Uit het door de UK Gambling Commission (UKGC) gepubliceerde rapport 2023 Young People and Gambling komt naar voren dat Britse jongeren tussen de elf en zeventien jaar minder zijn gaan gokken ten opzichte van het vorige jaar. Ook zagen jongeren minder gokreclames, zowel online als offline, in vergelijking met 2022.
De UK Gambling Commission (UKGC) heeft de resultaten van het onderzoek naar jongeren en gokken gepubliceerd. In het rapport 2023 Young People and Gambling werden kinderen in de leeftijd tussen elf en zeventien jaar enquetes voorgelegd die te maken hadden met gokken.
Het was voor het eerst dat de leeftijdsgroep uitgebreid werd tot zeventien. Voorheen was de doelgroep tot zestien jaar vastgesteld. In totaal vulden 3.453 scholieren in England, Schotland, en Wales de enquête in.
De algehele conclusie die uit de resultaten van het onderzoek naar voren komt is dat Britse jongeren in 2023 minder zijn gaan gokken dan in 2022. Zo spendeerde 26% van de respondenten dat zij de laatste twaalf maanden eigen geld hebben gebruikt om te gokken. Dit percentage lag in 2022 nog op 31. Het ging hier veelal om legale gokpraktijken, zo laat de toezichthouder weten:
“De Commissie eist van gokexploitanten dat ze sterke bescherming bieden om te voorkomen dat kinderen illegaal toegang krijgen tot producten. Dit betekent dat de meest voorkomende gokactiviteiten waar jongeren hun eigen geld aan uitgaven legaal waren of geen leeftijdsbeperkende producten bevatten.”
UKGC
Minder gokreclames
Van deze gokactiviteiten bleven speelhallen, met onder meer grijpmachines, het populairst met 19% deelname, gevolgd door 11% van de respondenten die geld inzetten op weddenschappen met vrienden en familie. 5% van de ondervraagde scholieren gaf aan wel eens te kaarten voor geld.
Uit het onderzoek bleek verder dat 0,7% van de ondervraagde scholieren aangemerkt kan worden als probleemgokker volgens het DSM-IV-MR-J criterium, een daling van 0,2% in vergelijking met de laatste meting.
Ook het aantal gokreclames dat de jeugd te zien kreeg daalde. Online gokreclames werden nu nog maar door 53% van de jongeren gezien. Dit lag het jaar daarvoor nog op 63%. Ook offline zagen minder scholieren dit jaar advertenties voor kansspelen, 55% tegenover 66% in 2022. Ondanks deze daling volgde 15% van de deelnemers een gokbedrijf op sociale mediaplatforms. Dit gebeurde voornamelijk op YouTube (10%), TikTok (9%) en Instagram (7%).
Beschermen van Britse jongeren prioriteit van UKGC
De UKGC laat weten dat het beschermen van Britse jongeren tegen gokverslaving en andere schade ontstaan uit gokken een prioriteit blijft. De commissie werkt dan ook hard aan de uitvoering van relevante voorstellen van de regering in de white paper.
Dit omvat onder meer het onderzoeken van de versterking van leeftijdscontrole in de volgende gevallen:
- de huidige vrijstelling van het uitvoeren van een leeftijdscontrole voor de kleinste gokgelegenheden schrappen;
- het wijzigen van de gedragscode om te zeggen dat vergunninghouders procedures moeten hebben die hun personeel verplichten om de leeftijd te controleren van elke klant die jonger dan 25 jaar lijkt te zijn, in plaats van jonger dan 21 jaar.