Leo Judkins maakte de opkomst van online poker van dichtbij mee, groeide bij PokerStrategy in Gibraltar razendsnel door, werd directeur bij BetVictor, en betaalde daar persoonlijk een hoge prijs voor. Twee burn-outs, structurele stress, slecht slapen, te veel drinken, en 35 kilo gewichtstoename dwongen hem uiteindelijk om zijn leven anders in te richten.

Inmiddels staat Judkins niet meer aan de operatorkant van de iGaming-industrie, maar werkt hij met de mensen die daar de zwaarste beslissingen moeten nemen. Met The iGaming Leader brengt hij CEO’s, VP’s, en directieleden uit de internationale goksector samen in een besloten omgeving waar ze vrijuit kunnen spreken.

In dit interview vertelt Judkins over zijn route van een gratis pokerbankroll naar de top van BetVictor, de drinkcultuur op Gibraltar, de eenzaamheid van leiderschap, en waarom Nederland volgens hem laat zien hoe ingewikkeld kansspelbeleid kan worden als de overheid onvoldoende begrijpt hoe spelers zich online gedragen.

Leo Judkins

Leo Judkins groeide op in Winsum in de provincie Groningen. In juli 2008 ging hij werken voor PokerStrategy in Gibraltar.

Na bijna drie en een half jaar bij de pokerstrategie-website, ging hij naar Londen om te werken als Head of Community Management bij Telefónica.

Een jaar later keerde hij terug in de wereld van kansspelen en op de rots van Gibraltar. Hij ging aan de slag bij BetVictor, een van origine Britse bookmaker. Op 33-jarige leeftijd werd hij er Director of Retention.

In februari 2021 vertrok hij bij BetVictor en begon hij zijn eigen bedrijf: The iGaming Leader.

Leo Judkins
Het doel-element is: '#leo-judkins-bio'

Wat is jouw achtergrond? Hoe ben je terechtgekomen waar je nu bent?

Mijn eerste kennismaking met de wereld van online kansspelen was toen ik een keer een gratis bankroll van $ 50 kreeg op een van de iPoker-skins. Ik won daarmee $ 1.100, terwijl ik eigenlijk helemaal niet kon pokeren. Twee weken later won ik nog eens $ 800.

Ik was 23 en woonde in een klein dorpje net boven Groningen. Ik had toen echt een rotbaan; ik werkte in een callcenter en vond het verschrikkelijk. Dat ik dat geld won, zorgde ervoor dat ik een nieuw doel had: met poker mijn geld verdienen!

Ik speelde in die tijd op een redelijk niveau voetbal en zat daarvoor veel in de bus. Ik printte dan artikelen over pokerstrategie uit en las ze in de bus van en naar het voetbalveld. PokerStrategy was in die tijd een bekende website en daar vond ik heel veel informatie om beter te worden. Ik meldde me daar aan en ontwikkelde me tot een redelijke speler. Ik ging steeds meer geld met poker verdienen.

Je ging uiteindelijk ook voor PokerStrategy werken.

Ik kwam als lid binnen bij PokerStrategy, maar uiteindelijk ging ik er werken. Ik werd steeds actiever op die website en wilde steeds meer leren. Uiteindelijk werd ik redelijk goed in poker en ben ik coach geworden voor die website. Ik begon nieuwe leden te helpen met live coaching, ik schreef wat artikelen, en begon met modereren op het forum.

Op een gegeven moment verhuisde PokerStrategy van Duitsland naar Gibraltar. De Nederlandse communitymanager wilde daar niet naartoe, maar dat was wel de bedoeling. Die jongen nam uiteindelijk ontslag, dus ineens was er een positie open.

Mijn vriendin destijds, inmiddels mijn vrouw, wilde altijd al naar het warmere leven toe. Ik ben uiteindelijk naar Hamburg gereden en ik heb gesolliciteerd. Twee weken later was ik een van de eerste zes medewerkers hier in Gibraltar. Uiteindelijk is dat kantoor daar uitgegroeid naar 400 medewerkers.

