Vrijdag 12 april 2024

Speel bewust

Nieuwe richtlijnen voor online gokreclames in Verenigd Koninkrijk

William Hill, Ladbrokes, Betfred Engeland Verenigd Koninkrijk advertentie reclame ASA Billboard mock-up door CasinoNieuws.nl

In het Verenigd Koninkrijk heeft de Advertising Standards Authority (ASA) nieuwe richtlijnen gepubliceerd voor adverteerders met betrekking tot leeftijdsgebonden advertenties, zoals online gokreclames. Daarmee geven ze adverteerders handvatten die moeten voorkomen dat jonge mensen blootgesteld worden aan hun online gokreclames.

Donderdag heeft de Committee of Advertising Practice (CAP) in samenwerking met de Advertising Standards Authority (ASA) nieuwe richtlijnen gepubliceerd voor leeftijdsgebonden online advertenties. Deze richtlijnen zijn opgesteld met inzichten van brancheorganisaties, technologie-leveranciers en deskundige onderzoekspartners, zo laat de Britse variant van de Reclamecode Commissie weten op haar website.

In het Verenigd Koninkrijk mogen reclames voor alcohol, gokken, en andere leeftijdsbeperkingen niet gericht zijn op kinderen (jonger dan 16 jaar), en jongeren (16 en 17 jaar). Ze mogen ook niet verschijnen bij media waarin kinderen en/of jongeren meer dan 25% van het publiek uitmaken. De adverteerders zijn er verantwoordelijk voor dat de kinderen en jongeren niet worden blootgesteld aan campagnes waar leeftijdsbeperkingen voor gelden.

In de Reclamecode Online Kansspelen van Nederland staan vergelijkbare regels, maar in Nederland ligt de leeftijd een stuk hoger: maximaal 25% van het publiek mag jonger dan 25 jaar zijn. Ook mogen bedrijven geen personen jonger dan 25 jaar gebruiken in gokreclames.

ASA’s checklist gokreclames

Op basis van een checklist moeten adverteerders ervoor zorgen dat kinderen en jongeren niet worden blootgesteld aan leeftijdsgebonden advertenties voor bijvoorbeeld gokken en alcohol in het Verenigd Koninkrijk. De checklist van de ASA die ze moeten gebruiken voor bijvoorbeeld online gokreclames bestaat uit de volgende vijf punten:

  1. De juiste media kiezen
    Gebruik uitsluitings- en/of insluitingslijsten om uw advertenties naar leeftijdsgeschikte media te leiden en weg van media die populair zijn bij of bedoeld zijn voor kinderen en jongeren.
  2. Gebruik een combinatie van targeting tools
    Gebruik de beschikbare instrumenten, zoals leeftijd, interesse of gedrag, om uw advertenties weg te leiden van kinderen en jongeren. uw advertenties weg te leiden van kinderen en jongeren en naar een legitiem volwassen publiek.
  3. Werken met contentmakers en influencers
    Wees zeer voorzichtig met het werken met influencers en andere makers van inhoud die een aanzienlijke aanhang van kinderen of jongeren hebben en waarbij er onvoldoende middelen zijn om te voorkomen dat de beschermde leeftijdsgroep een bericht ziet.
  4. Beheren van eigen sociale media kanalen
    Plaats waar mogelijk extra beperkingen op wie uw berichten kan zien, zoals alleen gericht op bestaande volgers of ingelogde gebruikers.
  5. Monitoring van uw campagnes
    Bekijk gegevens van advertentieplatforms en/of derde partijen om lopende campagnes aan te passen (waar mogelijk) en de targeting van uw toekomstige advertenties te verbeteren.

De Advertising Standards Authority (ASA) laat ook weten dat het binnenkort resultaten van een onderzoek publiceert. Uit dit onderzoek moet blijken wat de werkelijke blootstelling van kinderen aan online advertenties met leeftijdsbeperking is. Op basis van dat onderzoek zal de ASA ook contact opnemen met de adverteerders om de nieuwe checklist onder de aandacht te brengen.

In het Verenigd Koninkrijk wachten de aanbieders en toezichthouder op een white paper die een grote hervorming van het kansspelbeleid zal beschrijven. Door de politieke turbulentie is de publicatie daarvan diverse keren uitgesteld. De CEO van het grote gokbedrijf Flutter gaf bij de presentatie van de kwartaalcijfers deze week aan dat de markt verwacht dat die niet meer in 2022 maar pas in 2023 gepubliceerd gaat worden. Het nieuwe beleid zou ook diverse nieuwe regels en wetten op het gebied van marketing bevatten.

Lead-foto is een mock-up door CasinoNieuws.nl.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter