Zondag 14 april 2024

Speel bewust

Minister beantwoordt kamervragen omtrent Koning TOTO

Minister beantwoordt kamervragen omtrent Koning TOTO

Demissionair minister Sander Dekker heeft antwoord gegeven op vragen van ChristenUnie-kamerlid Stieneke van der Graaf over de Koning TOTO campagne. Ook ging de minister in op meer algemene vragen van het kamerlid omtrent kansspelen en de daarbij horende marketing.

In november verscheen in De Telegraaf het artikel getiteld “Zorgen om gokkende jeugd: ’Toto zoekt rand op’(€) met als ondertitel “Opnieuw Kamervragen over reclamebeleid.” In het artikel beschreef journalist Koen Nederhof de onvrede van ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf over de reclamecampagne Koning Toto van de TOTO. Van der Graaf, gesterkt door diverse in het artikel aangehaalde experts, was vooral ontstemt dat de reclame gericht zou zijn op jongeren.

Op 7 januari stuurde het kamerlid van de ChristenUnie de vragen aan de minister. In haar kamervragen bracht ze ook meer algemene zaken omtrent marketing en de regels en wetten in Nederland aan de orde. Op 9 februari gaf demissionair Minister van Justitie en Veiligheid Sander Dekker antwoord op de vragen.

In zijn antwoord, benadrukte minister Dekker dat reclame voor kansspelen een essentieel onderdeel is van de kanalisatie. Willen Nederlanders spelen bij vergunninghouders, dan moeten die partijen wel de mogelijkheid hebben om hun legale aanbod onder de aandacht te brengen bij de consument.

Wel gaf de demissionair minister aan het inzicht te delen dat reclameuitingen niet op jongvolwassenen gericht moeten zijn.

De minister gaf aan dat de verantwoordelijkheid voor controle op naleving en handhaving van het reclamebeleid ligt bij de Kansspelautoriteit.

Lotto B.V., het onderdeel van de Nederlandse Loterij dat de TOTO exploiteert, gaf in 2019 ruim €51 miljoen uit aan marketing, minder dan de bijna €58 miljoen die het bedrijf het jaar ervoor aan marketing uitgaf. De Lotto doet, volgens de minister, zelf onderzoek op onder andere social media of er inderdaad een doelgroep van 24 jaar en ouder wordt bereikt en niet jongvolwassenen. Opvallend genoeg schreef de minister dat het aan de Lotto was om de onderzoeksresultaten al dan niet openbaar te maken.

Wel gaf de demissionair minister aan het inzicht te delen dat reclameuitingen niet op jongvolwassenen gericht moeten zijn. Maar dit is momenteel al vastgelegd, dus een eerdere inwerkingtreding van het ontwerpbesluit Kansspelen op afstand vindt hij niet nodig.

Van der Graaf stoorde zich ook aan het begrip ‘verantwoord spelen’ en vroeg de minister waarom deze term gebezigd wordt door (online) gokbedrijven en waarom de Kansspelautoriteit deze term ook gebruikt. De minister antwoordde dat verantwoord spelen een bredere term is dan alleen slaand op het voorkomen van kansspelverslaving. Ook geïnformeerde keuzes maken en speellimieten in kunnen stellen vallen daaronder, aldus de minister. Hij lijkt zich niet aan te sluiten bij de typering van ‘verantwoord spelen’ als eufemistisch (verbloemend).

Meer kritiek

Voor de Koning TOTO reclame met Andy van der Meijden, had rapper Donnie de hoofdrol in de campagne. Die keuze kwam de TOTO ook al te staan op kritiek, onder andere van Arjen Lubach, en leidde eveneens tot kamervragen. De laatste campagne van de TOTO focust zich juist op verantwoord spelen en heeft Nathan Rutjes in de hoofdrol.

Eerder deze week uitte CasinoNieuws.nl kritiek op de TOTO door de misleidende manier van weddenschappen “uitbetalen” aan de heren in het programma Veronica Inside.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter