Maandag 22 juli 2024

Speel bewust

bet365 op de vingers getikt voor overtreden reclamecode in Verenigd Koninkrijk

bet365 reclamecode

Een promotionele tweet van bet365 in samenwerking met Sky Sports Premier League heeft de reclamecode in het Verenigd Koninkrijk overtreden. De ASA speurde de desbetreffende post op Twitter, tegenwoordig bekend als X, op via het Active Ad Monotoring Systeem. Dit is een systeem dat met behulp van AI reclames opspoort die wellicht de reclameregels overtreden.

In de promotionele tweet van bet365 op het account van Sky Sports Premier League is te zien dat een voetballer een hoekschop neemt. Terwijl hij de bal trapt verschijnt er een groene digitale cirkel om hem heen. Daarna verschijnt er een groene driehoek op de plek waar de voetbal lag, waarop het logo van bet365 verschijnt.

Vervolgens worden er wedstrijdenbeelden getoond van de wedstrijd tussen Arsenal en Manchester United, waarin toenmalig Arsenal-speler Granit Xhaka een doelpunt scoort. In de tweet met de video staat de volgende tekst:

“Granit Xhaka pulled out this stunning finish last season in Arsenal vs Man United.”

Tweet van bet365 op het account van Sky Sports Premier League

Volgens de Advertising Standards Authority (ASA) overtreedt deze gokreclame van bet365 de geldende reclameregels, omdat de profspeler in kwestie, Granit Xhaka, een grote aantrekkingskracht zou hebben op jongeren. Dit laat de toezichthouder weten op haar website.

Volgens Hillside, het bedrijf waaronder bet365 de vergunning heeft in het Verenigd Koninkrijk, ligt de schuld niet bij het gokbedrijf. Zo laat men weten dat de video-inhoud inclusief tekst geproduceerd was door Sky Sports Premier League. Het bet365-gedeelte moest los gezien worden van de video waarin de Arsenal-speler actief te zien was. Daarnaast heeft het gokbedrijf er alles aan gedaan om zich aan de reclameregels te houden.

De gokexploitant maakte gebruik via Twitter Amplify, een video advertentie product. Daarin is aangegeven dat de content alleen gepromoot zou worden bij gebruikers van 25 jaar en ouder. bet365 laat verder weten dat het account van Sky Sports Premier League slechts een zeer klein gedeelte (0,2%) gevolgd werd door minderjarige personen. Tevens stelt de bookmaker dat het aandeel van hen slechts vijf seconden was, terwijl de video van Sky Sports Premier League in totaal 21 seconden duurde.

Xhaka weinig minderjarige volgers op Instagram, wel op TikTok

Ondanks dat Hillside van mening was dat de beelden waarin Xhaka verscheen niet bij de reclame van bet365 hoorde, verstrekten zij op verzoek van de ASA de demografische gegevens van de voetballer op de sociale media Instagram en TikTok. Op Twitter had de voetballer geen officieel account.

Op Instagram zijn 0,4% van de volgers van de Zwitserse voetballer jonger dan 18 jaar zo blijkt uit de gegevens. Bij zijn TikTok-account lag het aantal minderjarige volgers een stuk hoger, met 32,2% van het totale aantal.

Sky Sports wilde geen commentaar geven, al lieten ze weten dat ze niet op de hoogte waren van klachten over de desbetreffende promotionele tweet. Volgens Twitter was de reclame niet in strijd met het beleid dat het social media platform er op na houdt. Toch zou het de gokreclame verwijderen wanneer de ASA van mening is dat de reclamecode in het Verenigd Koninkrijk is overtreden.

De ASA is het eens dat de promotionele tweet was gepubliceerd door het account van Sky Sports Premier League en dat men daarbij gebruik maakte van Twitter Amplify. Echter, zo geeft de toezichthouder aan, promootte bet365 deze tweet in de Twitter-feeds van gebruikers. Vanwege deze promotie is de waakhond van mening dat de volledige inhoud een reclame van bet365 betrof.

Doordat voetbal een grote aantrekkingskracht heeft op jongeren zijn er strikte regels opgesteld wanneer (ex-)spelers wel of niet mogen verschijnen in gokreclames. Voetballers die voor een topclub in de Premier League uitkomen, in dit geval Granit Xhaka bij Arsenal, hebben zondermeer een grote aantrekkingskracht op minderjarige personen. Daarnaast is Xhaka door zijn interlands voor Zwitserland een zeer bekende speler in het Europese topvoetbal. Vanwege deze redenen mag hij niet verschijnen in een gokreclame in het Verenigd Koninkrijk.

Was de gokadvertentie verschenen op sociale media waar minderjarige personen uitgesloten konden worden, dan zou er nog een uitzondering gelden. Maar omdat Twitter geen waterdichte leeftijdscontrole kent bij het aanmaken van een account kan er niet met zekerheid gezegd worden dat de gokreclame geen minderjarigen heeft bereikt.

Dit allemaal in acht nemend concludeert de ASA dat de gokreclame van bet365 de reclamecode heeft overtreden. De advertentie mag niet meer op dergelijke wijze verschijnen.

ASA maakt gebruik van AI

De ASA kwam de gokadvertentie op het spoor door middel van het Active Ad Monotoring Systeem. Dit nieuwe systeem speurt met behulp van Artificial intelligence naar reclames die wellicht de reclamecode in het Verenigd Koninkrijk overtreden. Vervolgens bekijkt de ASA of dit ook daadwerkelijk het geval is.

Eerder deze maand ontving Ladbrokes dankzij het Active Ad Monotoring Systeem een waarschuwing. Dit bleek een primeur. Niet eerder kreeg een bedrijf een berisping nadat het AI systeem een reclame detecteerde die de regels had overtreden. De bookmaker had een aantal promotieberichten op Twitter gedeeld waarin bekende proftennissers in afgebeeld waren.

Volgens de Britse reclamewaakhond waren de goktweets onverantwoordelijk en hadden deze een aantrekkingskracht op kwetsbare doelgroepen. Ladbrokes mag daardoor in de toekomst dit soort gokreclames niet meer tonen. Het was voor Ladbrokes de derde keer in zeer korte tijd dat zij een waarschuwing hebben ontvangen van de ASA.

bet365 houdt zich aan reclamecode met reclame Chris Eubank Jr.

Enkele maanden geleden kreeg de ASA ook al een klacht over een gokreclame van bet365. Het online casino gebruikte in een promotionele tweet de afbeelding van bokser Chris Eubank Jr. Volgens de indiener van de klacht had hij als rolmodel niet in de gokreclame mogen verschijnen.

De reclamewaakhond zag echter geen overtredingen van de reclamecode door bet365, doordat boksen geen sport is die zich richt op jongeren. Daarnaast zou de reclame opzichzelfstaand ook geen grote aantrekkingskracht op jongeren uitoefenen.

Lead-foto Granit Xhaka via PRO SHOTS / ProSportsImages.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Laat een reactie achter