Zondag 21 juli 2024

Speel bewust

Reclamecode krijgt ook klacht over TOTO, wordt afgewezen

reclamecode klacht toto

De Reclamecode heeft door TOTO opnieuw te maken met een klacht over een online gokreclame. Volgens de klacht richt de reclame zich op jongeren doormiddel van taalgebruik, rappers, en muziek. Eerder kwam er een bezwaar bij de organisatie binnen over de commercials van Holland Casino Online. Ook deze klacht is uiteindelijk verworpen.

De reclame van TOTO gaat over de twee vogels die voor het eerst naar een casino gaan en onder meer Kim Feenstra en Hans Klok tegen het lijf lopen. De commercial is sinds begin oktober van dit jaar te zien. Dat viel samen met het opengaan van de online kansspelmarkt. Daardoor kon TOTO naast wedden op sport ook casinospellen aanbieden.

Waarom is er een klacht?

De reclamecode ontving begin december een klacht over deze reclame van TOTO. Uit de samenvatting van de klacht komt naar voren dat de indiener van de klacht het niet begrijpt “dat dit uitgezonden mag worden op televisie”. Dit komt door de toon van de reclame.

Doormiddel van bekende Nederlanders, rapmuziek en de woordkeuze zou de reclame zich teveel op jongeren richten. Ook telt het voor de klager mee dat de TOTO onderdeel is van de Nederlandse overheid. De klacht over de TOTO bij de Reclamecode heeft op die manier veel raakvlakken met een eerdere uitzending van Even Tot Hier. Het satirische programma nam eerder gokreclames onder de loep en kwam tot eenzelfde conclusie.

Verweer klacht Reclamecode over TOTO

Als verweer is vooral te lezen hoe de adverteerder zich beroept op de huidige regels waaraan het nu voldoet. Zo is deze reclame alleen tussen 21:00 en 06:00 uur te zien. Ook heeft TOTO uitgebreid onderzoek gedaan naar de doelgroep die Kim Feenstra en Hans Klok aanspreken. Daaruit blijkt dat het tweetal “geen substantieel bereik onder die doelgroep” heeft. Substantieel betekent in dit geval tussen de 25% en de 30%. Omdat dit niet het geval is, zou de reclame zich dan ook niet op jongeren en/of jongvolwassenen richten.

Verder is te lezen dat TOTO ook campagnes heeft die zich focussen op het voorkomen en bestrijden van kansspelverslaving. Een aangehaald voorbeeld is hierbij de campagne met Nathan Rutjes. Ook wijst de adverteerder erop dat ze een maximaal verlieskrediet hebben voor de leeftijd 18-24 jaar.

Reclamecode: TOTO zet niet aan tot onmatig speelgedrag

De Reclamecode wijst uiteindelijk de klacht over de reclame van TOTO af. Dit heeft met een paar dingen te maken. Allereerst is de Reclamecode van mening dat de reclame weliswaar een “vrolijk, kleurrijk en wervend karakter” heeft, maar dat het niet aanzet tot onmatig speelgedrag. Verder vindt de Reclamecode dat zowel het inzetten van Hans Klok en Kim Feenstra, als het kleur- en taalgebruik, onvoldoende is om te zeggen dat de commercial zich tot jongeren richt. Tot slot was de reclame niet op een onwettig tijdstip te zien.

Het is niet voor het eerst dat de Reclamecode een klacht over een gokreclame krijgt. Eerder was dit namelijk met Holland Casino Online het geval. Het ging daar om een reclame waarbij een vrouw tijdens een vergadering poker speelt. Hier was de klacht dat dit zou aanzetten tot gokproblemen en bijbehorende schulden. Ook deze klacht werd afgewezen.

Inmiddels heeft de kamer gestemd voor een verbod op ongerichte gokreclames.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Meer over

Laat een reactie achter