Binnen drie maanden was ik van Nederlandse communitymanager opgeklommen naar International Head of Operations en leidde ik alle grote talen. Dat waren er tien of twaalf, geloof ik. Ik heb heel snel promotie gemaakt.

In die tijd was poker echt groot. Booming! Ik heb dat zelf ook heel bewust meegemaakt. PokerStrategy was de grote concurrent van het bedrijf waar ik toen voor werkte; PokerNews.

Poker was voor iedereen het droomleven; iedereen bleef wakker om poker te kijken en ik weet nog goed dat iedereen jouw (interviewer Frank Op de Woerd, red.) artikelen aan het lezen was. Het volgen van jouw verslagen van de events, gaf ons een kijkje in hoe het er in de pokerwereld aan toeging. Die pokerspelers gingen de hele wereld over; ze leefden het mooie leven en speelden om grote bedragen. Dat wilden we ook allemaal. Dat was echt supercool om te zien.

Ik heb uiteindelijk vier jaar voor PokerStrategy in Gibraltar gewerkt. Toen klapte de hele markt in elkaar, nadat de FBI PokerStars, Full Tilt Poker, en UltimateBet en Absolute Poker uit de lucht haalde. Ik heb toen tachtig man moeten ontslaan. Ik vond het verschrikkelijk om dat te doen en ik had mijn team beloofd dat het niet opnieuw zou gebeuren. Toen gebeurde het toch weer. Weer klapte de hele markt in elkaar, en weer moest ik tachtig man hun baan en zekerheid ontnemen. Dat is me zo zwaar gevallen, dat ik besloot om weg te gaan.

Ik ben eerst een tijdje naar Londen gegaan. Ik ging werken voor Telefónica, het moederbedrijf van telefoonprovider O2. Een jaar later miste ik Gibraltar zo erg, dat ik weer terug wilde. Het warme mediterrane leven trok me meer dan het druilerige Londen. Terug op Gibraltar ging ik werken voor BetVictor als Head of CRM. Uiteindelijk ben ik daar directeur geworden.

Je bent geboren net boven Groningen, maar je spreekt Engels alsof het je eerste taal is. Op LinkedIn zie ik ook vaak berichten van mensen die verbaasd zijn om te leren dat je Nederlands bent.

Mijn vader is Brits. In Nederland is het moeilijk om Nederlands te leren als buitenlander, vooral als je Engelstalig bent. Als Nederlanders een accent horen, switchen ze direct naar het Engels. Dat is natuurlijk niet ideaal als je Engels spreekt.

Mijn vader had zelf heel erg veel moeite om Nederlands te leren. Hij spreekt nog altijd met een zwaar Engels accent. Maar hij sprak toen ik leerde praten nog helemaal geen Nederlands, dus ik ben tweetalig opgevoed en sprak altijd Engels met mijn vader.

“Hoe vond jij het om van poker naar casino te gaan? Ik vond het een beetje louche, moet ik zeggen.”

Leo Judkins

Grappig feitje: tijdens Gaming in Holland kwam ik Lourens (Lourens Pahud de Mortanges, Managing Director van iGaming-recruitmentfirma Boston Link, red.) tegen. Ik was al twee jaar met hem in het Engels aan het praten op LinkedIn. Ik heb zelfs nog samen met hem gebokst tijdens iGaming Next Valletta. En pas twee jaar later in Nederland kwamen we erachter dat we allebei Nederlands waren. Dat maakt deze industrie zo leuk!

Hoe kwam je van poker via een omweg bij BetVictor uit, een pure goksite? Was dat logisch omdat er nou eenmaal veel gokbedrijven op Gibraltar zitten?

Hoe vond jij het om van poker naar casino te gaan? Ik vond het een beetje louche, moet ik zeggen. Bij poker kon je echt geld verdienen; je kon er goed in zijn. Bij het casino en sportsbetting wint het huis altijd. Zo voelde het een beetje, moet ik bekennen, voordat ik de industrie inging. Voelde jij dat ook zo?

