or Cold-functie van het online casino.
De functie geeft middels een ‘vlam’ (hot) of een sneeuwvlokje (cold) aan hoe de uitbetaling in de voorgaande drie uur is geweest. Wanneer een gokkast meer heeft uitbetaald dan er is ingezet, dan is de gokkast ‘Hot’. Is het omgekeerde het geval, dus is er minder uitbetaald dan er is ingezet, dan is de gokkast ‘Cold’.
Hot or Cold reclames van PlayOJO
De ASA onderzocht in totaal drie zaken rondom de advertenties en tv-reclames van het online casino. Hierbij beoordeelde de ASA of:
- De reclame-uitingen op misleidende wijze suggereerde dat de Hot or Cold-functie toekomstig succes zou kunnen voorspellen of beïnvloeden;
- De reclame-uitingen op onverantwoorde wijze zou kunnen leiden tot financiële, sociale, of emotionele schade;
- De tv-reclames op onverantwoorde wijze culturele overtuigingen of tradities over gokken of geluk uitbuitten.
De klachten gingen over een vijftal reclame-uitingen van PlayOJO, waaronder drie reclamespotjes die op televisie werden getoond. Daarnaast ging het in twee gevallen om online reclame-uitingen in de vorm van een advertentie of blog.
Waarschuwing PlayOJO voor misleidende tekst
In de uitspraak van de ASA komt de volgende tekst naar voren uit een online advertentie van PlayOJO:
“Hoe geweldig zou het zijn om te zien welke spellen op dit moment uitbetalen en welke niet, net zoals je dat bij een echt casino zou kunnen? Nou, nu kan dat! Met PlayOJO’s revolutionaire nieuwe ‘Hot or Cold’ functie, kun je de controle nemen over je speeltijd. Je ziet de meest en minst winstgevende games van het moment en wanneer hun laatste grote winst was, gebaseerd op echte game-play activiteit, en bijgewerkt elke 5 minuten! U kunt schakelen tussen HOT of COLD om te zien welke spellen het MEEST en het MINST winstgevend zijn.”
Vertaalde online advertentie van PlayOJO.
De ASA heeft beoordeeld dat het online casino zich hier inderdaad schuldig maakt aan misleidende reclame door de woordkeuze in deze online advertenties. De functionaliteit die gepresenteerd wordt, geeft slechts weer wat de status van de kast in de afgelopen uren was. In de tekst suggereert PlayOJO dat een speler de controle over kan nemen en invloed heeft op het resultaat.
Hierom heeft de ASA een waarschuwing gegeven aan PlayOJO en Skill on Net. De ASA heeft aangegeven dat dergelijke advertenties niet meer mogen in de toekomst. In de reclame-uitingen moet duidelijk naar voren komen dat de functie geen succes kan voorspellen of invloed kan uitoefenen op toekomstig succes.
Geen uitbuiting van culturele overtuigingen of tradities
In een van de tv-reclames van PlayOJO wordt een man getoond. De man is ‘op zoek naar iets.. een hint, een tip, een teken’. Vervolgens gaat hij naar een vrouw die tarot kaarten legt. En dat is precies waar een van de klachten over ging. Iemand diende een klacht in bij de ASA omdat diegene van mening was dat een culturele traditie als een tarotlegging misbruikt werd voor een gokreclame.
Hier was de ASA het echter niet mee eens. In de uitspraak is te lezen dat in overweging is genomen dat de vrouw duidelijk haar voorspelling niet doet op basis van de tarot kaarten. De vrouw pakt namelijk haar telefoon om gebruik te maken van de hot or cold-functie. De reclame van PlayOJO drijft dus eerder de spot met de voorspellende gave van de vrouw dan met een tarotlegging zelf.








PlayOJO kreeg de waarschuwing van de ASA, de Britse variant van wat in Nederland de Reclame Code Commissie is. Dit zelfregulerende orgaan deelt waarschuwingen uit en kan boetes opleggen als betrokken instanties niet correct handelen na een uitspraak. Het raadgevend orgaan van de ASA stelde in 2020 nieuwe regels voor op het gebied van gokreclames.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.