Maandag 17 juni 2024

Speel bewust

ANJ gaat samenwerken met Franse reclamewaakhond ARRP

ANJ bonussen Frankrijk WK

De ANJ heeft een overeenkomst ondertekend om intensiever samen te werken met reclametoezichthouder ARRP. De toezichthouders hopen op die manier gokreclames in Frankrijk beter te kunnen reguleren. Voor gokbedrijven zou het door de nieuwe overeenkomst duidelijker worden bij welke toezichthouder zij moeten zijn voor vragen.

In Frankrijk heeft de kansspeltoezichthouder, l’Autorité Nationale des Jeux (ANJ), een nieuwe samenwerkingsovereenkomst afgesloten met l’Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP). De ARPP is de Franse versie van de Stichting Reclame Code en houdt toezicht op reclame-uitingen in Frankrijk.

Gokreclames beter reguleren

De twee autoriteiten hebben middels de overeenkomst vastgelegd op welke wijze zij informatie met elkaar zullen uitwisselen. Op de website van de ANJ is te lezen dat de overeenkomst is gebaseerd op een vijftal hoofdzaken:

  • Verduidelijking van de rollen van beide toezichthouders
  • Standpunten delen
  • Uitwisseling van informatie
  • Oprichting van een jaarlijks observatorium
  • Regelmatige samenwerkingen

Het eerste punt moet duidelijkheid geven over de zaken waarvoor gokbedrijven terecht kunnen bij een van beide toezichthouders. Zo zal de ARRP het eerste aanspreekpunt zijn als het gaat om hun commerciële uitingen. Dit moet ervoor zorgen dat gokbedrijven te allen tijde hetzelfde antwoord op vragen krijgen, omdat de communicatie over deze onderwerpen via één kanaal lopen.

Op deze manier gaan de ANJ en ARRP er vanuit dat zij de samenwerking op deze wijze versterken en om het toezicht op de kansspelmarkt te verbeteren. Voornamelijk het beter reguleren van gokreclames in Frankrijk is het doel van de overeenkomst. Dit zou bijvoorbeeld al merkbaar moeten zijn in aanloop naar enkele grote sportevenementen zoals de Rugby World Cup en de Olympische Spelen van 2024.

Grens overschreden

De gokreclames in aanloop naar grote sportevenementen zorgden eerder al eens voor discussies in Frankrijk. In aanloop naar het Europees Kampioenschap 2020, het toernooi dat werd gespeeld in 2021, greep de ANJ in vanwege de vele gokreclames. De toezichthouder riep gokbedrijven op om per direct het aantal gokreclames te verminderen, omdat er een ‘grens was overschreden’. Voorafgaand aan het WK 2022 in Qatar liet de ANJ gokbedrijven handvesten ondertekenen die gokreclames voor het toernooi moesten beperken.

Tegenwoordig zijn gokbedrijven verplicht om hun marketing- en reclamestrategie voor te leggen aan de ANJ. Als deze niet voldoet aan de eisen, dan zal de ANJ de strategie afwijzen en mag het gokbedrijf niet op de beoogde wijze reclame maken. Mocht de ANJ voornemens zijn om zo’n strategie af te wijzen, dan zal de toezichthouder in vervolg eerst de ARPP informeren over het besluit.

Eerder dit jaar wees de ANJ al eens een reclamestrategie af. Destijds oordeelde de ANJ dat de strategie van de FDJ niet voldoende in lijn was met de regels.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Meer over

Laat een reactie achter