Zeker, ik heb uiteindelijk dezelfde beweging gemaakt. Voordat ik met CasinoNieuws.nl begon, had ik niets met gokken op. Poker was mijn leven, en omdat je er goed in kon zijn had ik daar een goed gevoel over. Het casino had ook bij mij ook een ietwat louche imago. Inmiddels heb ik een meer genuanceerd beeld.

Ik had precies hetzelfde aanvankelijk. Maar ik wilde wel weg uit Londen en terug naar Gibraltar. Mijn vrouw stond er precies hetzelfde in.

De CFO van BetVictor was de coach van het rugbyteam in Gibraltar waar ik had gespeeld. Dus zo kwam ik daar binnen. Ik wist toen nog helemaal niets van sportsbetting en casino. Ik wist trouwens ook helemaal niets van CRM, dus ik moest me wel enigszins naar binnen bluffen.

“Ik wist trouwens ook helemaal niets van CRM,
dus ik moest me wel enigszins naar binnen bluffen.”

Leo Judkins

Net als met poker ben ik wel alles gaan lezen wat ik maar kon vinden over CRM – voornamelijk via artikelen van Optimove. Pini (Pini Yakuel, oprichter van Optimove, red.) is jarenlang mijn inspiratie gebleven en iemand naar wie ik ieder jaar op ICE and SBC Lisbon op zoek ga. Van CRM wist ik misschien niet veel, maar ik was wel communitymanager geweest natuurlijk, dus ik snapte wel hoe je met klanten om moest gaan. Van lifecycle-management en e-mailmarketing wist ik helemaal niks, maar daar werd tijdens het sollicitatiegesprek gelukkig ook niets over gevraagd.

Ik kende nog veel mensen op Gibraltar. Dat zal geholpen hebben om de baan te krijgen. Uiteindelijk ging dat heel goed. Binnen een jaar maakte ik promotie en werd ik directeur CRM. Uiteindelijk ben ik ook verantwoordelijk geworden voor andere white labels die we hadden en ben ik andere markten buiten Engeland erbij gaan doen. Dat groeide heel snel allemaal.

Maar dat had zijn tol.

Dat kwam inderdaad wel echt met zware kosten gepaard.

“Ik dronk elke avond een fles wijn leeg omdat mijn hoofd vol zat. Ik was alleen maar bezig met werk.”

“Ik was voortdurend on edge en kwam 35 kilo aan.”

Leo Judkins

Ik voelde dat ik echt hard moest werken om te bewijzen dat ik op die plek hoorde. Dat ik die plaats verdiende. Ik was de jongste directeur, 33 jaar, toen ik werd gepromoveerd. Ik klapte uiteindelijk helemaal in elkaar. Ik dronk elke avond een fles wijn leeg omdat mijn hoofd vol zat. Ik was alleen maar bezig met werk. Ik was iedere dag tot na middernacht wakker, om de resultaten te zien die binnenkwamen. Om 5 uur stond ik vervolgens weer op, omdat ik zo zenuwachtig was dat er iets mis was gegaan. Ik was voortdurend on edge en kwam 35 kilo aan.

Ik ben altijd al een heel harde werker geweest. Ik ben niet iemand die van de daken schreeuwt, maar ik wil het gewoon echt heel goed doen. Ik wil het verschil maken voor mensen. Ik wil het verschil maken voor mijn team. En ik kan er echt niet tegen als iets niet goed gaat. Dan heb ik het idee dat ik voor lul sta.

Dus ik ging veel te hard werken. Ik kon niet goed delegeren, ik bleef te veel dingen vasthouden. Ik wilde volledige controle hebben over de dingen waarvoor ik verantwoordelijk was. Dat ging helemaal niet goed…

Was dat dan ook de bedrijfscultuur daar? Was er niemand die zei Leo, doe eens wat rustiger aan?

We hadden allemaal hoge doelen, maar BetVictor was geen bedrijf waar mensen superhard gepusht werden of zo. Ik had vooral hoge verwachtingen van mezelf.

Ik kan er slecht tegen als mensen de schuld ergens anders leggen dan bij zichzelf. Het ligt niet in mijn aard om in een slachtofferrol te kruipen. Als je de schuld altijd ergens anders legt, verander je ook niet snel iets aan je eigen situatie.

In Gibraltar bestaat er wel een hele zware drinkcultuur. Ik denk dat dat vaak zo is in expatcommunities. Je begeeft je in een heel kleine gemeenschap en het is ook nog eens meestal mooi weer. Door het vele drinken ga je ook slecht slapen. Dat is een cocktail die niet goed werkt.

“Ik kan er slecht tegen als mensen de schuld ergens anders leggen dan bij zichzelf. Het ligt niet in mijn aard om in een slachtofferrol te kruipen.”

Leo Judkins

Op een gegeven moment kon het niet langer zo voor je doorgaan.

Ik heb een coach genomen en ben 34 kilo afgevallen. Dat zorgde ervoor dat ik heel veel vragen kreeg. Veel mensen op Gibraltar wilden weten hoe ik dat had gedaan.

Zoals je inmiddels weet, kan ik me enorm verdiepen in dingen die me fascineren. Ik ben steeds meer gaan lezen en ben uiteindelijk gecertificeerd als nutritionist. Als voedingskundige ben ik eerst met wat mensen gewoon gratis aan het werk gegaan om ze te helpen met hun levensstijl. 

Ik merkte al snel dat het eigenlijk heel vaak niet zozeer aan de voeding van mensen lag als ze te dik waren, maar meer aan hun stress. Hoe mensen met stress omgaan en hoe ze met slaap omgaan, heeft een grote invloed op hoe ze in het leven staan. Ik heb toen ook mijn certificaat als slaapcoach gehaald en heb mijn papiertje als stressmanagementspecialist.

“Ik verdiende natuurlijk heel goed als directeur, maar ik wilde altijd al mijn eigen bedrijf starten.”

Leo Judkins

Uiteindelijk ben ik, terwijl ik nog bij BetVictor zat, begonnen als high-performance coach. Ik merkte dat er zoveel interesse in was dat ik er een bedrijf van kon maken. 

Ik verdiende natuurlijk heel goed als directeur, maar ik wilde altijd al mijn eigen bedrijf starten. Ik heb hier met mijn vrouw uitgebreid over gesproken. Moest ik weggaan bij BetVictor om dit een kans te geven? We hebben uiteindelijk een rekensom gemaakt. We keken hoeveel we iedere maand nodig hadden en wat we konden besparen om dat bedrag nog wat verder omlaag te krijgen.

Het was wel echt een overweging hoor. Het was in het midden van de covid-pandemie. We hadden net onze eerste hypotheek, twee kinderen in het buitenland en geen familie om ons heen. Toch heb ik ontslag genomen en ben ik dit bedrijf begonnen.

Je vrouw stond achter je, maar hoe reageerden de andere mensen om je heen?

Iedereen dacht dat ik gek was. Ik rapporteerde rechtstreeks aan de CEO van BetVictor en had een geweldige relatie met hem. Het ging hartstikke goed; ik deed mijn werk goed en het bedrijf ging ook hartstikke goed. Veel van mijn vrienden hebben een 9-tot-5-baan. Die hebben veelal meer traditionele banen waar zekerheid heel logisch en belangrijk is, dus die snapten dit echt niet.

Maar het was en is succesvol. Het is serious business.

Het is inderdaad serious business, maar natuurlijk niet zonder tegenslagen. Ik ben nu iets meer dan vijf jaar bezig. In die tijd heb ik vier keer de situatie gehad waarin ik nog minder dan een week geld had. Er zijn geen investeerders, het is allemaal bootstrapped, dus er is geen back-up.

“Ik ben nu iets meer dan vijf jaar bezig. In die tijd heb ik vier keer de situatie gehad waarin ik nog minder dan een week geld had.”

Leo Judkins

Ik heb het bedrijf een aantal keer gewijzigd. Ik ben begonnen met de focus op gewichtsverlies. Vervolgens ben ik meer naar mentale gezondheid gaan kijken. Ik ben daarna de B2B-kant op gegaan en heb corporate coaching gedaan voor bet365, Entain, Flutter, en Lottoland. Ik heb ook een app gerund voor medewerkers binnen Entain waar ze aan hun gezondheid, slaap, en stress konden werken.

