De Reclame Code Commissie (RCC) heeft twee klachten binnen gekregen tegen reclames van de Vriendenloterij. De commissie heeft beide klachten onderzocht en concludeerde dat deze ongegrond waren. De RCC besloot daarop de klachten tegen de Vriendenloterij af te wijzen.
Eind april heeft de Reclame Code Commissie (RCC) uitspraak gedaan in twee dossiers met klachten over reclames van de Vriendenloterij. In alle gevallen heeft de commissie aangegeven dat de bezwaren ongegrond waren, waarna het besloot om de klachten af te wijzen.
Bij de eerste klacht die tegen de Vriendenloterij is ingediend vond de klager de uitingen in twee televisiereclames misleidend. In de reclame sprak Chantal Janzen van een gegarandeerde prijzenpot van € 152,7 miljoen in 2023. In de andere reclame zegt zij echter het volgende:
“We hebben nog nooit zo’n grote prijzenpot gehad bij de VriendenLoterij. Dit jaar gaan er ieder uur prijzen uit. Elk uur maken we een winnaar bekend van € 1.000,-. Elke dag van € 10.000,-, iedere week van € 25.000,-, elk weekend van € 100.000,- en iemand wint gegarandeerd 1 miljoen euro. Elke maand weer. Het is dus alle dagen prijs.”
Chantal Janzen in de reclame van de Vriendenloterij
De klager besloot alle bedragen op te gaan tellen en kwam uit op een bedrag van ruim € 30 miljoen. De Vriendenloterij gaf aan dat er naast de genoemde geldprijzen ook nog eens 250.000 andere (geld)prijzen zijn, zoals ook in het prijsschema staat. De klager had verder geen argumenten, waardoor de RCC de klacht afwees.
Andere klacht tegen Vriendenloterij ook afgewezen
De RCC ontving ook een klacht van iemand die op 8 december 2022 een e-mail ontving van de “Mediamarkt Club”, waarin stond dat hij of zij een “Gratis lot van de Vriendenloterij” zou krijgen. In de e-mail stond dat er een gratis lot wordt aangeboden, en dat de deelname automatisch eindigt.
De klager was er echter niet over te spreken:
“Klager komt echter alleen in aanmerking voor dit gratis lot als hij meespeelt en de Vriendenloterij machtigt om maandelijks geld van zijn rekening af te schrijven. Verder wordt op sluikse wijze klagers banknummer gevraagd (om een eventuele prijs van het gratis lot op te kunnen storten). Klager vindt een en ander verontrustend, omdat men onder een vals voorwendsel een lidmaatschap aangaat.”
Klager
De Vriendenloterij diende de klager van repliek en zei dat er op iedere pagina van de aanmelding te zien is dat het een gratis lot betreft, en dat de deelname automatisch stopt. Tevens vraagt het een bankrekeningnummer om eventuele prijzen over te kunnen maken. Alleen na het einde van het aanmeldingsproces kan een speler ervoor kiezen om nog een machtiging te geven om de deelname na de gratis maand voort te zetten.
De commissie liet weten dat ook deze klacht ongegrond was, zo valt te lezen in de uitspraak:
“De Commissie ziet geen aanleiding om te oordelen dat de e-mail, waartegen de klacht gericht is en via welke men -naar de Commissie begrijpt- op de campagnewebsite terecht kan komen, op dit punt in strijd zou zijn met de Nederlandse Reclame Code. ”
RCC
Vorige maand is de Vriendenloterij nog wel op de vingers getikt door de RCC, wegens een reclame op de website NU.nl.