Dinsdag 16 juli 2024

Speel bewust

Interview Remko de Boer, Managing Director LeoVegas Nederland

LeoVegas Remko de Boer interview lead image

Na net meer dan twee jaar afwezigheid, keerde op 3 oktober LeoVegas Nederland terug. Het Zweedse LeoVegas lanceerde met niet alleen gokkasten en een uitgebreid live casino, maar ook met een uitgebreid aanbod wedden op sport. CasinoNieuws.nl sprak met Remko de Boer, de Managing Director van LeoVegas in Nederland.

Remko de Boer

Remko de Boer werkte vijftien jaar bij Holland Casino. Na rollen in marketing en gokkasten, was hij betrokken bij het online casino van de staatsdeelneming toen die zich nog in de conceptfase bevond.

In 2018 ging hij aan de slag bij LeoVegas. Eerst als Global Head Affiliate Marketing, later als Senior Consultant on International Expansion. Sinds juli 2023 draagt hij de titel van Managing Director LeoVegas Nederland.

LeoVegas is sinds het begin betrokken bij NOGA. Sinds 2021 is Remko de Boer voorzitter van de Raad van Bestuur van de branchevereniging.

Gefeliciteerd met de lancering van LeoVegas in Nederland!

Dank je wel! We hebben ons hier lang op voorbereid en ik ben erg blij dat we eindelijk ons product nu ook op LeoVegas.nl hebben kunnen lanceren.

LeoVegas kreeg de eerste licentie in juli van dit jaar. Hoe waren de maanden van voorbereiding?

We hebben ons voorbereid op een spannende lancering en dat kost altijd tijd. We wilden er zeker van zijn dat we alle puntjes op de i hadden gezet, want het belangrijkste is dat we spelers in Nederland de beste iGaming-ervaring kunnen bieden.

Hoe ziet LeoVegas eruit in Nederland?

Een belangrijk onderdeel van het bieden van de beste iGaming-ervaring is natuurlijk het aanbieden van alle populaire en spannende spellen die beschikbaar zijn. We zijn live gegaan met ongeveer 1.300 spellen in totaal, variërend van de meest populaire slots tot Nederlandstalige live casino-tafels en het Kambi-sportweddenschappenproduct, inclusief zeer concurrerende odds.

Nu, na de lancering, zorgen we met regelmatige updates ervoor dat ons spelportfolio top blijft.

Welke software gebruiken jullie?

We zijn erg trots op ons eigen Rhino-platform. Hiermee kunnen we alles aanpassen zoals wij het willen en snel nieuwe spellen lanceren, wat ervoor zorgt dat spelers altijd een soepele gebruikerservaring hebben en dat we een steeds groeiende selectie van vermakelijke spellen hebben. Qua live casino zullen we honderden live casinospellen beschikbaar hebben, van grote studio’s zoals Evolution en Pragmatic.

Ons sportaanbod draait op het Kambi-sportsbook. Die provider in combinatie met onze zeer concurrerende quoteringen maakt dat het tot een in mijn ogen geweldig product. Ik ben er zeker van dat LeoVegas de go-to plek wordt voor alle sportfans in Nederland die op zoek zijn naar de sensatie van sport!

Wat kunnen mensen nog verwachten van LeoVegas in de toekomst?

We houden altijd strategische overzichten van onze verticals om ervoor te zorgen dat we relevant blijven, trends van spelers bijhouden, en onze merken blijven ontwikkelen. We zijn erg blij met ons huidige aanbod en kijken ernaar uit om marktaandeel te winnen in Nederland met de King of Casino.

Wat onderscheidt jullie van het bestaande aanbod?

LeoVegas is de Koning van het Casino, en wat past er beter dan een koning in het oranje koninkrijk? Wij bieden ’s werelds beste iGaming-ervaring op verschillende verticals: online casino, live casino, en live weddenschappen.

“We zijn de enige operator in Nederland die een echt Las Vegas-tintje kan bieden.”

Remko de Boer, LeoVegas Nederland

LeoVegas.nl zal klanten in Nederland concurrerende quoteringen op sportweddenschappen bieden en ons live casino zal Nederlandstalige croupiers hebben. Op die manier heb je een Nederlands casino binnen handbereik, waar je ook bent.

Op het gebied van gokkasten hebben we een groot spelportfolio met alle bekende aanbieders. Daarnaast hebben we onlangs ook een toonaangevende spelontwikkelaar overgenomen – Push Gaming – dus ik kan garanderen dat gokkastenfans toegang hebben tot een fantastische en steeds groeiende selectie spellen.

We zijn de enige operator in Nederland die een echt Las Vegas-tintje kan bieden. De LeoVegas Group is onderdeel van MGM Resorts International, een van ’s werelds grootste entertainmentbedrijven met beroemde casino’s zoals het Bellagio, MGM Grand, New York-New York, Luxor, en Mandalay Bay.

Hoe kijken jullie aan tegen bonussen?

Wij geloven in langdurige klantrelaties en willen loyaliteit opbouwen met onze spelers. Bonussen zijn een van de beschikbare middelen en het is ook een middel die wat extra spanning en entertainment aan de spellen kan toevoegen. Het is een natuurlijk onderdeel van het aanbieden van de beste iGaming-ervaring naar mijn idee.

LeoVegas moest aan de zijlijn staan toen de markt opende. Hoe was dat?

“Bonussen zijn een natuurlijk onderdeel van het aanbieden van de beste iGaming-ervaring naar mijn idee.”

Remko de Boer, LeoVegas Nederland

Licentieprocessen zijn ingewikkeld en duren normaal gesproken vrij lang. Maar we zijn erg enthousiast om nu de eerste stappen op de Nederlandse markt te zetten!

Wat vind je van de ontwikkelingen sinds de opening van de markt? Er waren, zeker in het begin, nogal wat issues.

Allereerst ben ik blij dat de Nederlandse online gokmarkt eindelijk gereguleerd is. Dit is de belangrijkste beslissing om een veilige en verantwoordelijke online gokomgeving te garanderen. En ja, dit proces heeft heel wat obstakels en uitdagingen gekend, maar ik kan me ook inleven in het feit dat dit een zeer complexe overgang is.

Als voorzitter van NOGA heb ik deelgenomen aan veel discussies over verschillende onderwerpen, en hoewel de industrie niet veel opties overhoudt om te communiceren waar het legale en gelicentieerde aanbod te vinden is, heb ik er alle vertrouwen in dat we erin zullen slagen om uit te leggen dat LeoVegas.nl nu live is en de beste spellen aanbiedt.

LeoVegas logo via CasinoNieuws.nl

LeoVegas werd in 2011 opgericht in Zweden door Gustaf Hagman en Robin Ramm-Ericson.

Het online casino richtte zich vooral op gebruik op mobiel en maakte al snel een grote groei door.

In 2017 kocht het het in Nederland opgerichte Royal Panda voor € 60 miljoen. Sindsdien nam het ook de merken Pixel.bet en Expekt over. BetUK, Pink Casino, 21.co.uk, GoGoCasino, en Slot Boss zijn andere merken die onder de LeoVegas-paraplu vallen.

In mei 2022 werd LeoVegas verkocht aan MGM Resorts International voor meer dan $ 600 miljoen.

Het verbod op ongerichte advertenties maakt het voor LeoVegas lastiger om marktaandeel te verwerven lijkt me.

Het is duidelijk dat we geen gebruik kunnen maken van de advertentiekanalen die onze concurrenten in het verleden hebben gebruikt en die hen hebben geholpen snel marktaandeel te winnen. Gelukkig heeft LeoVegas veel online ervaring en een fantastisch product. Dat, in combinatie met een zeer passend oranje merk, zal ons helpen de positie van ‘Koning van het Casino’ veilig te stellen.

Wat denk je van de toekomst van de Nederlandse kansspelmarkt? Is de markt nog interessant genoeg?

Hoewel de gereguleerde markt in Nederland vrij nieuw is, brengt deze veel uitdagingen en hoge instapvereisten met zich mee. Ik denk niet dat we nog veel nieuwkomers zullen gaan zien. Consolidatie is normaal gesproken wat je in zo’n situatie kunt verwachten.

We zijn gewoon blij dat we nu deel uitmaken van deze markt en richten ons heel erg op ons eigen product en onze eigen kwaliteit.

Jullie hebben in september een tweede licentie gekregen. Wat zijn jullie plannen voor die licentie?

We hebben al lange tijd een multi-merkenstrategie. In Zweden bieden we LeoVegas, GoGoCasino, Expekt en Pixel.bet aan. In het Verenigd Koninkrijk hebben we zelfs vijf verschillende merken en in Denemarken hebben we er twee.