Vervolgens ben ik teruggegaan naar B2C. Dat is wat ik nu doe. Ik werk direct met leidinggevenden in online kansspelen met The iGaming Leader.

Ik was al met al dus al een hele tijd aan het coachen, maar dan 1-op-1. Op een gegeven moment had ik iets van vijftien à twintig klanten. Ik stak ze een keer bij elkaar in een breakoutroom op Zoom. Toen ze na een uur terugkwamen, waren ze allemaal mindblown. Ze vonden het allemaal geweldig! Ze hadden een uur lang echt goed met elkaar gepraat.

Mijn eerste reactie was natuurlijk; ‘Oe, hebben ze mij nog wel nodig dan?' Maar nu is dat het hele bedrijf. We hebben allemaal mensen bij elkaar die op hetzelfde niveau en in dezelfde industrie werken. We noemen het een private peer advisory network voor iGaming Leaders

Het loopt echt supergoed. We sponsoren de EGR Power 50 in Marbella en ik zit op het podium bij SBC en ICE. Bovendien runnen we ons eigen evenement over hoe je een plek in de raad van bestuur kunt krijgen met industrielegendes zoals Richard Flint en Mark Blandford. Het loopt echt lekker allemaal. We hebben nu een groep van 25 man.

Je hebt een dubbele NDA, zag ik. Een Non-Disclosure Agreement en een No Dickheads Allowed-beleid.

De vetting is eigenlijk vrij simpel: we werken alleen met founders, C-level, VP's, en directeuren. Leden moeten minimaal vijftien jaar in de industrie zitten en minimaal een team van 10 personen onder hun leiding hebben.

Ik wil een ruimte creëren waar mensen gewoon iets kunnen zeggen zonder alles eerst uit te hoeven leggen. De mensen moeten gelijken zijn en begrijpen wat er gezegd wordt, omdat ze misschien al hetzelfde hebben meegemaakt. Door mensen die elkaar heel goed begrijpen bij elkaar te plaatsen, kan je elkaar heel effectief coachen. Zo helpen mensen elkaar ook om betere beslissingen te nemen.

“Er is een hoek van de industrie waar mensen in zitten… Hoe zal ik ze noemen? Dat zijn takers, niet givers.

Leo Judkins

Het tweede deel van die NDA komt gewoon op het karakter van de mensen aan. Er is een hoek van de industrie waar mensen in zitten… Hoe zal ik ze noemen? Dat zijn takers, niet givers. En wij willen juist mensen in onze groep hebben die ook wat teruggeven. Eén rotte appel ertussen kan het voor iedereen verpesten.

Mensen moeten ook zeker weten dat ze dingen kunnen vertellen zonder dat het uitlekt. Over sommige dingen kan je nou eenmaal niet met je personeel praten. Je levenspartner wil het waarschijnlijk niet meer horen. Je vrienden begrijpen er niks van. Met wie praat je dan?

Stel dat je je CMO moet ontslaan. Daar kan je ook niet met je board over praten, want die zal alleen maar vragen waarom je dat niet 6 maanden eerder al hebt gedaan. Dat zijn de dingen die echt zwaar op mensen wegen. Zaken waar ze nergens mee naartoe kunnen. En een coach kan je daar ook niet echt mee helpen, want die heeft zulke beslissingen waarschijnlijk nog nooit genomen.

Kijk je met dit concept verder dan iGaming?

Ik doe het alleen in iGaming. 

Dit soort concepten zijn er wel in andere industrieën natuurlijk. Je hebt bedrijven als Vistage en YPO. Die hebben een beetje dezelfde setup. Maar daar mag je juist vaak maar één persoon per industrie in een groep hebben. Daar willen ze veelal juist geen concurrenten bij elkaar zetten. Dan kan je dus zomaar met de CEO van een groot dakdekkersbedrijf in een groep zitten. Sommige zaken zullen ongetwijfeld overlappen, maar je kan je toch niet voorstellen dat je iemand eerst de ins en outs van de casino-business moet uitleggen voordat je inhoudelijk verder kunt? Als je eerst moet uitleggen wat NGR is voordat je kunt bespreken wat je wilt bespreken, is dat verre van effectief.

“Mijn kinderen zijn acht en tien en ik breng ze iedere dag naar school en haal ze weer op. Dat is voor mij belangrijk: de dingen buiten het werk.”

Leo Judkins

Word je niet eens door een van je leden gevraagd om weer aan de slag te gaan in de industrie zelf?

Nee, die deur is dicht. Mijn kinderen zijn acht en tien en ik breng ze iedere dag naar school en haal ze weer op. Dat is voor mij belangrijk: de dingen buiten het werk. Dat soort dingen zou ik niet meer kunnen doen als ik weer een traditionele rol zou bekleden. Ik denk dat dat geldt voor bijna iedereen die zijn eigen bedrijf is gestart. Ik denk dat ondernemers gewoon uit een ander soort hout zijn gesneden.

Poker je nog wel eens?

Nee, het is alweer een tijdje geleden dat ik gepokerd heb. De laatste keer was trouwens in Marbella met de Power50. Ik lag er binnen een paar handen uit.

Gok je wel eens?

Nee, eigenlijk nooit. Dit jaar heb ik zelfs met Cheltenham geen betje geplaatst!

Volg je de situatie in Nederland een beetje?

Ja, die volg ik zeker.

Wij hebben elke maand een expert-speaker. De CEO van de Betting and Gaming Council in het Verenigd Koninkrijk, Grainne Hurst, was in die hoedanigheid onlangs te gast. In de UK ging de kansspelbelasting op dat moment van 21% naar 40%. Eén van de argumenten die zij gebruikte toen ze voor de ministers moest verschijnen, was uitgerekend Nederland. Ze gebruikte Nederland als voorbeeld van hoe het niet moet; de kansspelbelasting enorm verhogen en dan verwachten dat er meer geld binnenkomt bij de Belastingdienst.

“Als iemand die al langere tijd buiten Nederland woont, vind ik dat Nederland een heel betuttelende maatschappij is geworden onder aanvoering van een heel betuttelende overheid. ”

Leo Judkins

Nederland is vaker onderwerp van gesprek in onze groep. Onlangs nog toen we het hadden over limieten. Dus ja, ik volg het allemaal nog redelijk.

Ik kan me trouwens echt niet voorstellen dat ik in de Nederlandse markt zou werken. Het is zo ongelooflijk complex.

Ik denk dat de ontwikkelingen in Nederland ook heel slecht zijn. Ed Birkin van onderzoeksbureau H2 Gambling Capital is een van onze klanten. Die heeft mij weleens laten zien hoeveel geld er in de Nederlandse markt omgaat en hoeveel daarvan naar de zwarte markt gaat. Dat is gewoon ongelooflijk.

Als iemand die al langere tijd buiten Nederland woont, vind ik dat Nederland een heel betuttelende maatschappij is geworden onder aanvoering van een heel betuttelende overheid. Ik denk dat er in Nederland heel veel gebeurt onder de schijn van klantbescherming. Maar in de praktijk gebeurt daardoor precies het tegenovergestelde. 

In de UK heb je hele uitgesproken karakters zoals MrQ’s oprichter en CEO, Savvas Fallas. Het zou goed zijn als de Nederlandse gokmarkt meer die kant op zou gaan.

Als je naar andere markten kijkt, zie je dat veel van de dingen die ze in Nederland hebben ingevoerd of nog van plan zijn in te voeren, gewoon echt niet werken.

Dan kom je een beetje op het punt van die situatie waarin je de CEO van een dakdekkersbedrijf dingen moet uitleggen over iGaming. Het is echt heel lastig om mensen in de overheid uit te leggen hoe de iGaming-industrie precies werkt. Ze begrijpen gewoon niet wat het allemaal betekent. Ze weten niet hoe makkelijk het is om een niet-gelicentieerd product te gebruiken. Ze snappen simpelweg niet dat hoe moeilijker je het maakt voor iemand die een weddenschap wil plaatsen of een slot wil spelen, hoe meer er naar een illegale site vloeit. Mensen gaan gewoon daarheen waar de minste frictie is; naar de plek waar je die regels niet hebt.

