Vrijdag 14 juni 2024

Speel bewust

Merkur Casino krijgt €45.000 boete van Kansspelautoriteit voor het toelaten van uitgesloten speler

Boete Merkur

Merkur Casino heeft een boete opgelegd gekregen van € 45.000. De Kansspelautoriteit gaf de boete omdat een speler die in Cruks stond toch werd toegelaten in een vestiging van Merkur. De verplichte Cruks-controle kon door een fout in het register niet worden uitgevoerd bij mensen zonder geboortedatum.

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft een boete van € 45.000 opgelegd aan Merkur Casino Almere. Dat blijkt uit een sanctiebesluit (, 136 kB) dat de toezichthouder vandaag publiceerde. Het casino liet vorig jaar negen keer iemand binnen in het casino die geweigerd had moeten worden. De betreffende speler had zichzelf namelijk uitgesloten van deelname aan kansspelen door zich in te schrijven in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks).

Net als online casino’s zijn ook landgebonden casino’s en speelhallen verplicht om bij iedere bezoeker te controleren of diegene geregistreerd staat in Cruks. Dit is onderdeel van de zorgplicht die kansspelaanbieders hebben. In dit geval moest het Merkur Casino Almere de bezoeker vragen om zich te legitimeren zodat deze Cruks-controle kon worden uitgevoerd. Het systeem zou vervolgens aangeven of de bezoeker toegelaten mocht worden of niet.

404-melding

In de casus waar het bij Merkur om gaat, gebeurde dit echter niet. Bij het uitvoeren van de Cruks controle kwam een 404-melding. Deze gaf aan dat de betreffende persoon niet te vinden is in het BSN-register. Hierdoor kon de Cruks-controle niet worden uitgevoerd. De medewerker van Merkur had de bezoeker daarom moeten weigeren volgens de Kansspelautoriteit.

Dat gebeurde in totaal negen keer niet. De man werd tussen 17 februari 2022 en 2 maart 2022 negen keer toegelaten in de vestiging van Merkur. De medewerkers van Merkur wisten niet wat zij moesten doen bij een 404-melding, zo verklaarde de operationeel manager tegenover de Kansspelautoriteit.

De 404-melding was dan ook een melding die niet vaak voorkwam. In dit geval had de man zich in Cruks ingeschreven op 16 oktober 2021. In die periode werkte Cruks nog niet correct, zo bleek later. Er kon geen koppeling gemaakt worden met de Beheervoorziening burgerservicenummer. Hierdoor moesten mensen die zich registreerden in Cruks zelf hun gegevens invullen.

In Nederland leven ruim 78.000 personen met een migratieachtergrond die geen geboortedatum op hun paspoort hebben staan. Er staat dan enkel op het paspoort een geboortejaar vermeld voorafgegaan door ‘XX XXX/XXX’ of ‘00-00’.

Geen geboortedatum

En dat leverde in het geval van de bezoeker van Merkur een nog moeilijkere situatie op. De man heeft namelijk geen geboortedatum in zijn paspoort staan. Op zijn officiële identiteitsbewijzen is zijn geboortedatum 00-00-1958. Het registratieformulier van Cruks accepteerde deze geboortedatum niet. De man werd door het formulier gedwongen om waardes hoger dan 0 in te voeren bij zowel de dag als de maand. Bij zijn registratie voerde hij daarom de fictieve geboortedatum 01-07-1958 in.

Dit zorgde er uiteindelijk voor dat aanbieders geen Cruks-controle konden uitvoeren, zo laat de Kansspelautoriteit weten:

“Tot 9 mei 2022 konden vergunninghouders personen met de geboortedatum 00-00 niet controleren in het register, in zoverre dat deze controle niet kon leiden tot de afgifte van een unieke code (hierna: Crukscode) voor deze personen. Dit is een vereiste, voordat iemand mag worden toegelaten tot een inrichting.”

Kansspelautoriteit

Verweer van Merkur

In het sanctiebesluit is ook de zienswijze van Merkur te lezen. Het gokbedrijf is het oneens met de opgelegde sanctie en is van mening dat een waarschuwing meer op zijn plaats was. Volgens Merkur wist de man dat er problemen waren met Cruks en personen zonder officiële geboortedatum. Hij kon hierdoor vergunninghouders onder druk hebben gezet.

