Maandag 22 juli 2024

Speel bewust

Nederlandse Loterij wint EL Grand Prix voor beste reclame tijdens European Lotteries Advertising Awards

Staatsloterij prijs

Tijdens de European Lotteries Advertising Awards 2023 is de Nederlandse Loterij in de prijzen gevallen voor beste reclame. Het mocht hiervoor de prestigieuze EL Grand Prix in ontvangst nemen. Daarnaast werd de reclame als beste beoordeeld in de categorie best draw-based game commercial. De Nederlandse kansspelaanbieder won de prijzen met de Staatsloterij-oudejaarscommercial 2022.

De Staatsloterij december-reclame ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ heeft een internationale prijs in de wacht gesleept. De reclame van de Nederlandse Loterij haalde tijdens de European Lotteries Advertising Awards 2023 twee prijzen binnen, waaronder de hoofdprijs, een EL Grand Prix. Daarnaast won de reclame in de categorie best draw-based game commercial.

Arno de Jong, Chief Marketing Officier Nederlandse Loterij, laat via Twitter weten dat de EL Grand Prix onderscheiding de Champions League van de loterijen betreft.

In de reclame van de Staatsloterij wil een zoon zijn vader, die in een verzorgingstehuis woont, meenemen op reis naar Lapland. De vader heeft zijn bedenkingen vanwege de kosten, maar gaat uiteindelijk overstag wanneer de zoon zegt dat hij de Staatsloterij heeft gewonnen.

Nadat ze de droomreis samen hebben beleefd, geeft de zoon in het verzorgingstehuis tegenover het personeel aan dat hij de loterij (nog) niet heeft gewonnen, en dat hij onder het mom van ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ nog een laatste reis met zijn vader wilde maken.

De voorzitter van de jury en tevens erevoorzitter van de European Lotteries, Ray Bates, was verheugd met de prijswinnaar:

“Ter gelegenheid van het 11e EL Congres & Vakbeurs zijn we verheugd om de EL Grand Prix – aan Nederlandse Loterij – toe te kennen voor deze emotionele commercial

“Ik had het genoegen om alle commercials te bekijken, maar op de dag zelf was het aan de deelnemers van het congres om hun uiteindelijke stem uit te brengen. Ik wil graag van dit moment gebruik maken om de vijf waardige winnaars van de individuele categorieën te feliciteren. De EL Advertising Awards zijn een unieke gelegenheid om het beste van het beste in loterijreclame onder de aandacht te brengen.”

Ray Bates, voorzitter jury European Lotteries Advertising Awards

Meerdere awards uitgedeeld tijdens European Lotteries Advertising Awards

In totaal werden er in zes verschillende categorieen awards uitgedeeld voor beste loterijreclames tijdens de European Lotteries Advertising Awards 2023, die plaatsvonden van 4 tot en met 7 juni in Sibenik, Kroatië. De volgende reclames mochten een prijs in ontvangst nemen:

PrijsBedrijfCommercial
EL Grand PrixNederlandse Loterij‘Wacht niet tot geluk je overkomt’
Best draw-based game commercialNederlandse Loterij‘Wacht niet tot geluk je overkomt’
Best corporate campaign commercialCamelot UK Lotteries LtdA Christmas Love Story
Best (online) instant game commercialONCEThe Cleopatra scratch card is trendy!
Best sports betting commercialOPAP S.APAME STOIXIMA WORLD CUP
Best responsible gaming commercialLoterie RomandeEven when you really like something, you have to set limits

Staatsloterij sleept met reclame prijzen binnen

Het is niet de eerste award die de eindejaarscommercial in de wacht weet te slepen. Eerder dit jaar won de Staatsloterij de Gouden Loeki voor beste reclame in Nederland. Het liet daarbij Centraal Beheer en KPN achter zich. Van 2018 tot en met 2020 wist de Staatsloterij de Gouden Loeki ook binnen te halen. In 2021 moest de Nederlandse Loterij het met de tweede plek doen, die goed was voor een Zilveren Loekie. Ook wist de

Daarnaast werd de reclame ‘Wacht niet tot geluk je overkomt’ door marketingvakblad MarketingTribune verkozen tot beste december reclame. De desbetreffende reclame werd door bijna 2.000 reviewers beoordeeld met een 8,1.

Vorige maand viel de Nederlandse Loterij ook nog in de prijzen tijdens de Esprix Awards. Het staatsbedrijf wist daar een Gouden Esprix te winnen dankzij de campagne “Hoe de oudejaarstrekking jaar op jaar een grotere traditie werd”.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Laat een reactie achter