De gedachte is natuurlijk dat je meer frictie aanbrengt zodat mensen helemaal niet gaan gokken. Dat ze zich nog een keer bedenken en iets anders met hun geld gaan doen.

De behoefte is er toch. Gokken is van alle tijden. Dat ga je niet stoppen, en dat is prima. Er is helemaal niks mis met gokken. Zolang dat maar in een veilige omgeving gebeurt waar voor mensen gezorgd wordt.

Er zullen altijd mensen zijn zonder moreel kompas. Aanbieders, maar ook bijvoorbeeld affiliates, die gokkers simpelweg daarheen sturen waar zij het meeste geld verdienen. En dat is niet de beste plek voor de spelers.

“Er is helemaal niks mis met gokken. 
Zolang dat maar in een veilige omgeving gebeurt.”

Leo Judkins

Zijn de mensen die bij jou zijn aangesloten, allemaal gefocust op gereguleerde markten?

Ja, we hebben eigenlijk alleen maar mensen die opereren in gereguleerde markten. We werken wel met mensen van platformen die actief zijn in – wat zij noemen – pre-regulated markets. Maar we hebben het eigenlijk vooral over gereguleerde markten. Bijna iedereen uit onze groep is actief in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Scandinavië, Duitsland, en Spanje.

Hoe kijk je naar prediction markets in dit kader?

Ik denk dat een van de grote problemen in onze industrie is dat er weinig innovatie is geweest sinds de opkomst van online gokken. Kijk naar sportsbetting. Je hebt wel ontwikkelingen als cash-outpartial cash-outbet builders, en oddsboost gehad, maar dat is het dan ook wel ongeveer. Het is in de basis allemaal nog steeds hetzelfde als gokken bij een wedkantoortje.

“Het was makkelijk om geld te verdienen. Alles wat je aanraakte, veranderde in goud. Dan hoef je ook niet te innoveren.”

Leo Judkins

Ik denk dat er heel weinig innovatie is, omdat er altijd hele grote marges zijn geweest. Het was makkelijk om geld te verdienen. Alles wat je aanraakte, veranderde in goud. Dan hoef je ook niet te innoveren. Nu er meer druk op ligt, zal er ook meer innovatie zijn. Prediction markets is daar een voorbeeld van. Maar ook sweepstakes.

Zijn prediction markets en social casino's – of sweepstakes zoals je wilt – niet gewoon bestaande gokproducten in een ander jasje? Niet echt het toonbeeld van innovatie, toch?

Dat is waar.

Je ziet het ook bij andere ontwikkelingen. Heb je die documentaire over de Manosphere van Louis Theroux op Netflix gezien? Ddaan komen die jongens in een Telegram-groep waar ze allemaal big wins van illegale casino's te zien krijgen. Dat is simpelweg een nieuwe affiliate-journey. Er is niks innovatiefs aan en het is bovendien zwaar illegaal. Hetzelfde wordt gewoon opnieuw uitgevonden, net even in een ander jasje gestoken, en vervolgens noemen we het innovatie.

Alhoewel ik vrees voor de spelers in de gereguleerde markt door de belastingdruk en compliance-beperkingen, denk ik dat dit er wel voor gaat zorgen dat operators en suppliers echt innovatief moeten worden om de zwarte markt voor te blijven. Uiteindelijk komt het erop neer dat een gereguleerd product altijd meer frictie met zich meebrengt voor de speler, dus we zullen het op basis van innovatie moeten winnen.

PNG schoppen logo CasinoNieuws
Leo Judkins
Alle foto's met dank aan Leo Judkins. CasinoNieuws heeft geen zakelijke overeenkomst met Leo Judkins of The iGaming Leader.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter

Frank Op de Woerd CasinoNieuws

Frank Op de Woerd

Hoofdredacteur CasinoNieuws.nl
Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl. Hij werkt sinds 2006 in de wereld van online kansspelen. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse kansspelwetgeving, online casino's, landgebonden casino's, en poker.