Donderdag 6 oktober 2022

Speel bewust

Waarschuwing Kansspelautoriteit: ‘Stop met verboden reclame op Twitter’

Kansspelautoriteit waarschuwing Twitter

Een Nederlandse bookmaker is op de vingers getikt door de Kansspelautoriteit. De aanbieder van sportweddenschappen kreeg de waarschuwing van de Kansspelautoriteit voor het maken van reclame op Twitter tijdens een sportwedstrijd gericht op kijkers van die wedstrijd, en dat is niet toegestaan.

In een nieuwsbericht op de website van de Kansspelautoriteit (Ksa) is te lezen dat er onderzoek werd gedaan naar aanleiding van een signaal.

De bookmaker, die niet bij naam genoemd wordt, plaatste tijdens voetbalwedstrijden meerdere tweets over het scoreverloop. Hierbij werden weddenschappen voorgesteld en bijbehorende quoteringen genoemd. Spelers konden hierdoor met een druk op de knop naar de website van de aanbieder gaan en de weddenschap plaatsen.

Waarschuwing Kansspelautoriteit voor reclame op Twitter

Aanbieders van sportweddenschappen mogen geen reclame maken voor hun weddenschappen tijdens sportwedstrijden. Dit is opgenomen in het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen om impulsieve deelname te voorkomen. Artikel 3, lid 4:

“Het is houders van een vergunning op grond van artikel 15, 23 of 31 van de wet niet toegestaan tijdens sportwedstrijden, paardenrennen en harddraverijen, anders dan op de door hem geëxploiteerde kansspelinterface, reclame- en wervingsactiviteiten voor weddenschappen op die wedstrijden te ontplooien die gericht zijn op de toeschouwers van of kijkers naar de desbetreffende wedstrijd.”

Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen

Ook in de, door de aanbieders zelf opgestelde, Reclamecode Online Kansspelen (ROK) schrijft men over het maken van reclame tijdens sportwedstrijden. In artikel 8, lid 3 staat het als volgt beschreven:

Reclame voor weddenschappen op een wedstrijd gericht op hen die deze wedstrijd live volgen, fysiek, via een audio(visueel) medium, via een live stream of anderszins, is tijdens die wedstrijd (inclusief tijdens tot het spel behorende pauzes, time-outs en dergelijke) verboden met uitzondering van reclame op de kansspelinterface gebruikt voor die weddenschappen. 

Reclamecode Online Kansspelen

De vergunninghouder heeft een waarschuwing van de Kansspelautoriteit gekregen en plaatst dergelijke berichten niet meer op Twitter.

De Ksa sluit af met de melding dat ze blijft monitoren of dit niet nogmaals zal gebeuren. Gebeurt dit wel, dan “zal de Ksa niet aarzelen zwaardere middelen in te zetten.”

Laat een reactie achter