Donderdag 18 april 2024

Speel bewust

Screenforce: online casino’s gaven minder uit aan reclamespotjes op televisie

reclamespotjes online casino

De markt voor reclames op televisie is het afgelopen half jaar met 4% gedaald. De daling is mede ingegeven door online casino’s die het afgelopen half jaar minder geld aan reclamespotjes uitgaven, vooruitlopend op het verbod dat per 1 juli 2023 is ingegaan. Dat zegt TV-marketingorganisatie Screenforce in haar halfjaarraport.

Volgend op de corona-periode maakte de markt voor gokreclames een groei door van gemiddeld 23%. De eerste helft van 2023 zijn de TV-bestedingen echter weer afgenomen, zo maakt Screenforce bekend in haar halfjaarrapport. De TV-reclamemarkt kwam uit op € 441 miljoen, een daling van 4%. Op basis van deze cijfers stelt Screenforce hun inschatting voor heel 2023 bij naar een verwachte krimp van de markt van tussen -4% en -6%.

De spotreclamemarkt had met € 389 miljoen heeft het grootste aandeel in het totaal. Die markt kwam 6% lager uit dan de voorgaande periode, een daling die volgens Screenforce vooral zichtbaar was in het tweede kwartaal. Screenforce benoemt dat de daling van de spotbestedingen uitsluitend op het TV-platform zichtbaar was.

Online casino’s geven minder uit

De TV-marketingorganisatie noemt de terugvallende economie en dalende kijktijd als oorzaak van de tegenvallende cijfers. De dalende bestedingen van online casino’s voor reclamespotjes op televisie draagt bij aan het lager uitvallen van de resultaten, zo schrijft Screenforce:

“Opmerkelijk is de daling van de besteding van de online kansspel aanbieders, die vooral in het tweede kwartaal gestopt zijn met adverteren, vooruitlopend op het verbod per 1 juli. De bestedingen op de online video platforms van de Nederlandse broadcasters zijn namelijk fors gestegen.”

Halfjaarrapport Screenforce

De goksites hebben binnen Screenforce niet hun eigen categorie. De gokbedrijven worden geschaard onder de categorie ‘Overige Producten en Diensten’ waardoor die categorie sinds 2021 een grote stijging meemaakte. Vooruitlopend op het verbod op ongerichte gokreclames op 1 juli 2023, schroefden de legale online casino’s al hun bestedingen terug, zo merkt Screenforce op:

“Een belangrijke categorie van adverteerders in de afgelopen twee jaar was die van online kansspelen. Zij vormen onderdeel van de branche Overige Producten en Diensten en waren in de eerste helft van 2021 verantwoordelijk voor een verdubbeling in de bestedingen van deze branche. Vooruitlopend op het verbod op ongeadresseerde reclame op 1 juli van dit jaar, hebben veel aanbieders hun campagne in de eerste helft van dit jaar al afgebouwd. Deze branche daalde met 27% in de eerste helft van 2023.”

Halfjaarrapport Screenforce

De branche Overige Producten en Diensten waar de online casino’s een groot onderdeel van waren, kochten in 2023 voor € 81 miljoen aan reclames op televisie in.

Categorie202120222023Index
Overige Producten en Diensten
(inclusief kansspelbedrijven)
€ 56.000.000€ 112.000.000€ 81.000.000€ 73.000.000
Bruto TV-spotbestedingen

Het dalen van de markt bleek al uit de cijfers van Nielsen die CasinoNieuws.nl publiceerde. De negatieve impact op de tv-markt door het wegvallen van gokbedrijven, werd eerder al voorspeld door GroupM, zoals ook aangehaald in het Adformatie-artikel over Screenforce’s halfjaarrapport.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter