Dinsdag 28 juni 2022

Interview Erik Bergman, misschien wel de bekendste affiliate ter wereld

Erik Bergman Catena Media

In de wereld van (casino)affiliatie, zullen er weinig mensen zijn die Erik Bergman niet kennen. De Zweedse Bergman richtte Catena Media op, een van de grootste affiliatebedrijven ter wereld. In 2016 verkocht hij zijn aandelen en startte hij Great.com, een casino-affiliate die alle winst aan goede doelen geeft.

Erik Bergman

Erik Bergman werd geboren in Jönköping, Zweden. Tijdens zijn middelbare school kwam hij in aanraking met poker.

Erik Bergmann speelde professioneel poker
voordat hij affiliate werd

Samen met Emil Thidell begon Erik Bergman in 2006 met affiliatie voor bingo- en poker. Rond 2008 en 2009 hadden ze websites met een veelvoud aan onderwerpen: van visitekaartjes en hotels tot leningen en mode.

In 2010 verhuisde Erik Bergman samen met Thidell naar Malta waar ze JohnSlots.com begonnen. In 2012 brachten Bergman en Thidell alle sites onder in Catena Media waarvan de helft werd verkocht aan een grote investeerder. In 2016 ging het bedrijf naar de beurs tegen een waardering van 1,6 miljard Zweedse Kronen. Erik Bergman streek al met al meer dan € 50 miljoen op met zijn bedrijf Catena Media voordat hij het bedrijf definitief verliet en Great.com startte.

Net als voor mij begon ook voor jou de weg naar casinoaffiliatie met poker.

Ik raakte verliefd op poker toen ik zestien jaar was. Een vriend van mij had een pokerspel op zijn grafische rekenmachine en ik had geen zin om op te letten tijdens de natuurkundeles. Zo begon ik met pokeren. Op een gegeven moment was ik zelfs aan het spijbelen omdat ik aan het pokeren was. Ik bleek het vrij goed te doen en heb aardig verdiend met het pokeren.

Je staat niet in de Hendon Mob database. Heb je alleen maar online poker gespeeld en nooit live? 

Ik was te jong en mocht dus nog niet bij de casino’s naar binnen. Ik stopte in 2009 met professioneel spelen, juist toen ik net 21 jaar werd en dus eindelijk wel bijvoorbeeld in Amerika mocht spelen. 

Je hebt dus nooit een WSOP gespeeld?

Nee, nog nooit. Maar sinds kort speel ik weer wat poker na tien jaar niet echt gespeeld te hebben. Ik heb ongeveer een jaar geleden 1.000 Zweedse Kronen (€ 93) gestort bij Svenska Spel. Ik heb met mezelf toen de afspraak gemaakt dat ik niet meer dan dit bedrag mocht storten. Daardoor moest ik voorzichtig spelen. Op een gegeven moment had ik omgerekend nog maar € 30 op mijn account, maar nu heb ik iets van € 600 of € 700 staan terwijl ik microstakes speel.

Hoe rolde je de wereld van affiliatie in dan?

Mijn affiliate-manager op CarlosPoker, wat toen nog onder iPoker viel, stelde toen voor om bingo te gaan doen. Hij zag veel toekomst in dat spel. Maria Bingo was net gelanceerd en dat bleek later de abosolutie martkleider te worden in het bingo-segment.

Dat is een onderdeel van Kindred Group toch?

Oorspronkelijk niet, maar Kindred/Unibet nam dat inderdaad op een gegeven moment over. Ze betaalden € 70 miljoen voor dat bedrijf. Toen werd dat nog gezien als een krankzinnige deal. 

Vanuit poker en die affiliate-manager die we kenden, begonnen wij zelf als kleinschalige bingo-affiliates. Dat deed ik samen met Emil (Emil Thidell, red.), mijn jeugdvriend. Emil en ik zijn op dezelfde dag geboren in hetzelfde ziekenhuis. En onze ouders kenden elkaar nog ook! Dus je kan wel zeggen dat we al een lange tijd bevriend zijn met elkaar. 

Emil en ik gingen dus aan de slag met bingosites in 2006. In het eerste jaar verdienden we helemaal niets dus we stopten met het project en gingen met andere dingen verder. Maar toen we terugkeken in onze affiliate-accounts in 2009, bleek dat we toch € 1.000 hadden verdiend. Daardoor wilden we het toch nog een kans geven. In 2010 verdienden we € 1.000 per maand en aan het eind van dat jaar zelfs € 3.000 per maand. Vanaf dat moment gingen we er fulltime voor. 

We verhuisden naar Malta om daar aan affiliatie te doen. Aanvankelijk vooral bingo, maar uiteindelijk eigenlijk voor alles wat in ons opkwam. We deden flitskredieten, viagra, hotels, mode, visitekaartjes, en verzekeringen. Alles wat je maar kan opnoemen, als we een affiliatedeal konden krijgen, dan doken we erop. Dat deden we voor een aantal jaar. 

In 2012 werden we hard getroffen door Google Penguin. Twee investeerders switchten toen naar Casino’s en vanuit daar werd Catena geboren, toen gingen we vol voor casino.

Toen je begon met bingo-affiliatie via die affiliate-manager van CarlosPoker, had je toen al een website? Of stuurde je mensen gewoon links via de toen bestaande messengerservices?

Een van de eerste dingen die ik deed was het verspreiden van flyers op mijn school. Dat deed ik net buiten de schoolkantine, maar dat werd niet gewaardeerd.

De rakeback-affiliatie deed ik voornamelijk via MSN Messenger, maar ook via 2+2 en via een Zweeds pokerforum. Via chatten kwam ik dan weer met nieuwe mensen in aanraking. Dus nee, ik had zelf geen enkele website toen ik met bingo begon. Het ging allemaal via netwerken. 

Jouw jeugdvriend Emil is degene met verstand van computers. Was hij degene die jullie de wereld van websites liet verkennen?

Ja, hij is echt een computer wizzkid. Toen hij 8 jaar oud was had hij al een rekenmachine gebouwd. Ikzelf heb daar helemaal geen verstand van. Het enige wat ik weet zijn wat basis HTML-dingen. Ik was de creatieve en zakelijke helft van het duo en hij zorgde ervoor dat de ideeën ook daadwerkelijk realiteit werden.

Wat wij echt als eerste deden, en we praten nu over 2010 of 2011, was het bouwen van een groot PBN. Rond die tijd hadden we al iets van 100 sites. Hij zorgde dat alle technische processen goed verliepen zodat de websites in de lucht bleven. Ik gebruikte die sites weer om samenwerkingen aan te gaan.

We begonnen ook websites te kopen, iets wat uiteindelijk een van de groeistrategieën van Catena werd. Met ons eerste geld hebben we toen wat websites overgenomen. 

Was dat een logische stap of was dat in die tijd echt uniek?

Niemand deed dat in die tijd.

“De site waarvoor we € 12.000 betaalden werd binnen drie dagen van Google gegooid. Dat was echt balen ja, dat kan je wel zeggen.”

Erik Bergman

De eerste deal die we maakten, daar kwamen we per toeval op. Ik was erg actief op SEO-fora en iemand daar nam contact met mij op. Hij was uitgekeken op zijn websites en bood ze ter overname aan. Het ging om ongeveer 70 sites met allemaal verschillende onderwerpen. We hebben er toen € 3.000 voor betaald. Je moet je voorstellen dat dat voor ons veel geld was in die tijd.

Een van die sites, een website voor visitekaartjes, hebben we toen heel succesvol weten te maken. Die leverde ons toen € 1.000 per maand op. En dat op een investering van € 3.000 voor 70 websites. De site was nummer 1 in de ranking op de zoekterm ‘gratis visitekaartjes’ en uiteindelijk zelfs op nummer 3 op de zoekterm ‘visitekaartjes.’ Dat heeft ons echt op de kaart gezet in de wereld van M&A.

Nog voordat de investeerder kwam, hebben we nog twee andere significante sites gekocht. Voor een site hebben we toen € 12.000 betaald, de andere site kostte zelfs € 30.000. De site waarvoor we € 12.000 betaalden, werd binnen drie dagen van Google gegooid. Dat was echt balen ja, dat kan je wel zeggen.

Maar we begonnen dus al vroeg met het overnemen van andere sites. Ik kende niemand anders die deze strategie gebruikte. Voor ons voelde het gewoon als een natuurlijke gang van zaken, dat overnemen van andere sites. 

Visitekaartjes is iets heel anders dan casino-affiliatie. Wanneer keerde je terug in de casino-industrie?

Wat in 2008 al was begonnen mondde in 2012 uit in Catena.

Vanaf dat moment gingen we ook met investeerders in zee. De investeerders zaten al in de casino-industrie en hadden net Betsafe verkocht aan Betsson voor iets dan € 67 miljoen. Wij dachten toen al dat we te laat waren voor de casinomarkt, maar het tegenovergestelde bleek waar te zijn. Zo rond eind 2013, begin 2014 kwam het overgrote gedeelte van onze omzet vanuit de casino-industrie. 

Catena Media was geboren en werd groter en groter. Werd het te groot voor je?

Op een gegeven moment was ik mijzelf helemaal aan het overwerken. Ik werkte de klok rond en zocht echt de grenzen op. Dus er moest wel iemand bijkomen voordat het mijn dood werd. Mijn zakenpartner Emil heeft een burn-out gehad; hij was echt zichzelf niet voor een jaar of drie. Ook mijn verloofde heeft dat meegemaakt, dus ik moest wel iets doen. 

Ik ben begin 2015 naar een CEO gaan zoeken en heb die in mei van dat jaar gevonden. Op dat moment hadden we ongeveer 30 man personeel. In 2016 gingen we de beurs op en toen hadden we 80 werknemers.

Daarna ben ik weggegaan bij het bedrijf, voornamelijk omdat ik de passie was verloren. Het bedrijf wilde de richting van de sportweddenschappen op gaan en ik zag dat niet zitten. De verstandhouding tussen mij en de rest van de directie was ook al minder geworden, dus ik vertrok.

lees verder onder de foto

Erik Bergman Catena Media
Erik Bergman

Wat voor probleem had je met het wedden op sport en de directie?

We hadden een totaal andere visie; zij wilden uitbreiden naar andere segmenten terwijl ik focus wilde bewaren. Ik wilde de beste zijn in één ding. Het is zo moeilijk om de beste te zijn in twee dingen, laat staan in drie. Er is een reden dat er geen enkele sporter de beste van de wereld is in drie verschillende sporten. Ik wil mij focussen op iets wat we echt kunnen domineren en waar we plezier in hebben. Des te meer je je focus moet verdelen, des te moeilijker het is. 

Maar online casino’s en wedden op sport, en in het verlengde daarvan bingo en poker, liggen toch dicht bij elkaar? 

Op veel manieren zijn het verwanten van elkaar, maar als je een goed casinoproduct in de markt wil zetten is dat heel erg verschillend van een bookie opzetten.

Als je een affiliatie-website over sport wilt maken, dan moet je over duizend verschillende dingen dagelijks een update geven. Je moet dan dus goed zijn in het schrijven van artikelen en het vinden van de relevante data en de juiste odds. Maar als je een goed casino wil zijn, dan is dat heel anders. Het is een ander publiek dat speelt, het zijn andere spellen.

Dus ja, ze zijn wel verwant aan elkaar maar ik wil liever de nummer één in casino’s zijn dan in beide segmenten Top 10. Dat past meer bij mij en hoe ik dingen aanpak.

Great.com

Great.com is een casinoaffiliate die zich richt op Zweden en de gereguleerde markt in New Jersey, Verenigde Staten. Alle winst die het bedrijf maakt, doneert Great.com aan goede doelen.

Great.com is naar eigen zeggen een bijproduct van effectief altruïsme. Erik Bergman omschrijft effectief altruïsme als een beweging die “de optimalisering van vaardigheden en middelen gebruikt als methode om het meeste goeds in de wereld te kunnen doen.”

Great.com logo via CasinoNieuws.nl

Na Catena startte je Great.com.

Daar begon ik eigenlijk veel eerder mee dan ik had gewild. Het idee bestond al heel lang om een goede casinosite te bouwen en die te combineren met liefdadigheidswerk. Dat idee leeft al sinds het begin van Catena bij mij.

Hoe kwam je bij Great.com uit als domeinnaam?

Ik wilde een site bouwen met een langetermijndoel en daar past een goede domeinnaam bij. Want als ik dit ga doen voor de volgende vijftig jaar, dan loont het om een goede domeinnaam te hebben. Toen begon de zoektocht naar die url.

Eerst wilde ik play.com kopen maar het grote Japanse concern Rakuten was daar de eigenaar van. Die zagen dan ook absoluut geen noodzaak om de domeinnaam te verkopen. Vervolgens stuitte ik op best.com maar die vroegen een bedrag van € 25 miljoen.

Toen kwam Great.com in beeld. Nadat ik uiteindelijk iemand bereikt had stokten te onderhandelingen plots. Uiteindelijk bleek dat de domeinnaam via een veiling in Las Vegas werd verhandeld. Ik wilde die domeinnaam graag hebben maar toen die veiling plaatsvond, zat ik op een hotelkamer in IJsland met slechte WiFi. Die hele veiling was echt een nachtmerrie. De veilingwebsite zag er uit als een pokerwebsite uit 2004 terwijl het 2017 was; zo ouderwets en krakkemikkig. De livestream werkte niet, dus ik had geen enkel idee wat er gebeurde. Je kon zelfs niet eens een specifiek bod uitbrengen, het ging enkel per vastgelegde opbiedingen. Mijn winnende bod was uiteindelijk € 900.000.

Ik heb Great.com toen al gelanceerd maar eigenlijk kon ik mij daar nog totaal niet op focussen. Ik wist toen zelfs nog niet eens hoe ik mijn leven wilde leiden en waar ik mijn plezier uit haalde. Nu weet ik wat Great.com moet zijn. Maar voordat ik zover was waren we al vier jaar verder want in 2017 was ik er echt nog niet klaar voor. Ik had die break echt nodig om dingen uit te zoeken en om weer het plezier terug te vinden in het bouwen van een casino-product. 

Erik Bergman Catena Media Great.com kopen
Erik Bergman betaalde $ 900.000 voor Great.com

€ 900.000 voor een domeinnaam vind ik veel geld.

Het is veel geld maar het is het absoluut meer dan waard. Naar mijn mening zijn domeinnamen echt ondergewaardeerd als het gaat om investeringen. Ik wil Great.com in ieder geval 50 jaar runnen. € 900.000 gedeeld door 50 is € 18.000 per jaar. Alleen al het vertrouwen wat mensen in je hebben door Great.com als domeinnaam te hebben, is al € 18.000 per jaar waard. Mensen gaan er op zoeken en mensen onthouden de naam.

Dan is de prijs per jaar eigenlijk heel goedkoop als je het afzet tegen de voordelen. Voor dat geld kan je eens in de vijf jaar een tv-commercial schieten. Als je het budget en de langetermijnstrategie hebt, welke ik beide had, dan is dat bedrag echt heel laag voor wat je er voor terug krijgt. Bovendien kan je de domeinnaam altijd nog verkopen. Het is dus geen weggegooid geld. 

Wat is je visie op dit moment voor Great.com? Blijft je focus alleen op Zweden en de Verenigde Staten liggen?

Voor nu wel. We houden ons alleen bezig met de gereguleerde markten. Maar ik wil niet per se uitbreiden. Een van de fouten die ik met Catena gemaakt heb, was het te snel uitbreiden. Te veel websites in te veel segmenten in te veel verschillende landen.

“Een van de fouten die ik met Catena gemaakt heb, was het te snel uitbreiden. Te veel websites in te veel segmenten in te veel verschillende landen.”

Erik Bergman

De hoofdwebsite die we met Catena hadden gebouwd, JohnSlots.com, lanceerden we in 2013. In 2014 hadden ze een volledige update klaarstaan, maar die is tot op de dag van vandaag nog steeds niet live gegaan. Dat komt omdat er zoveel andere dingen te doen waren. Ik denk dat dit overal gebeurt.

Ik wil gewoon iets bouwen voor de lange termijn en met een product komen dat zoveel beter is dan de rest. We gaan pas uitbreiden als ik het gevoel heb dat ons product geweldig is en dat zal zeker nog een paar jaar duren. We hebben wel echt veel dingen dat ons product geweldig zal maken.

De laatste jaren doe ik bijvoorbeeld veel met social media en ik heb veel bijgeleerd over het maken van video’s. In de casino-industrie is er eigenlijk niemand die video’s echt goed gebruikt. Je hebt wel wat streamers en de bijbehorende compilaties, maar voor de rest gebruikt niemand het. Ik heb een paar ideeën die ik wil uitproberen waarvan ik geloof dat het de beste content ooit in de casinowereld gaat zijn. 

Kan je mij een klein voorproefje nemen? Hoe krijg je mensen met je video’s zo ver dat ze zich bij je willen aanmelden?

Heb je de video’s van MrBeast wel eens op YouTube bekeken? In december was ik in de Verenigde Staten en heb ik wat tijd met hem en andere YouTubers doorgebracht. Ik was echt nieuwsgierig hoe zij te werk gaan. Hoe creëer je die laagdrempelige content die iedereen wil zien. Dat is de content die ik wil maken.

Erik Bergman Catena Media en MrBeast

Erik Bergman samen met
Jimmy “MrBeast” Donaldson

Als je bijvoorbeeld naar een live casino-stream kijkt zie je vaak maar één camerastandpunt en voel je weinig connectie of emotie met de streamer. Ik wil dit doorbreken zodat de content echt doordringt bij de mensen.

De laatste twee jaar heb ik echt bestudeerd hoe je boeiende content maakt. Binnen 6 maanden ging ik van 0 naar 800.000 volgers op TikTok. Ik wil die kennis meenemen en toepassen binnen de casino-industrie. Hoe maak je bijvoorbeeld goede casino-gerelateerde content voor TikTok. Die code heb ik nog niet gekraakt, maar ik heb ewel en paar ideeën die ik wil uitproberen. Uiteindelijk wil ik de bezoekers op TikTok omzetten naar bezoekers op Great.com om zo het merk te promoten. 

Is TikTok niet een platform wat zich op een jonge doelgroep richt? Denk je daar geen problemen mee te krijgen? In Nederland mag je je bijvoorbeeld niet focussen op de groep van 18 tot 24, en die lijken me juist op TikTok oververtegenwoordigd.

Bij mij is dit onderdeel van de langetermijnstrategie. Het gaat mij niet per se om verkeer om te zetten naar spelers. Het gaat mij vooral om het bouwen van het merk Great.com. Er is al genoeg content op TikTok over casino’s, maar dat is geen goede content.

Ik heb te weinig kennis van de regels in Nederland en ik weet niet hoe grijs het gebied qua reclames is. Als jij iets plaatst op social media dan is dat niet gelijk een advertentie, tenzij er voor betaald wordt. Als je betaalt voor advertenties op TikTok, dan focus je je op een doelgroep. Maar als je je eigen gemaakte content plaatst op je kanaal dat niet actief een doelgroep benadert en er wordt niet voor betaald, dan breek je eigenlijk geen regels. 

Laat ik de vraag dan wat algemener stellen. Waar leg je de grens qua verantwoordelijkheid als Erik Bergman, Great.com, of voorheen Catena als het gaat om jonge spelers?

Ik ben in tweestrijd op dit gebied.

Een van de dingen die ik wil bereiken is dat Great.com de grootste website in de wereld gaat worden over casino’s. Maar ik wil dus ook de grootste en beste website zijn als het gaat over verantwoordelijk spelen. Ik wil de beste lessen tonen over hoe juist niet te gokken. Voor mij is het logisch dat die content staat op een website waar mensen voor casino’s komen. Ik heb nog nooit een affiliate gezien die actief zijn best doet om mensen juist niet te laten gokken. Ik zit er misschien naast, maar als ze er zijn heb ik er nog niet veel van gezien.

Voor mij is het moeilijk om het marketinggedeelte te scheiden. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met je product, maar je moet ze ook onderwijzen in de gevaren. Het is gewoon belangrijk om alle aspecten goed te doen. Het valt niet mee om je marketing op orde te hebben en tegelijkertijd ook het verantwoordelijkheidsbesef duidelijk te tonen. Het is makkelijker om de website eerst goed op te bouwen en daarna het educatieve gedeelte op te zetten. 

Ik doe veel liefdadigheidswerk en vaak benaderen mensen mij dan omdat ze willen investeren. Dat doen ze vooral omdat ze dan denken dat ze iets goeds doen voor de wereld. Dan zeg ik steevast dat ik niet investeer in dingen die goed voor de wereld zijn. Ik investeer zodat ik geld maak wat ik vervolgens kan weggeven. Want dan kan ik mij puur focussen op het verdienen van geld. Als ik iets voor de wereld wil doen, dan focus ik mij alleen daarop.

Je woont weer in Stockholm na jaren op Malta te hebben gezeten. Heb je goede herinneringen aan het eiland?

Ik hou echt van Malta en ik vind het een geweldig land om te leven. Ik heb er 10 jaar op en af gewoond maar ik ben een jaar geleden vertrokken. Ik ben terug naar Zweden gegaan omdat ik een gezin wilde stichten. We wilden dichter bij mijn ouders en schoonouders wonen. Mijn kind wil ik ook liever in Zweden laten opgroeien dan op Malta. Als dit allemaal niet speelde was ik waarschijnlijk langer op Malta gebleven. 

Gok je zelf nog wel eens?

Ja, sinds kort speel ik weer poker al weet ik niet of je dat wel gokken moet noemen. En nu als deel van het nieuwe casino-videoproject ben ik ook met de spellen aan het experimenteren. Vooral high-stakes gokken spreekt mensen aan en ik vind het ook leuk. Hiervoor heb ik nooit echt veel casino gespeeld, maar vanwege dit project speel ik een hoop.

Erik Bergman Catena Media
Erik Bergman

Wat noem jij high-stakes vandaag de dag?

In dit project start ik met € 10 per spin. Daarna volgen € 20, € 40, € 60, en € 100. Tot slot eindigen we met blackjack waar de inzet varieert van € 1.000 tot € 5.000 per hand. Dat is zeg maar de vaste structuur van een video. 

Die video’s kan ik nog niet bekijken?

Nee, die video’s zijn nog niet live op dit moment. Het zit nog in de experimentele fase. 

Wat was de beste zakelijke beslissing die je ooit hebt genomen? 

Ik denk dat de beste zakelijke beslissing die ik ooit heb genomen de break was. Daardoor kon ik mij focussen op wat ik nu in mijn leven wil. Ik had de mogelijkheid dat te doen aangezien ik al veel geld had verdiend met Catena.

Ik ben nu 34 jaar oud en hopelijk kan ik dit nog op zijn minst 50 jaar doen. Een stapje terug doen om mijzelf te vinden was de beste beslissing. Daardoor heb ik zoveel meer kunnen genieten dan tijdens mijn vorige zakelijke avonturen. Nu begrijp ik ook met wie ik wil samenwerken, op wat voor manier wil ik samenwerken en ook met wie ik niet wil samenwerken.

Aan deze vragen heb ik de laatste 3 a 4 jaar veel gedacht en het maakt het nu allemaal zoveel gestroomlijnder. Ik haatte Cantena echt toen ik er vertrok en dat kwam omdat ik niet wist met wie ik wilde samenwerken. Ik wist niet waarom ik dingen deed zoals ik ze deed. Geld verdienen was belangrijk, maar de manier waarop ik dat deed was destructief. Als mijn autobiografie uitkomt dan zal mijn break als belangrijkste zakelijke beslissing gememoreerd worden. 

