Dinsdag 6 december 2022

Speel bewust

Europese consumentenorganisaties willen loot boxes aan banden leggen

Loot boxes

Negentien Europese consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, roepen op tot een verbod van ‘misleidend ontworpen’ loot boxes in games. De makers van de games zijn niet eerlijk over de winstkansen, de loot boxes zelf zijn manipulatief, en de marketing rondom loot boxes is te agressief, aldus de consumentenorganisaties.

Loot boxes in videospellen moeten aan banden worden gelegd. Dit is de conclusie die negentien Europese consumentenorganisaties trekken naar aanleiding van een onderzoek van de Noorse consumentenbond Norwegian Consumer Council, zo meldt de Consumentenbond.

In het onderzoeksrapport genaamd Insert Coin (PDF 3,03MB) staat hoe de makers van een videospel de gamer met psychologische trucs verleiden om loot boxes te kopen. Zo spelen de makers in op je gevoel met aflopende timers in de games. Ze geven je het gevoel dat je iets waardevols mis kan lopen. Ook wordt er een onjuist beeld geschetst van de winkansen bij lootboxes, aldus de Nederlandse Consumentenbond. Door denkbeeldige valuta te gebruiken verdoezelen de makers de werkelijke kosten van de loot boxes.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, vindt dat de gameontwikkelaars een grens over gaan op het gebied van loot boxes:

“In-game-aankopen zijn vaak met een druk op de knop gedaan. Natuurlijke drempels, zoals een gang naar de winkel of het surfen naar een specifieke website, ontbreken. Daarmee is het risico van een impulsaankoop groot, terwijl het recht om te retourneren ontbreekt. Gameontwikkelaars vergroten dat risico nog eens met hun agressieve marketing. Sterker nog, ze spelen heel bewust in op de kwetsbaarheid van hun, vaak jonge, doelgroep. En daarmee gaan ze een grens over.”

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond

Kinderen komen vaak in aanraking met loot boxes

De Consumentenbond hield een enquête onder 600 ouders met kinderen van 8 tot 18 jaar. Uit die enquête blijkt dat vrijwel alle kinderen (93%) gamen. Daarvan komt meer dan de helft van de kinderen met loot boxes in aanraking. Dit komt vooral voor in de populaire games als FIFA, Fortnite, en Roblox. Ruim een kwart (26%) van de jonge doelgroep voelde zich verplicht om een lootbox te kopen.  

Molenaar geeft aan dat er behoefte is aan regulering:

“Er moet een verbod komen op het bedrieglijke ontwerp van de lootboxes. En een verplichting om transparant te zijn over de werkelijke kosten. Plus extra bescherming voor minderjarigen. Games voor minderjarigen mogen geen lootboxes aanbieden voor echt geld en ze mogen geen ‘pay-to-win-mechanismen’ bevatten. En dat moet internationaal, dus op Europees niveau, geregeld worden.”

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond

Eind mei maakte gameontwikkelaar Blizzard bekend dat de game Diablo Immortal niet op de Nederlandse en Belgische markt zal uitkomen. Blizzard heeft dit besluit genomen vanwege “de huidige exploitatievoorwaarden in beide landen.” Daarmee wordt hoogstwaarschijnlijk verwezen naar de omstreden loot boxes. In België zijn dit soort loot boxes al verboden, maar in Nederland nog niet.

Er heerst in Nederland al langere tijd een discussie of loot boxes tot de kansspelen behoren. In 2019 legde de Kansspelautoriteit een dwangsom op aan EA Sports wegens loot boxes in de populaire voetbalgame FIFA. De rechter gaf EA Sports in hoger beroep gelijk en oordeelde dat loot boxes geen opzichzelfstaand kansspel zijn. Ze zijn namelijk onderdeel van het behendigheidsspel FIFA Ultimate Team. En zolang de items niet voor echt geld verhandeld kunnen worden, zijn loot boxes toegestaan.

Meer over

Laat een reactie achter