Dinsdag 23 juli 2024

Speel bewust

RTL veilt “billboards” voor online gokbedrijven vanaf 17:00

Ad Alliance veiling VNLOK NOGA online kansspelen

Ad Alliance, het bedrijf dat de reclames verkoopt voor RTL Nederland, heeft vandaag een veiling gehouden voor billboards in de maanden oktober en november. De billboards, korte sponsorvermeldingen voor of na een televisieprogramma, zullen vanaf 17:00 getoond worden en per 17 oktober ingaan. Alle online casino’s die reageerden tegenover CasinoNieuws.nl gaven aan niet te hebben geboden op billboards voor hun gokreclame.

Vorige week kondigde minister Franc Weerwind aan dat het verbod op gokreclames waarschijnlijk uitgesteld wordt. In plaats van 1 januari, wordt het verbod na alle waarschijnlijkheid pas eind maart van kracht. Diverse commissieleden fronsten daarbij de wenkbrauwen, vooral omdat het WK Qatar nog gehouden wordt in november en december dit jaar. De minister vroeg de betrokkenen om terughoudendheid op dit vlak in de periode voor het verbod.

Ad Alliance, het bedrijf die de reclames op RTL verkoopt, maakt nu juist iets meer mogelijk dan voorheen. In een e-mail aan gokbedrijven kondigde Ad Alliance vorige week een veiling aan voor billboarding bij bekende Nederlandse televisieprogramma’s:

“Er zijn veel ontwikkelingen gaande in de Online Kansspelenbranche. Ad Alliance biedt hierin steeds de beste mogelijkheden en we passen ons aanbod en beleid continu aan op de nieuwe marktomstandigheden. Daarom introduceren we per half oktober 2022 een nieuw product voor deze branche: Online Kansspelen Billboarding.”

Ad Alliance in een e-mail aan Nederlandse gokbedrijven

In een interview met MarketingReport, gaf Screenforce-directeur Michel van der Voort al aan dat de tv-exploitanten al erg hebben teruggeschroefd. Screenforce, waar de Ster, RTL (Ad Alliance), en Talpa in verenigd zijn, gaf aan dat ze niet weglopen van hun verantwoordelijkheid, maar dat de focus op tv wel opmerkelijk is.

Vanaf 17 oktober billboarding mogelijk

Billboarding, korte sponsorvermelding voor of na televisieprogramma’s die vaak vergezeld worden door een tekst als “Dit programma wordt/werd mogelijk gemaakt door…,” is vanaf 17 oktober mogelijk vanaf 17:00 uur bij Ad Alliance. Billboarding valt onder programmasponsoring en is niet verboden in Nederland, ook niet als dat voor 21:00 uur is.

Billboarding is vanaf 17 oktober mogelijk vanaf 17:00 bij Ad Alliance.

De billboards overdag moeten neutraal van karakter zijn en duren vijf seconden. Het pakket met late billboards, die na 22:00 uur, mogen wel een animatie bevatten. Alle door Ad Alliance aangeboden pakketten zijn ingedeeld in de doelgroep 25-54. Programma’s met een te jong profiel (waarvan meer dan een kwart van de kijkers jonger zijn dan 24 jaar oud) zijn uitgesloten van de pakketten.

De billboards zullen ze uitzenden op zenders als RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z, RTL Crime, TLC, Discovery, en Comedy Central. Bekende televisieprogramma’s die genoemd zijn als voorbeeld waar de billboards te zien zullen zijn, zijn GTST, RTL Boulevard, en het RTL Weer.

De blinde veiling van Ad Alliance vond vanochtend plaats. Tot 12:00 uur konden legale online casino’s een blind bod plaatsen op één of meerdere van de beschikbare pakketten. De pakketten van 17:00 tot 22:00 uur voor oktober hadden een minimale prijs van € 150.000, voor november was het minimale bod € 190.000. Over tien dagen volgt er informatie over de veiling van billboards in de maand december.

Reactie van brancheverenigingen op billboards voor gokreclame

CasinoNieuws.nl zocht contact met de twee brancheverenigingen voor hun gedachten bij het aanbieden van billboards vanaf 17:00 uur door Ad Alliance.

Peter-Paul de Goeij van de Nederlandse Online Gambling Associatie (NOGA), gaf aan dat zijn leden (BetCity, bet365, Unibet, LiveScore Bet, tombola, Betsson, Betway, Entain, Flutter, LeoVegas) niet zouden deelnemen aan de veiling. Volgens De Goeij zijn de billboards zoals geveild door Ad Alliance, niet in de geest van de zelfregulering rondom gokreclame:

“Het aanbod is niet in de geest van de zelfregulering waaraan wij ons hebben gecommitteerd. Vanuit maatschappij en politiek is er een duidelijke wens tot reclamebeperking uitgesproken. Ook tijdens het commissiedebat van vorige week kwam dit aan bod, en deed minister Weerwind een moreel appèl aan de sector én aan mediapartijen om terughoudendheid te betrachten. Onze leden zullen dan ook geen gebruik maken van dit aanbod en wij nodigen onze collega’s van harte uit hetzelfde te doen.”

Peter-Paul de Goeij, directeur branchevereniging NOGA

Branchevereniging VNLOK, waar veelal kansspelaanbieders in zijn verenigd die ook een landgebonden aanbod hebben, heeft niet zo’n stelling ingenomen:

“Het was aan de individuele leden om te bepalen of zij wel of niet mee zouden doen aan deze veiling.”

Herbert Brinkman, woordvoerder VNLOK

Reacties online casino’s

CasinoNieuws.nl zocht contact met alle aanbieders van legaal online gokken in Nederland met de vraag of ze hebben deelgenomen aan de veiling.

Van de goksites verenigd in VNLOK, reageerden Jack’s Casino & Sports, Bingoal, en ZEbet met de mededeling dat ze niet hebben meegedaan aan de veiling. Ook Holland Casino bracht geen bod uit:

“Nee, dat past niet bij de verantwoordelijkheid die we als kansspelorganisaties moeten nemen nu.”

Frank Verhoef, woordvoerder Holland Casino

Björn Fuchs van Fair Play Online gaf eveneens aan niet mee gedaan te hebben aan de veiling. Hij benoemde, net als NOGA, expliciet dat billboarding vanaf 17:00 uur naar zijn idee niet in lijn is met wat de minister vorige week deelde in het commissiedebat:

“Ten tijde van de aankondiging van deze veiling begin oktober had FPO Nederland reeds besloten niet mee te doen aan deze veiling. Het commissiedebat van afgelopen donderdag heeft ons gesterkt in onze overtuiging.

“De online kansspelmarkt en de diverse stakeholders bevinden zich in een uitdagende en complexe fase. We zijn met elkaar op zoek naar een teder evenwicht, waarin een veilig en verantwoord aanbod inclusief bepaalde vormen reclame mogelijk zijn en kwetsbare groepen maximaal worden beschermd. Hoewel er juridisch niets verkeerd is aan de georganiseerde veiling, plaatst FPO Nederland grote twijfels bij de wenselijkheid van een pakket neutrale billboards tussen 17:00 – 22:00 uur. Dit ligt niet in lijn met de geest van het recente commissiedebat.”

Björn Fuchs, Fair Play Online

De woordvoerder van Nederlandse Loterij, de staatsdeelneming achter TOTO, sloot zich aan bij VNLOK en gaf aan niet te hebben geboden:

“Nederlandse Loterij doet niet mee aan de veiling. Net als VNLOK vinden wij dat dat aan individuele leden is.”

Tonny Dijkhuizen, woordvoerder Nederlandse Loterij

Kansino reageerde vooralsnog niet op een verzoek tot reactie van CasinoNieuws.nl.

Geen bod of commentaar

GGPoker gaf tegenover CasinoNieuws.nl aan niet geboden te hebben tijdens de veiling van Ad Alliance. Ook Circus vertelde geen bod te hebben uitgebracht. 777, en 711, de twee andere online casino’s die live zijn in Nederland maar niet zijn aangesloten bij een branchevereniging, reageerden niet direct op een verzoek tot commentaar.

ComeOn, één van de partijen die een vergunning heeft bemachtigd in Nederland maar nog niet live is, gaf tegenover CasinoNieuws.nl aan niet geboden te hebben, net als Betnation. GoldRun Casino, die net als ComeOn en Betnation al wel een vergunning heeft maar nog niet live is, reageerde vooralsnog niet op een verzoek tot commentaar.

One Casino dat bij het schrijven van dit artikel al een vergunning had maar waarvan dat nog niet was gecommuniceerd, liet weten niet deel te hebben genomen aan de veiling. Een bedrijf die hun vergunning op korte termijn verwacht maar nog niet in bezitting heeft, heeft aangegeven niet mee te hebben gedaan aan de veiling.

Ad Alliance reageerde niet op een verzoek tot commentaar. Vanaf 17 oktober is te zien wie de pakketten hebben bemachtigd, want dan zullen de billboards op televisie te zien zijn.

AanbiederWel gebodenNiet gebodenOnbekend
aangesloten online casino’s
Holland Casino Online logo PNG via CasinoNieuws.nl
TOTO
ZEbet logo via CasinoNieuws.nl
Kansino
Fair Play Casino logo
BINGOAL logo Nederland via CasinoNieuws.nl
Jack's Casino & Sports
NOGA aangesloten online casino’s
Tombola logo
bet365 logo groen en geel via CasinoNieuws.nl
Overige vergunninghouders (live)
GGPoker logo breed
Circus Casino logo via CasinoNieuws.nl
711
Overige vergunninghouders (nog niet live)
ComeOn
Goldrun Casino
Welke online casino’s hebben wel en niet geboden tijdens de veiling van Ad Alliance’s gokreclame billboards?

Update 11 oktober 08:15: Artikel geüpdate met One Casino.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Frank Op de Woerd

Frank Op de Woerd

Hoofdredacteur CasinoNieuws.nl
Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl. Hij werkt sinds 2006 in de wereld van online kansspelen. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse kansspelwetgeving, landgebonden casino's, en poker.

Laat een reactie achter