Dinsdag 29 november 2022

Speel bewust

Franse aanbieders commiteren zich aan matiging gokreclames rondom WK Voetbal

wk frankrijk gokreclames

Over ruim anderhalve week gaat het WK Voetbal 2022 in Qatar van start met de openingswedstrijd tussen Qatar en Ecuador. In verschillende landen zijn ze bang dat het toernooi zal zorgen voor een stortvloed aan gokreclames. In Frankrijk heeft l’Autorité Nationale des Jeux (ANJ) de aanbieders vier handvesten laten ondertekenen om de druk van gokreclames rondom het WK Voetbal te matigen.

Voor de liefhebbers van het wedden op sport is het bijna tijd voor het hoogtepunt van het jaar: het WK Voetbal in Qatar. In Frankrijk was dit voor l’Autorité Nationale des Jeux (ANJ) reden genoeg om de aanbieders enkele aanbevelingen te doen rondom bonussen. De Franse toezichthouder ANJ wil bij het WK Voetbal een limiet op bonussen en een verbod voor risicospelers.

Naast de zorgen rondom bonussen waren er ook zorgen rondom op gokreclames. Ruim anderhalf jaar geleden ging het ook al mis toen de aanbieders van kansspelen in Frankrijk een grens hadden overschreden met gokreclames rondom EURO2020.

Mede daardoor heeft de toezichthouder een aantal aanbieders en adverteerders uitgenodigd om vier handvesten te ondertekenen. Dat meldt de Franse toezichthouder maandag op haar website. Deze vier handvesten hebben betrekking op de marketing rondom het WK Voetbal 2022 in Qatar.

Nieuwe regels in Frankrijk voor gokreclames rondom WK Voetbal

  • De eerste twee handvesten draaien om het aantal reclames per reclameblok. In Frankrijk mochten aanbieders en adverteerders op televisie en radio vier gokreclames per reclameblok uitzenden. De Franse toezichthouder deed een aanbeveling om het aantal advertenties per reclameblok te verlagen naar drie. De aanbieders en adverteerders zijn hiermee akkoord gegaan voor zowel radio (handvest 1) als televisie (handvest 2).
  • Een andere nieuwe regel is het beperken van visuele reclame in de omgeving van scholen en instellingen van verslavingszorg. Het ANJ krijgt ook de ruimte om postercampagnes op te zetten om de risico’s van buitensporig gokken te voorkomen binnen de ingekochte ruimte door de online casino’s (handvest 3).
  • Het laatste handvest draait om verantwoorde digitale reclame. Alle gokexploitanten hebben toegezegd betere controle mogelijk te maken van hun commerciële communicatie op sociale netwerken, platforms, mobiele toepassingen, en websites. Ook de invloed van ambassadeurs wordt beter inzichtelijk gemaakt. Dit handvest draait ook om het beschermen van minderjarigen tegen gokreclames. Ook mogen de aanbieders geen reclamedruk uitoefenen op kwetsbaar publiek zoals jongeren, en probleemgokkers (handvest 4).

Isabelle Falque-Pierrotin, voorzitter van de ANJ, geeft aan dat het komende WK cruciaal is voor de sector:

“In de nasleep van Euro 2020 heeft de ANJ een ambitieus actieplan opgezet om de inhoud van gokreclames en de reclamedruk waaraan het publiek wordt blootgesteld, te matigen. Enkele dagen voor het begin van het WK is de ondertekening van deze handvesten in een geest van coregulering een krachtig signaal van alle betrokken actoren om verantwoorde reclame te bevorderen. De periode die voor ons ligt is cruciaal omdat iedereen dan kan nagaan of de reclame in de goksector is veranderd en of de aangegane verbintenissen worden nagekomen.”

Isabelle Falque-Pierrotin

Ook in Nederland zorgen rondom WK Voetbal

In Nederland zijn er bij verschillende politieke partijen ook zorgen dat het WK Voetbal een “gokfestijn” zal worden. Het verbod op ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen kan namelijk niet ingaan voor de start van het toernooi.

Minister Franc Weerwind heeft alle goksites bij het recentelijke tweeminutendebat Kansspelen nogmaals opgeroepen rustig aan te doen qua reclames tijdens het WK in Qatar. De Kansspelautoriteit stuurde alle aanbieders hierover een reminder.

Weerwind gaf aan ook dat brancheverenigingen VNLOK en NOGA en de vertegenwoordigers vanuit tv en media, het belang zagen en hadden beloofd te matigen. Holland Casino liet medio oktober al weten dat ze op geen enkele manier op WK gerichte reclames gaan voeren.

Lead-foto achtergrond door Pro Shots / Zuma Press.

Laat een reactie achter