We hebben meerdere licenties in verschillende markten, dat is gebruikelijk voor ons. Dat komt omdat we voortdurend strategische overzichten maken van de merken, omdat we er zeker van willen zijn dat ze een duidelijk doel op de lange termijn dienen.

Wat is er waar van de geruchten die de ronde doen dat de tweede licentie zal worden gekoppeld aan een bestaand merk?

Het is vleiend dat mensen geïnteresseerd zijn in ons, maar we kunnen geen commentaar geven op geruchten. Zoals gezegd maken we altijd strategische overzichten van merken, omdat we er zeker van willen zijn dat ze een duidelijk doel op de lange termijn dienen voor de markt waarin ze actief zijn.

Komt er geen RoyalPanda in Nederland? Die site heeft een beetje een Nederlands erfgoed.

RoyalPanda is inderdaad een merk van de LeoVegas Group, maar op dit moment hebben we geen plannen om dit merk in Nederland te lanceren.

En Expekt? Of BetMGM?

We hebben voorlopig alleen LeoVegas.nl voor onze Nederlandse spelers gelanceerd en we zijn blij hen te mogen verwelkomen met de beste iGaming-ervaring. Maar LeoVegas.nl zal een leuk Vegas tintje hebben: Ik weet zeker dat spelers veel dingen zullen herkennen.

Waar is de LeoVegas.nl operatie gevestigd?

We hebben een kantoor in Nederland. Ik ben gevestigd in Leiden, midden in de Randstad en dicht bij veel van onze partners en belanghebbenden in Amsterdam en Den Haag. Als internationale groep worden onze Nederlandse teams ondersteund door andere teams verspreid over Europa. Veel van onze technische ontwikkeling vindt plaats in Zweden, terwijl ons operationele centrum zich op Malta bevindt.

Remko de Boer, LeoVegas Nederland
Remko de Boer (LeoVegas, rechts) naast Rik van Vliet (voorheen PokerStars)

Ben je volledig tevreden met het product dat nu live is? Zijn er nog verbeterpunten?

Natuurlijk! We zijn super blij met de livegang van LeoVegas.nl. Een van onze kernwaarden bij LeoVegas Group is “streven naar verbetering” – en dat geldt natuurlijk ook voor ons product. We zijn erg trots op ons merk dat draait op ons eigen Rhino-platform, maar technologie is niet statisch en ons aanbod zal voortdurend worden ontwikkeld.

“Nederland is een natuurlijke en belangrijke stap voor ons.”

Remko de Boer, LeoVegas Nederland

Hoe belangrijk is Nederland voor LeoVegas?

De Nederlandse markt is spannend en belangrijk. De gemiddelde Nederlander is erg tech-savvy, wat voor ons een goede zaak is aangezien we al sinds dag één een mobile-first bedrijf zijn. MGM Resorts is altijd duidelijk geweest: LeoVegas Group is hun digitale groeimotor en we zijn samen op een internationale groeireis. Nederland is een natuurlijke en belangrijke stap voor ons.

Verantwoord spelen is een belangrijk thema in het kansspeldebat. Hoe staat LeoVegas daarin?

Verantwoord spelen is erg belangrijk voor ons, het is een van onze focusgebieden. We investeren voortdurend in het verbeteren van tools voor verantwoord spelen, zodat onze spelers kunnen genieten van een veilige gebruikerservaring.

We erkennen ook dat er behoefte is aan een beter begrip van hoe tekenen van probleemgokken kunnen worden herkend en hoe het kan worden voorkomen. Daarom financieren we een onderzoeksproject met een van ’s werelds toonaangevende medische universiteiten, Karolinska Institutet.

Is de zaak met de Nederlandse belastingdienst volledig afgehandeld?

De schikking waar je naar verwijst is de uitkomst van een eerder gecommuniceerde (2021 Year-End Report) belastingcontrole met betrekking tot de Royal Panda dochteronderneming in Nederland. De controle liep al enige tijd en we waren blij dat we een overeenkomst hadden bereikt met de Nederlandse belastingdienst.

Foto van Remko de Boer en Rik van Vliet via Gaming in Holland.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Frank Op de Woerd

Frank Op de Woerd

Hoofdredacteur CasinoNieuws.nl
Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl. Hij werkt sinds 2006 in de wereld van online kansspelen. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse kansspelwetgeving, landgebonden casino's, en poker.

Laat een reactie achter