En dat is wat de man had gedaan, zo verklaarde Merkur. De man had namelijk eerst geprobeerd een vergoeding te krijgen bij het gokbedrijf zelf, omdat hij wist van de problemen. Toen Merkur niet direct wilde betalen zou de man hebben gedreigd om naar de Kansspelautoriteit te stappen. Dat is dan ook wat de man deed. Op 23 maart 2023 maakte hij zelf een melding bij de Ksa over de overtreding van Merkur.

Merkur vindt dat het niet aansprakelijk is voor fouten in Cruks. Het was voor hen onmogelijk om te achterhalen of de man in Cruks stond, omdat het register niet correct functioneerde. Het functioneren van het uitsluitingsregister was immers de verantwoordelijkheid van de Kansspelautoriteit.

Tot slot zegt Merkur dat de toezichthouder te weinig informatie had gedeeld over deze mogelijke 404-meldingen en de storingen in Cruks. Het gokbedrijf had hierdoor gerekend op coulance in deze kwestie.

Geen coulance

De Kansspelautoriteit ging echter niet mee in het verhaal van Merkur. Een bezoeker van een casino zou alleen binnengelaten mogen worden als de Cruks-controle zou aangeven dat dit was toegestaan. In deze situatie kreeg de medewerker een foutmelding te zien en dat is geen toestemming van het systeem.

Ook het argument dat de man Merkur onder druk had gezet veranderde niets aan het oordeel van de toezichthouder:

“Ook het feit dat de melder, al dan niet bewust, een verkeerde geboortedatum had ingevoerd in het register, doet niets af aan de overtreding. Merkur had de melder geen toegang tot de speelautomatenhal mogen verlenen, nu aan de opgegeven gegevens geen Crukscode was gekoppeld. Het invoeren van een verkeerde geboortedatum in het register heeft geleid tot een foutmelding. Als gevolg daarvan kon Merkur niet vaststellen of de melder was ingeschreven in het register. Daarom mocht Merkur de melder niet toelaten tot de speelautomatenhal. Niet het invoeren van een verkeerde geboortedatum, maar de foutmelding had moeten leiden tot het weigeren van de melder.”

De boete die Merkur uiteindelijk kreeg, was € 5.000 per geconstateerde overtreding per dag. Aangezien de man op negen verschillende dagen toegelaten werd tot het casino, kwam de boete uit op € 45.000.

CasinoNieuws.nl heeft Merkur gevraagd om een reactie. Wanneer we deze reactie ontvangen, zal het artikel worden geüpdatet.

Lead-foto via Google Maps.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Er is 1 reactie op dit artikel

  1. Eerlijkishetniet

    Blijkbaar duldt de staat echt geen concurrentie. Holland Casino publiceert en geeft toe met dezelfde en grotere problemen te maken te hebben gehad (in het jaarverslag 2022). In hun eigen jaarverslag melden ze diverse geschillen, claim en zijn ze terugbetalingen aan het verrichten. De ‘Autoriteit’ doet niets aan de ‘Cruks’ en ‘CDB’ overtredingen van de eigen staatsdeelnemingen, want vestzak broekzak. Ook hebben de staatsdeelnemingen andere procedures en vrijstellingen (geen keuringsrapportages noodzakelijk van de aangeboden spelen). Het zou goed zijn wanneer dit zelfstandig bestuursorgaan strak en goed onder aanvullend toezicht geplaatst wordt, want het is een onbetrouwbare partij binnen deze tak van sport. Diverse overtredingen van de AVG wet (informatie die bij niet belanghebbenden/betrokkenen terecht komt), bedrog, discriminatie en willekeur. Treurige ‘autoriteit’ en nog treuriger zijn de medewerkers die het listige interne beleid van dit vage zelfstandige bestuursorgaan uitvoeren. Past mooi in het rijtje toeslagenaffaire, ind en de leugens behorende eerder van de landsadvocaat. Dit soort vreemde fratsen hebben niets met eerlijkheid of recht te maken. Nederland op zijn best.

Laat een reactie achter