Maandag 25 oktober 2021

KNVB & Nederlandse Loterij ondertekenen gedragscode, lanceren campagne ‘Op het matje bij Nathan’

KNVB & Nederlandse Loterij ondertekenen gedragscode 'Verantwoord spelen'

Vorige week hebben de KNVB en Nederlandse Loterij de gedragscode ‘Verantwoord spelen’ ondertekend. Daarnaast hebben ze de campagne ‘Op het matje bij Nathan’ gelanceerd met voormalig profvoetballer Nathan Rutjes in de hoofdrol.

De gedragscode ‘Verantwoord spelen’ bestaat uit afspraken “voor een eerlijk, transparant en integer verloop van voetbal en sportweddenschappen.” Dat meldt de website van de KNVB. “Naast inhoudelijke afspraken gaat het over een duurzame samenwerking waarin beide partijen meer aandacht vragen voor de integriteit en betrouwbaarheid van de sport en veilige omgeving voor sportweddenschappen,” zo vervolgt het document.

Reacties van KNVB en Nederlandse Loterij

Jean Paul Decossaux, directeur commercie van de KNVB, zegt:

“Het opengaan van de markt voor online kansspelen biedt nieuwe mogelijkheden voor de voetbalwereld, maar we moeten ook nadrukkelijk oog blijven houden voor de risico’s. Wij vinden het belangrijk dat de integriteit van het voetbal niet wordt aangetast en de sportbeleving wordt versterkt.”

Jean Paul Decossaux, directeur commercie KNVB

Ook Niels Onkenhout van de Nederlandse Loterij deelde zijn gedachte:

De populariteit van voetbal en de groeiende aandacht voor sportweddenschappen zijn een uitgelezen moment om met elkaar afspraken te maken over die zaken die sport en sportweddenschappen leuk houden en daarmee ook hoe we dat met elkaar kunnen beschermen.”

Niels Onkenhout, Nederlandse Loterij

Uitgangspunten

Om ervoor te zorgen dat alle sport en sportweddenschappen eerlijk, transparant en integer zullen verlopen, staan er drie uitgangspunten centraal in de gedragscode (PDF, 2,2mb):

  • Voetballers en voetbalfans moeten kunnen vertrouwen op een sportief spelverloop;
  • Consumenten moeten op een veilige en verantwoorde manier een weddenschap op een voetbalwedstrijd kunnen plaatsen;
  • Er mag geen sprake van belangenverstrengeling zijn als het gaat om het organiseren van voetbalwedstrijden en sportweddenschappen.

Op het matje bij Nathan

Na het onderteken van de gedragscode is er ook begonnen met een campagne “Bewaar je rust, speel bewust”. De hoofdrol van deze campagne is weggelegd voor voormalig profvoetballer Nathan Rutjes.

Toto en sponsoring

Eind juni werd al duidelijk dat de Toto in gesprek was met meerdere Nederlandse eredivisieclubs. In juli werd duidelijk dat FC Utrecht, FC Twente, Willem II, Ado Den Haag, Sparta, en Feyenoord een contract getekend hadden. Inmiddels prijken ook de logo’s van sc Heerenveen, FC Groningen, RKC Waalwijk, én PSV op de homepage van de Toto.

De grote ontbrekende club is nog Ajax die een groot buitenlands online casino lijkt te willen strikken.

Lead-foto via Toto.nl.

Laat een reactie achter