Dinsdag 27 september 2022

Speel bewust

KNVB: Verbod gokreclames zou Nederlandse voetbalwereld € 70 miljoen per jaar schelen

De KNVB en andere voetbalorganisaties zijn alles behalve blij met het voorgenomen verbod op gokreclames. Als gokbedrijven niet langer voetbalclubs mogen sponsoren, scheelt dat de voetballerij in Nederland € 70 miljoen per jaar. De voetbalorganisaties stellen voor om sportsponsoring uit te zonderen van het verbod op gokreclames, en daarvoor in de plaats te komen tot een sectorplan.

Ingediend:2 september 2022
Document:internetconsultatie.nl
Download (302 kB)

Ook de KNVB heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid te reageren op het aanstaande verbod op gokreclames. In haar bijdrage op internetconsultatie.nl – mede namens ECV (Eredivisie CV), CED (Coöperatie Eerste Divisie, de KeukenKampioen Divisie), en FBO (Federatie van betaald voetbalorganisaties) – hekelt de KNVB het “wispelturige” beleid van de overheid:

“Wij zijn als sector dan ook zeer teleurgesteld in het beleid en het proces rondom de totstandkoming van het voorstel om tot aanpassing van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen te komen. Het komt ons erg wispelturig over. […] Clubs zijn contracten aangegaan die zijn opgenomen in hun beleidsstrategie voor de komende jaren. Door dit voorstel komen de sportieve en maatschappelijke doelstellingen van clubs zwaar in het geding.

KNVB

De voetbalorganisaties zetten vraagtekens bij dit vroege ingrijpen. Het ontbreekt volgens hun nog aan “gedegen onderzoek naar effecten en onderbouwing” voor het voorgenomen besluit om per 1 januari 2025 sportsponsoring in de ban te doen.

Als het verbod op gokreclames en daarmee sportsponsoring ingevoerd wordt, zal het volgens de KNVB een aderlating van € 70 miljoen per jaar betekenen voor alle bij het voetbal betrokken organisaties. Het wegvallen van sponsorcontracten zorgt voor het verdwijnen van € 40 miljoen aan directe inkomsten. Daar bovenop komt nog eens € 30 miljoen aan indirecte gevolgen van het verbod.

Bovendien, zo schrijft de KNVB, betekent het verbod op gokreclames dat zij achterblijven met de rekening. De risico’s van online gokken moeten volgens de voetbalbond nog steeds onder het voetlicht gebracht worden, maar daarvoor kan het dan niet meer rekenen op de financiële steun van de bookmakers.

Ook de KNVB benadrukt dat de kanalisatie in het geding komt als het huidige voorstel wordt ingevoerd. Het noemt het totaalverbod disproportioneel en ineffectief, en wijst op positieve campagnes zoals die met Nathan Rutjes.

KNVB: Geen verbod gokreclames maar een sectorplan

In plaats van een verbod op gokreclames, stelt de KNVB een gezamenlijk sectorplan voor. In dat plan moet de voetballerij haar maatschappelijke voorbeeldrol blijven vervullen. Dat kan onder andere doen door er voor te zorgen dat gokreclames geen morele of materiële schade berokkenen. Er kunnen beperkingen aan logo’s op voetbalshirts gesteld worden, en het aantal gokreclames op de boarding in de stadions moet teruggebracht worden naar een acceptabel niveau, zo schrijft de KNVB.

Tegelijkertijd moet er een grote publiekscampagne op de boarding in alle stadions komen over de gevaren van kansspelen. En het anti-matchfixingbeleid moet geïntensiveerd worden doormiddel van meer educatie, voorlichting, opsporing, en signalering.

Het sectorplan zou volgens de KNVB de volgende zaken moeten bevatten:

  1. Behoud de maatschappelijke voorbeeldrol van de sector
    • Inzetten van aantrekkingskracht van voetbal. Ook ervaringsdeskundigen uit het voetbal hebben een goede preventieve werking. Dit is een puur educatief traject, zonder betrokkenheid van kansspelaanbieders;
    • Voetbalorganisaties nemen in hun contract met kansspelaanbieders op dat laatstgenoemden ervoor dienen te zorgen dat gokreclames en uitingen geen morele of materiële schade berokkenen;
    • Op de eigen communicatiekanalen van voetbalorganisaties wordt altijd zorggedragen dat gokreclames en uitingen geen morele of materiele schade berokkenen;
    • Voetbalorganisaties nemen in het contract met kansspelaanbieder op dat voor alle doelgroepen beschermingsmechanismes moeten zijn voor risico- en probleemspelers;
    • Voetbalorganisaties nemen in hun contract op wat kansspelaanbieders aan extra maatregelen moeten treffen om jongvolwassenen (18 – 24 jaar) te beschermen en individuele en doelgerichte interventies uit te voeren bij vermoeden van risico- en probleemspelers.
  2. Voorlichting
    • Voetbalorganisaties intensiveren het anti-matchfixingbeleid; educatie, voorlichting, opsporing, signalering;
    • Grote publiekscampagne (responsible gaming) in alle stadions op de boarding bij elke wedstrijd namens betaald voetbal (ECV, CED, KNVB en clubs) over de gevaren van kansspelen;
    • Clubs zetten zich in samenwerking met verslavingsexperts in om supporters en sponsoren over de gevaren van kansspelverslaving voor te lichten. Per doelgroep moet een effectief middel worden vastgesteld.
  3. Doelgerichte regulering van commerciële uitingen binnen de sportwereld
    • Beperkingen aan uitingen op het shirt stellen;
    • Boarding in stadions, gefaseerd terugbrengen naar acceptabel niveau;
    • Beperkingen op het gebied van naamgeving en invulling van partnersh

Meer suggesties

Als het toch komt tot een verbod op gokreclames, dan kan dat nooit midden in een seizoen vallen.

Naast het voorstel voor een gezamenlijk sectorplan, heeft de KNVB nog meer suggesties voor de beleidsmakers. Het vraagt om eerst gedegen onderzoek te doen naar de effecten van sportsponsoring in Nederland op het gebied van kansspelverslaving voordat het overgaat tot een totaalverbod.

Ook vragen de KNVB en andere voetbalorganisaties om gecompenseerd te worden als het het verbod op gokreclames ingevoerd gaat worden. Het stelt voor om een deel van de kansspelbelasting naar de voetbalorganisaties te laten vloeien:

“Zodra er aanpassingen worden doorgevoerd met betrekking tot sportsponsoring door
kansspelaanbieders zou er een afdracht percentage uit de kansspelbelasting aan clubs, bonden en leagues moeten worden toegekend op basis van een verdeelsleutel.”

KNVB

Als het toch komt tot een verbod op gokreclames, dan kan dat nooit midden in een seizoen vallen, schrijft de KNVB. Omdat het voetbalseizoen van augustus tot en met juni loopt, stelt het voor om niet per 1 januari 2025 een einde te maken aan sportsponsoring, maar dan per 1 juli 2025.

De KNVB sluit af met de opmerking dat het Nederlandse voetbal al onder enorme druk staat momenteel. Het benadruk dat de competities in landen als Engeland, Spanje, Italië, en Frankrijk al veel rijker zijn, waardoor de aderlating van het wegvallen van sportsponsoring nog veel harder aankomt. Bovendien, zo schrijft de KNVB, is sportsponsoring door online casino’s in die andere landen wel toegestaan.

Lead-foto Vitesse door Pro Shots / Paul Meima. Lead-foto AZ door Pro Shots / Ron Jonker. Achtergrond via Pro Shots / Thomas Bakker.

Laat een reactie achter