Dinsdag 23 april 2024

Speel bewust

Reclame Code Commissie wijst klachten tegen bookmaker en Staatsloterij af

Vorige maand heeft de Reclame Code Commissie twee klachten tegen kansspelbedrijven afgewezen. Zowel de klacht over een tv-reclame van de Staatsloterij als een klacht over een online gokbedrijf zijn door de Reclame Code Commissie van tafel geveegd.

De Reclame Code Commissie moest zich halverwege maart buigen over twee verschillende klachten. Die waren ingediend aangaande het promoten van kansspelen. Uiteindelijk kwam de commissie bij beide zaken tot het zelfde oordeel. Beide klachten waren ongegrond, zo valt te lezen op de website van de Stichting Reclame Code.

Reclame Code Commissie stelt online bookmaker in het gelijk

De eerste klacht was gericht tegen een bookmaker. In de originele klacht wordt de naam van de bookmaker niet genoemd. Het lijkt te gaan om de grootste bookmaker ter wereld, want onderstaande banner komt overeen met de beschrijving:

bet365 banner reclamecode commissie
De banner in kwestie

De persoon die de klacht indiende was van mening dat het bedrijf de sport totaal niet ondersteund, terwijl het wel de reclametekst “De nummer één voor sport” laat zien. De klachtindiener vond de tekst misleidend doordat klanten een doorverwijzing kregen naar een online gokomgeving, en het geld niet naar sportverenigingen gaat.

De bookmaker verweerde zich met het argument dat de zin “De nummer één voor sport” slechts een onderdeel is van de roterende reclame. Daarbij gaf het bedrijf ook aan dat die bepaalde zin minder lang te zien is dan de andere reclame-uitingen binnen de drie verschillende frames. Als je de context meeneemt, is de zin zeker niet misleidend, zo stelde de bookmaker:

“De bestreden uiting biedt — in tegenstelling tot de door klager genoemde zaak — context voor de zinsnede “De nummer één voor sport”, die geen ruimte laat voor verwarring over de uitleg daarvan. Op elk frame van de banner wordt de website van adverteerder genoemd en een waarschuwing voor verantwoord gokken en op het tweede frame staat dat nieuwe klanten wedkredieten ontvangen.

“Hieruit volgt duidelijk dat de relatie van adverteerder met sport die van een sportwedonderneming is en dat adverteerder consumenten in staat stelt om via online sportweddenschappen te wedden op beroepssport en om toegang te krijgen tot andere sport gerelateerde content, informatie en verwante web features en dus niet om fysiek deel te nemen aan sport. In de bestreden uiting wordt ook geenszins de nadruk gelegd op ‘voor’.”

Verweer bookmaker

Het online casino geeft verder aan dat er geen verplichte afdracht is aan goede doelen of sportverenigingen. Dit is iets wat wettelijk alleen verplicht is als het om een loterij gaat. Met de gekozen tekst legt de adverteerder geen enkele connectie, anders dan die van het promoten van de eigen diensten, zo stelt het.

De Reclame Code Commissie ging mee in het verweer van de bookmaker. Doordat de adverteerder ook de zinsneden “Word lid”, “Speel bewust 18+”, “Nieuwe klanten”, en “Ontvang tot wel € 100 aan wedkredieten” gebruikt, is het duidelijk dat het bedrijf haar eigen gokdiensten promoot, aldus de commissie. Ook noemt de adverteerder haar eigen website. Voor de gemiddelde consument moet dit genoeg duidelijkheid scheppen.

De Commissie is van mening dat er niet de suggestie gewekt wordt dat adverteerder een bijdrage levert aan sport. De uiting “De nummer één voor sport” zal de gemiddelde consument niet op het verkeerde been zetten. Daarom wees de Reclame Code Commissie de klacht tegen ’s werelds grootste bookmaker af.

Klacht over Staatsloterij

De tweede klacht die de Reclame Code Commissie heeft behandeld was gericht tegen de Staatsloterij. De klager had het specifiek over twee verschillende tv-reclames die misleidend zouden zijn.

In één van deze reclames is te zien hoe een vrouw in een plantenkas vrolijk danst met daarbij de voice-over die het volgende zegt:

“Misschien zit je binnenkort wel echt in de tropen. Want 10 november staat de megajackpot op 23,6 miljoen euro netto. 23,6 miljoen, en dat is echt heel bijzonder. En zij heeft een staatslot. Dus ze ziet het al helemaal voor zich. Hij gaat straks ook een staatslot kopen. De 10e kan het gebeuren”.

Reclame Staatsloterij

In de andere reclame is te zien dat een automonteur vrolijk danst, want de Mega Jackpot gaat zeker vallen.

Het gaat de klager er specifiek om dat er niet duidelijk staat hoe groot de kans is dat de jackpot valt. Dit terwijl er wel uitingen te zien zijn zoals bijvoorbeeld “De 10e kan het gebeuren” en “En de megajackpot van 10 december staat op 27,7 miljoen euro netto. En hij valt zeker, absoluut, 100%.”

De Staatsloterij gaf in haar verweer aan dat zij zich houden aan de wetgeving. Dit doen zij door de website te vermelden tijdens de tv-commercial. Op de website staat de winstkans weergegeven. Ook benoemt men veelvuldig de valkans van de jackpot inclusief toelichting. Ze zijn niet verplicht om de valkans van de Jackpot in haar tv-reclames te vermelden. Hier kan dus er geen sprake zijn van misleiding, aldus Nederlandse Loterij in hun verweer.

Verder laat het bedrijf weten dat het inherent aan een Jackpot is dat deze niet altijd valt. De gemiddelde consument weet dit en zal dit niet als misleidend zien, zo besloot zij.

De klager mocht via een e-mail nog een nadere uitleg over de klacht geven. In het antwoord liet de klager weten dat alle tv-commercials van adverteerder waarin sprake is van de jackpot, een aanpassing verdienen. Wederom benadrukte hij of zij dat in de tv-commercials de valkans van de jackpot expliciet genoemd moet worden net zoals op de website. De klager stelde: “Pas als deze gegarandeerd valt, wordt het vermeld.”

De Reclame Code Commissie heeft uiteindelijk de klager in het ongelijk gesteld. De klacht dat er niet wordt vermeld hoe groot de valkans is, is verworpen. De desbetreffende reclame over de trekking van 10 december 2021 gaf namelijk wel aan dat de jackpot gaat vallen.

Eerdere klachten ook verworpen door de Reclame Code Commissie

Het is niet de eerste keer dat de Reclame Code Commissie een klacht over het promoten van kansspelen behandelde.

Zo werd er in februari 2022 een klacht afgewezen die ingediend was tegen Kansino (Toen nog Batavia Casino). Ook werden er een klacht tegen Holland Casino Online en een klacht tegen de TOTO ingediend bij de Stichting Reclame Code. Ook die twee klachten slaagden niet.

Eind vorige maand werden brancheverenigingen VNLOK en NOGA deelnemers in de Stichting Reclame Code.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter