Donderdag 3 juli 2025

Speel bewust

Drie grootste aanbieders in Zweden delen cijfers over klanten met problematisch speelgedrag

Zweden probleemgokkers

De drie grootste kansspelaanbieders van Zweden hebben voor het eerst hun cijfers gepubliceerd over hun probleemgokkers. ATG, Kindred, en Svenska Spel lieten weten met hoeveel spelers zij contact hebben opgenomen vanwege hun speelgedrag, en wat het effect van deze contactmomenten was.

In oktober 2022 maakten Zweedse aanbieders AB Trav och Galopp, Kindred, en Svenska Spel bekend dat zij zouden gaan samenwerken op het gebied van verantwoord spelen. De drie aanbieders zijn de grootste kansspelaanbieders van Zweden. Samen besloten zij om hun cijfers over probleemgokkers en spelers met mogelijk toekomstig problematisch gokgedrag te publiceren.

Verschillen in uitkomsten per aanbieder

De online casino's hopen hiermee meer bewustzijn te creëren als het gaat om probleemgokkers of mensen die symptomen van problematisch gokken vertonen. Eén keer per half jaar delen de aanbieders cijfers over de zes maanden die daaraan voorafgingen. Om een duidelijk beeld te schetsen geven de aanbieders antwoord op dezelfde vragen:

  • Welk percentage van onze klanten hebben wij gecontacteerd als gevolg van risicovol gokgedrag?
  • Welk percentage van deze gokkers is minder gaan gokken na het contactmoment?
  • Hoeveel gingen deze spelers gemiddeld minder gokken?
  • Welk percentage van de gecontacteerde spelers koos ervoor om zichzelf (tijdelijk) uit te sluiten van deelname aan kansspelen? En voor welke periode (0-6 maanden / 6 maanden of langer)

Om hoeveel benaderde spelers het per aanbieder gaat, is niet exact bekend. Ook is er geen onderscheid gemaakt in de wijze waarop contact is gezocht met de betreffende spelers. Zo kan een contactmoment een telefoongesprek met de speler zijn, maar ook een SMS, een mail, of een zorgbericht op de website van het online casino zelf.

Cijfers van probleemgokkers in Zweden

Bij de gepubliceerde cijfers benadrukken de aanbieders dat er verschillen zichtbaar zijn tussen de verschillende online casino's. Dit heeft verschillende oorzaken. Zo gebruiken de aanbieders verschillende meetinstrumenten voor het monitoren van het gokgedrag, maar is ook de drempel bij de ene aanbieder lager om contact op te nemen. Andere oorzaken kunnen demografische verschillen zijn en het verschil in kansspelen die worden aangeboden.

VraagstukATGKindredSvenska
Welk percentage van onze klanten hebben wij gecontacteerd als gevolg van risicovol gokgedrag?1,4%0,5%1,5%
Welk percentage van deze gokkers is minder gaan gokken na het contactmoment?52,4%76,8%75,1%
Hoeveel gingen deze spelers gemiddeld minder gokken?64,9%75,5%49,8%
Welk percentage van de gecontacteerde spelers koos ervoor om zichzelf (tijdelijk) uit te sluiten van deelname aan kansspelen? (0-6 maanden)1,5%1,4%9,5%
Welk percentage van de gecontacteerde spelers koos ervoor om zichzelf (tijdelijk) uit te sluiten van deelname aan kansspelen? (>6 maanden)2,2%0,5%3,4%

Wat opvalt in de cijfers is het lagere percentage gecontacteerde klanten bij Kindred, het moederbedrijf van Unibet, en het percentage spelers dat koos voor een langere uitsluitingsperiode. Deze cijfers zijn lager vergeleken met ATG en Svenska Spel. Daartegenover staat wel dat de interventies die Kindred toepast effectiever lijken te zien. Van de drie merken lieten de spelers bij Kindred het vaakst de gewenste gedragsverandering.

Svenska Spel levert twee rapporten aan

Zoals gezegd blijft het de vraag in hoeverre de cijfers zo direct met elkaar vergeleken kunnen worden. Kindred kan bijvoorbeeld een ander type klanten hebben dan ATG en Svenska Spel. Zo schiet het percentage spelers dat koos voor een uitsluitingsperiode aanzienlijk hoger bij Svenska Spel. Een verklaring voor dit verschil wordt niet gegeven.

Omdat staatsbedrijf Svenska Spel veel verschillende merken heeft, heeft de aanbieder nog wel een splitsing gemaakt in zijn rapport. Zo zijn er cijfers voor casino & sport, en voor de zogenaamde ‘geluksspelen'. Onder die laatste categorie vallen de spellen van Keno, Eurojackpot, en Lotto.

VraagstukCasino & SportGeluksspelen
Welk percentage van onze klanten hebben wij gecontacteerd als gevolg van risicovol gokgedrag?4,2%0,3%
Welk percentage van deze gokkers is minder gaan gokken na het contactmoment?75%76%
Hoeveel gingen deze spelers gemiddeld minder gokken?49%53%
Welk percentage van de gecontacteerde spelers koos ervoor om zichzelf (tijdelijk) uit te sluiten van deelname aan kansspelen?0-6 maanden9%12%
Langer dan 6 maanden3%5%

In de cijfers van Svenska Spel valt op te maken dat er relatief meer problematisch gokgedrag wordt geconstateerd bij sportweddenschappen en casinospelen. De effecten van de contactmomenten zijn in beide categorieën met elkaar te vergelijken. Het grootste verschil is te zien bij de spelers die kiezen voor een (tijdelijke) uitsluiting van deelname. Dit aandeel is een stuk hoger bij de geluksspelen van Svenska Spel.

De verschillende gepubliceerde rapporten zijn terug te vinden op de websites van ATG, Kindred, en Svenska Spel. Op 22 augustus 2023 zullen de aanbieders in Zweden de volgende cijfers van probleemgokkers delen.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Meer over