De verhoging van de minimumleeftijd voor risicovolle kansspelen zou mee moet groeien met een generatie, zo vindt staatssecretaris Teun Struycken. Kamerleden deelden hun zorgen over een mogelijke overstap naar illegale aanbieders door jongvolwassenen. De staatssecretaris verwacht, door de verhoging gefaseerd in te voeren, dat dit niet zal gebeuren.
Tijdens het commissiedebat over kansspelen heeft staatssecretaris Struycken laten weten dat de leeftijdsverhoging voor risicovolle kansspelen mogelijk gefaseerd wordt ingevoerd. Dit zou ervoor zorgen dat een groep jongvolwassenen eerst wel online mocht gokken en dat later opeens niet meer kan. De verhoging zal waarschijnlijk ‘meegroeien met een generatie', aldus de staatssecretaris.
Struycken liet dit weten in een reactie op een vraag van Peter Smitskam (), die zijn zorgen uitsprak over jongvolwassenen die mogelijk zouden vertrekken richting het illegale aanbod als zij opeens niet meer legaal zouden mogen gokken.
De staatssecretaris zei echter dat het ministerie niet verwacht dat jongvolwassenen opeens de overstap maken naar het illegale aanbod. Rosemarijn Dral () vroeg zich daarop af of dit ‘verwachten' en ‘denken' van het ministerie gebaseerd is op enige vorm van onderzoek. Dit bleek niet het geval. Er is geen onderzoek gedaan naar een mogelijke overstap naar het illegale aanbod door spelers van 18-21 jaar, zo vertelde de staatssecretaris.
Maatregelen oktober
Meerdere Kamerleden deelden in hun spreektijd hun zorgen over de dreiging van het illegale aanbod. Onder andere Dral en Smitskam waren van mening dat de effecten van de ingevoerde maatregelen gemonitord moeten worden, mede omdat illegale aanbieders inspelen op de maatregelen bij het legale aanbod.
Ook het rapport van de Kansspelautoriteit, waaruit bleek dat de illegale markt inmiddels groter was dan de legale markt in termen van geld, liet een verschuiving zien in het gokgedrag van Nederlanders.
Struycken liet weten dat de Kansspelautoriteit in mei een rapport zal publiceren over de gevolgen van de maatregelen die op 1 oktober 2024 zijn ingevoerd. In de periode daarna, nog voor de zomer, zal Struycken de Kamer informeren over dit rapport en de gevolgen van onder andere de speellimieten.
Taskforce
In het commissiedebat stelde Rosemarijn Dral voor om een taskforce op te zetten om het illegale kansspelaanbod aan te pakken. Hiermee herhaalde Dral een oproep van brancheverenigingen VNLOK en NOGA, die tijdens het rondetafelgesprek een vergelijkbare oproep deden.
Struycken liet weten dat er iets vergelijkbaars ontstaat door de gesprekken die worden gevoerd om intensiever samen te werken op dit gebied. Vorige week liet Michel Groothuizen, voorzitter van de Kansspelautoriteit, tijdens de rondetafelgesprekken al weten dat de toezichthouder in gesprek is met de banken en de techbedrijven Google en Meta. Volgens Struycken wordt er een alliantie gevormd met de vereniging van banken, het Openbaar Minister, de Kansspelautoriteit, en de legale online casino's. Dit zou afgelopen week nog zijn toegezegd door de vereniging van banken.
Ook meldde Struycken dat is gebleken dat er al meer dan negen jaar een wettelijke basis is om de illegale online gokreclames te bestrijden. CDA-Kamerlid Boswijk vroeg zich daarop af waarom de Kansspelautoriteit hier al negen jaar geen gebruik van maakt. Volgens Struycken kwam dit onder andere door de focus op de legalisering van online kansspelen. Dit verandert de laatste maanden wel, omdat er nu meer opgeroepen wordt om de illegale sector aan te pakken.
Complexiteit van creditcard verbod en nazorg na Cruks-inschrijving
Verder benadrukte Struycken het belang van Cruks als effectief middel tegen problematisch gokgedrag, met inmiddels 91.000 inschrijvingen. Toch ziet hij ruimte voor verbetering. Zo pleit hij voor een verlenging van de minimale inschrijftermijn en betere nazorg, al schuurt dit enigszins met de privacybescherming. Er mogen immers geen gegevens van personen uit Cruks worden gedeeld met bijvoorbeeld aanbieders om nazorggesprekken mogelijk te maken.
Struycken zegt hierover nog wel in gesprek te gaan met Autoriteit Persoonsgegevens. Ook wil hij de onvrijwillige inschrijving versoepelen, zodat bewindvoerders en mentoren sneller kunnen ingrijpen.
Over het verbod op creditcards, zoals voorgesteld door de SP, blijft Struycken terughoudend. Hoewel hij erkent dat online gokken met geleend geld risico’s vergroot, is een verbod juridisch complex omdat creditcards een wettelijk betaalmiddel zijn. Bovendien kunnen spelers een creditcard gebruiken om geld naar hun bankrekening over te boeken en alsnog te gokken. Struycken ziet het als onderdeel van een bredere aanpak van gokschulden en zal de Kamer hierover consulteren.
Van Nispen vroeg de staatssecretaris ook of er gekeken werd naar een mogelijke koppeling van Cruks met speelautomaten in horecagelegenheden. Struycken zegt dit mee te nemen in de onderzoeken die reeds lopen. Hierin wordt ook gekeken naar het eventueel opnieuw indexeren van het speelautomatenbesluit.
Kansspelbelasting
Struycken maakte tijdens het commissiedebat verder duidelijk dat de kansspelbelasting niet onder zijn directe verantwoordelijkheid valt. Hij benadrukte echter dat belastingopbrengsten, zoals de kansspelbelasting of theoretische dividendbelastingen, geen rol hebben gespeeld in de nieuwe visie op kansspelen.
Wel ziet hij het belang van een economisch gezonde vergunde markt, met name binnen de landgebonden sector zoals Holland Casino. Volgens Struycken ligt daar de primaire verantwoordelijkheid voor de zorgplicht. Een verhoging van de kansspelbelasting zou deze balans kunnen verstoren, wat risico’s met zich meebrengt voor zowel spelersbescherming als de markt zelf. De staatssecretaris onderstreepte dat maatregelen altijd rekening moeten houden met de economische realiteit, zodat de vergunde sector haar rol in verantwoord spelen kan blijven vervullen.
Om 17:00 uur kwam het commissiedebat ten einde, maar op dat moment waren nog niet alle onderwerpen en vragen behandeld. Er werd daarom besloten om een tweeminutendebat in te plannen, zoals aangevraagd door VVD-Kamerlid Dral, om het gesprek dan te vervolgen.