Zaterdag 13 april 2024

Speel bewust

Mogelijk reclameverbod op televisie in Australië; TikTok gaat meer gokreclame toelaten

tiktok gokreclame australië

In Australië is een wetsvoorstel ingediend voor een gokreclameverbod op televisie, maar het sociale medium TikTok kiest er juist voor om meer gokreclame toe te laten. Het platform liet eerder al Sportsbet als eerste online gokbedrijf reclame maken, en heeft nu aangekondigd dat twee nieuwe gokbedrijven in Australië reclame mogen maken via TikTok.

Afgelopen week heeft het Australische parlementslid Zoe Daniel een wetsvoorstel ingediend voor een verbod op gokreclames op televisie. Het wetsvoorstel komt overeen met het verbod op tabaksreclame, dat in 1976 in Australië is ingevoerd. Volgens The Canberra Times zegt Daniel daarover het volgende:

“Nu gokreclames een verzadigingsniveau bereiken en de geest van onze jongeren op steeds verraderlijker wijze binnendringen, in die mate dat de multi’s nu interessanter zijn dan de spelletjes zelf, moeten wij optreden. Gokken is immers ook een kwestie van volksgezondheid. We moeten een einde maken aan gokreclames en de gokwinsten van de gokindustrie naar behoren belasten om het potentiële inkomstenverlies voor de sport te compenseren.”

Parlementslid Zoe Daniel

Het Australische medium verwacht echter niet dat het wetsvoorstel van Daniel snel wordt aangenomen. De regering is momenteel in afwachting van de bevinden van een rapport over gokreclames in Australië.

Meer gokreclame op TikTok in Australië

Eerder dit jaar kwam naar buiten dat de Australische bookmaker Sportsbet als eerste online gokbedrijf reclame heeft mogen maken op Tiktok. Normaal gesproken verbiedt het sociale medium promotie van (online) gokken, maar het maakte een uitzondering voor Sportsbet. Het betrof een speciale campagne om meer vrouwelijke klanten te werven.

De reclame was gericht op jonge vrouwen, en ging over het optreden van Rihanna tijdens de SuperBowl. De advertentie was alleen te zien voor vrouwen uit Australië van 21 jaar of ouder. Ook hadden gebruikers de mogelijkheid om de advertentie te verbergen.

De pilot om gokreclames in Australië toe te staan is sinds deze week uitgebreid met twee nieuwe online gokbedrijven, zo meldt The Guardian. Het gaat hierbij om de gokbedrijven Neds en Dabble.

In de advertenties probeert Neds, dat eigendom is van Entain, gebruikers zover te krijgen om de app van Neds te downloaden. Dabble gebruikt voormalig AFL-ster Dane Swan om met content haar profiel op TikTok te versterken.

Een woordvoerder van TikTok zei daarover:

“De advertenties zijn gericht op personen van 21 jaar en ouder, er is een maximumfrequentie waarop de advertenties worden getoond, en er is een opt out-functie voor degenen die de advertenties niet willen zien. Wij blijven ook de advertenties controleren om ervoor te zorgen dat alle gebruikers een veilige ervaring hebben.”

Woordvoerder van TikTok

The Guardian sprak ook met Simone McCarthy, een onderzoeker van de Deakin University die zich richt op gokken:

“Dit toont gewoon aan dat bookmakers altijd een stap voor zijn. Het is nogal eng om gewoon te kijken naar de impact van gokadvertenties met sport [berichtgeving], aangezien jongeren hun tijd voornamelijk doorbrengen op sociale media. De bookmakers zijn ingeschakeld en bewegen zich naar deze platforms waar overheden niet kijken.”

Onderzoek Simone McCarthy

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter