Dinsdag 16 augustus 2022

Speel bewust

Geen voetballers meer in Britse gokreclames

ASA gokreclames rolmodellen voetbal voetballers britse gokreclames

The Committee for Advertising Practice (CAP), de Britse versie van de Stichting Reclame Code, heeft nieuwe regels opgelegd voor gokreclames in het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe regels verbieden alle vormen van marketing die een sterke aantrekkingskracht hebben op jongeren. Hieronder valt onder andere het gebruik van voetballers in Britse gokreclames onder, omdat minderjarigen binnen het bereik van de topsporters vallen.

Vanaf 1 oktober 2022 is het in het Verenigd Koninkrijk niet langer toegestaan om topvoetballers te gebruiken in gokreclames. Dit kondigde de Britse Committee for Advertising Practice (CAP) aan in een aantal nieuwe regels die zullen gelden voor adverteerders op het gebied van gokken. Het gaat om een aanpassing van de bestaande regels, zoals opgemerkt door onder andere iGamingBusiness.

Aantrekkingskracht

De CAP merkte op dat sport (voornamelijk voetbal) en esports een grote aantrekkingskracht hebben op jongeren. Hierom achtte de Britse Stichting Reclame Code het nodig om de regels aan te passen. Het gaat in dit specifieke geval om de woordkeuze in de richtlijnen.

In de huidige (oude) situatie mogen advertenties niet bijzonder aantrekkelijk zijn voor jongeren. Wanneer de Advertising Standards Authority (ASA) vindt dat een advertentie meer aantrekkelijk is voor minderjarigen dan voor volwassen, kan de ASA de advertentie verbieden. Dat was dus volgens de CAP niet voldoende.

Niuewe situatie vanaf 1 oktober: geen voetballers meer in Britse gokreclames

In de nieuwe situatie die vanaf 1 oktober zal gelden moeten de aanbieders ervoor zorgen dat alle marketinguitingen voor gokken geen grote aantrekkingskracht hebben op kinderen of jongeren. Vooral niet door de jeugdcultuur te weerspiegelen of ermee in verband te worden gebracht. Dit betekent dat elke advertentie die als populair bij jongeren kan worden beschouwd, verboden kan worden. Dus ook wanneer deze advertentie populair is onder volwassenen.

In het bijzonder staat aangegeven dat topvoetballers én voetballers met aanzienlijke aanhang onder de 18 jaar op sociale media, niet gebruikt mogen worden in Britse gokreclames. Dit geldt ook voor sterren uit realityshows zoals Love Island, en voor verwijzingen naar videogame-inhoud of gameplay.

Shahriar Coupal, directeur van de Committee for Advertising Practice, spreekt van een nieuw tijdperk voor gokadvertenties:

“De dagen van gokadvertenties met sportsterren, afbeeldingen van videogames en andere inhoud die aantrekkelijk is voor jongeren onder de 18 jaar zijn geteld.”

Shahriar Coupal, directeur van de CAP.

Voor de nieuwe regels is ook gekeken naar het aanbieden van weddenschappen op doelpuntenmakers. Wanneer bookmakers hiermee adverteren, gaat het automatisch over deze topvoetballers die verboden zullen zijn in advertenties. Het CAP heeft besloten dat het aanbieden van weddenschappen op specifieke spelers nog wel is toegestaan. Echter, hierbij mogen ze geen beeldmateriaal van de speler gebruiken. De aanbieders moeten kiezen voor algemene voetbalbeelden.

Al in 2020 werden nieuwe regels op dit vlak ter consultatie aangeboden. Pas nu heeft een element uit dat voorstel, het verbieden van rolmodellen, voet aan de grond gekregen bij de Britse reclamecode commissie.

In Nederland is het gebruik van rolmodellen in gokreclames deze zomer gedaan.

Committee of Advertising Practice - Wikipedia

Lead-image Michael Owen voor BetVictor via YouTube.

Meer over

Laat een reactie achter