Zaterdag 1 oktober 2022

Speel bewust

Raad van State: Wervende tekst voor illegaal kansspel is reclame

Raad van State

In een rechtszaak over wervende teksten voor kansspelen, is de Kansspelautoriteit in het gelijk gesteld door de Raad van State. Het bedrijf ‘Content Publishing’ is hiermee in het ongelijk gesteld.

In Nederland zijn deze online kansspelen illegaal tot het moment dat de nieuwe wet ingaat in 2021. Content Publishing gaf aan haar bezoekers de mogelijkheid om op de websites door te klikken naar de sites waarop je de online kansspelen kon spelen. De Kansspelautoriteit eiste dat Content Publishing hiermee zou stoppen maar hier werd niet voldoende gehoor op gegeven. Dit leidde later naar een officiële zaak.

De Kansspelautoriteit vindt wervende teksten voor illegale kansspelen gelijk staan aan reclame, en dat is verboden. De Raad van State, de hoogste bestuursrechter in Nederland, gaat mee in die redenatie en heeft de zaak inmiddels gesloten.

Een wervende tekst is volgens de Raad van State bedoeld voor het bevorderen van kansspelen. De wet verbiedt dit als het kansspel in kwestie geen vergunning heeft.

Content Publishing heeft al eerder een last onder dwangsom opgelegd gekregen door de Kansspelautoriteit. Het bedrijf Content Publishing is gevestigd op Malta en publiceert op verschillende websites wervende teksten voor online kansspelen.

Redactionele informatie volgens Content Publishing

Bij de rechtbank in Den Haag voerde Content Publishing aan dat de Kansspelautoriteit de Wet op Kansspelen te ruim uitlegde en dat het puur om redactionele informatie ging. Hier ging de rechtbank niet in mee.

Tijdens de zaak heeft de hoogste bestuursrechter aangegeven dat de Kansspelautoriteit de wervende teksten terecht ziet als het bevorderen van kansspelen.

Raad van State en KSA

De Raad van State heeft de Kansspelautoriteit gelijk gegeven. Content Publishing heeft nog bezwaar gemaakt tegen de openbaarmaking van het besluit. Ook hier heeft Content Publishing geen gelijk in gekregen. De Kansspelautoriteit was van mening dat het maatschappelijk belang om de consument te informeren over kansspelen zwaarder woog dan het belang van Content Publishing om openbaarmaking te voorkomen, en de rechter sloot zich daarbij aan.

Foto: Edo Dijkgraaf via flickr.com.

Laat een reactie achter