Je schrijft je autobiografie nog niet, maar als je terugkijkt; hoe zie je dan de correlatie tussen kunde en geluk in jouw reis die er uiteindelijk voor zorgde dat je multimiljonair werd?

Geluk speelt daar een hele grote factor in, zoals het ook een rol speelt in je hele leven.

Ik heb bijvoorbeeld het geluk gehad dat ik in Zweden ben geboren in een tijd dat er allemaal moderne technologie bestaat. Ik heb ook ouders die van mij houden en mij bij alles steunen. En dat allemaal in een financieel stabiele omgeving. Daarmee zit ik al in de hoogste 1% qua mensen die geluk hebben.

“Pas de zesde overname was echt een hele slechte deal. Als dat de eerste deal was geweest, dan was het bedrijf omgevallen.”

Erik Bergman

Vanuit dat startpunt is het zoveel makkelijker om een succesvol bedrijf te bouwen. Als ik als wees was geboren in Oeganda was het een heel ander verhaal. Dat is echt al zo’n grote geluksfactor.

Daarbovenop ben ik nog extra gelukkig geweest. Ik ben geboren als een nieuwsgierig en leergierig kind met een surplus aan energie. Dat is geluk en geen kunde. Als ik was geboren als kind zonder al deze eigenschappen dan zat ik hier nu niet.

En natuurlijk is ook de timing erg belangrijk. Ik raakte verliefd op poker doordat een klasgenoot een rekenmachine met poker onder mijn neus schoof. Ik kwam in aanraking met bingo omdat mijn affiliate-manager dit voorstelde. Mijn eerste aanraking met casino’s kwam doordat mijn verloofde een babysitter was voor de oprichter van BetSafe.

De eerste 5 overnames door Cantena hadden net zo goed het bedrijf schade kunnen aanbrengen, maar al die overnames pakten veel beter uit dan we verwacht hadden. Pas de zesde overname was echt een hele slechte deal. Als dat de eerste deal was geweest, dan was het bedrijf omgevallen.

We hebben op zoveel verschillende momenten heel veel geluk gehad. Buiten dat om werk ik natuurlijk ook gewoon erg hard en ik heb slimme mensen om mij heen. Ik heb een heleboel slimme dingen gedaan, maar als ik in plaats van geluk, ongeluk had, dan had Catena wellicht niet eens bestaan.              

Heb je er wel eens aan gedacht om niet aan de affiliatie kant te staan maar aan de zijde van het casino?

Ik ben betrokken geweest bij verschillende casino’s. Ik had een hoop aandelen van de Betit Group, wat later werd overgenomen door de Gaming Innovation Group. Ik was daar een soort van mede-oprichter van. Dit speelde zich af in dezelfde tijd als de oprichting van Cantena. We zaten op het begin zelfs in hetzelfde kantoorgebouw. Ook van Casino Heroes was ik een significante aandelenhouder.

Natuurlijk heb ik er wel eens aan gedacht om behalve affiliate ook aan de andere kant te staan. Maar dan komen we weer terug op het grondbeginsel: focus op één ding. Het is ook zo moeilijk om een goed casino te bouwen en tegelijkertijd een affiliate te zijn. Dat je veel verkeer hebt als affiliate wil niet zeggen dat je die ook allemaal naar je casino krijgt. Die fout hebben we al eerder gemaakt in de kredietwereld.

Staat Nederland ook nog op je radar met Great.com?

Het is een land met een gereguleerde gokmarkt dus op een zeker moment zullen we zeker Nederland aandoen. Verwacht alleen niet dat het in de komende 3 jaar gaat gebeuren. Misschien zie je me over 5 jaar verschijnen en ga ik de concurrentie met je aan!

Erik Bergman Catena sigma
Erik Bergman op een presentatie bij SiGMA

Foto’s Erik Bergman via Great.com, DNJournal.com, en Erik Bergman.

Laat een reactie achter