Zaterdag 15 juni 2024

Speel bewust

Game-industrie Verenigd Koninkrijk gaat loot boxes zelfreguleren

zelfregulering loot boxes

De game industrie in het Verenigd Koninkrijk heeft toegezegd om zelfregulering toe te gaan passen op loot boxes, zodat er geen verbod hoeft te komen. Om de minderjarigen te beschermen stellen de spelontwikkelaars elf nieuwe regels op. De loot boxes liggen binnen Europa al langere tijd onder vuur.

Loot boxes zijn al lange tijd het onderwerp van controverse. De digitale schatkistjes worden dikwijls gekocht door jongeren voor veel geld, zodat ze in hun videogame verder kunnen gaan. Dit wordt door sommigen als gokken gezien, omdat je van te voren niet weet wat er in de zogenaamde loot box zit.

In juni 2020 deed het Department for Digital, Culture, Media and Sport (DCMS) onderzoek naar de loot boxes in Engeland. Hier kwam een Call for evidence oftewel een consultatieronde op.

Uiteindelijk bracht DCMS in juli 2022 naar buiten dat er voorlopig geen verbod op loot boxes in het Verenigd Koninkrijk zou komen. In plaats daarvan opteerde het Britse ministerie voor zelfregulering binnen de game industrie van de loot boxes.

Deze zelfregulering had twee doelstellingen voor ogen, namelijk dat kinderen geen loot boxes mogen kopen tenzij ze toestemming van hun ouders/voogd kregen. Ook moeten alle spelers toegang krijgen tot controles op uitgaven en transparante informatie om veilig spelen te ondersteunen.

Die zelfregulering lijkt er te komen op het Britse eiland, nu de gamebranche via Ukie komt met elf nieuwe principes aangaande de loot boxes. De regels zijn tot stand gekomen door een technische werkgroep die bestaat uit vertegenwoordigers uit de gamebranche, na uitgebreide gespreksvoering met DCMS, consumentengroepen, academici, en overheidsinstanties.

De elf nieuwe regels voor zelfregulering

  1. Technologische controles beschikbaar maken om effectief te beperken dat iemand jonger dan 18 jaar een Loot Box kan verwerven zonder toestemming of medeweten van een ouder, verzorger of voogd.
  2. Alle spelers, ouders, verzorgers en voogden bewust maken van technologische controles en het gebruik ervan stimuleren door middel van regelmatige communicatie, te beginnen met een gerichte publieke informatiecampagne die in juli van start gaat.
  3. Een panel van deskundigen samenstellen over leeftijdsgarantie in de gamesindustrie. De groep zal regelmatig bijeenkomen om best practices te ontwikkelen en uit te wisselen, op de hoogte te blijven van technologische ontwikkelingen en mogelijkheden te onderzoeken om verbeterde systemen te ontwikkelen, waar nodig in gesprek te gaan met relevante regelgevers en beleidsmakers en overleg te plegen met spelers, ouders en verzorgers en organisaties van derden.
  4. De aanwezigheid van loot boxes bekendmaken voordat een spel wordt gekocht en gedownload, zodat spelers weloverwogen keuzes kunnen maken.
  5. Geef duidelijke waarschijnlijkheidsinformatie en zorg ervoor dat spelers gemakkelijk toegang hebben tot duidelijke en eenvoudige informatie over de waarschijnlijkheid dat ze bepaalde virtuele items of categorieën van virtuele items of andere elementen in een Loot Box zullen ontvangen voordat ze deze aanschaffen of openen. Spelers moeten ook worden geïnformeerd als hun gegevens worden gebruikt om spelervaringen met Betaalde Loot Boxes te beïnvloeden, en moeten relevante details krijgen.
  6. Ontwerp en presenteer Loot Boxes op een manier die makkelijk te begrijpen is voor spelers en die eerlijk en verantwoordelijk spel stimuleert.
  7. De implementatie van het Video Games Research Framework ondersteunen, om de creatie van gegevensgedreven onderzoek naar videogames van betere kwaliteit te vergemakkelijken dat voldoet aan de principes van open wetenschap en tegelijkertijd de privacy en vertrouwelijkheid van gegevens respecteert.
  8. Blijf de ongeoorloofde externe verkoop van items uit Loot Boxes voor echt geld aanpakken en blijf investeren in IP-bescherming om dergelijke verkoop tegen te gaan.
  9. Zich inzetten voor een soepel terugbetalingsbeleid voor rechtstreeks gekochte buitendozen of gekochte in-game valuta die is gebruikt om buitendozen te kopen wanneer uitgaven zijn gedaan zonder toestemming of medeweten van de ouders, met duidelijk aangegeven contactroutes voor klantenservice.
  10. Voorafgaande bescherming voor alle spelers. De leden van de werkgroep zetten zich in om alle spelers te informeren over hoe ze verantwoord kunnen spelen en hun uitgaven aan buitendozen effectief kunnen beheren. De werkgroep zal blijven samenwerken met organisaties van derden, spelers, ouders en de academische wereld om te profiteren van hun kennis en ervaring, met inbegrip van nieuw onderzoek dat wordt ontwikkeld via het kader voor onderzoek naar videogames.
  11. Werk samen met de Britse regering en andere relevante belanghebbenden om de effectiviteit van deze principes te meten na een geschikte implementatieperiode van 12 maanden. De leden van de werkgroep verbinden zich tot een periodieke herziening van deze maatregelen na hun implementatie samen met de Britse regering om deze maatregelen te evalueren, de effectiviteit van publieke informatiecampagnes te beoordelen en rekening te houden met verdere technologische innovatie in de sector.

Minister van Creatieve Industrie, John Whittingdale, is blij met de uitkomst:

“Het is duidelijk dat de videogamesindustrie meer moet doen om kinderen en volwassenen te beschermen tegen de schade die wordt geassocieerd met loot boxes. Deze nieuwe principes zijn een grote stap voorwaarts om ervoor te zorgen dat spelers verantwoord en veilig van videogames kunnen genieten. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe gamebedrijven de plannen in de praktijk brengen en zal hun vooruitgang op de voet volgen.”

John Whittingdale, Minister van Creatieve Industrie

Daniel Wood, een van de CEO’s van Ukie, voegt hier aan toe:

“De publicatie van deze gedeelde principes voor hoe de industrie omgaat met loot boxes is een Britse primeur en geeft ons een duidelijke richting voor de toekomst. De principes zullen de bescherming voor alle spelers verbeteren en onderstrepen de toewijding van de industrie aan veilig en verantwoord spel. We kijken ernaar uit om samen te werken binnen de industrie en met anderen om ze de komende maanden te implementeren.”

Daniel Wood, co-CEO Ukie

Eerder vroeg de non-profit organisatie GambleAware nog om een verbod op de loot boxes in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast riepen 19 consumentenorganisaties binnen Europa, waaronder de Nederlandse consumentenbond, op om de loot boxes aan banden te leggen.

Nederland strijdt tegen loot boxes

In Nederland zijn de digitale schatkisten ook meerdere keren al in opspraak gekomen. De Kansspelautoriteit (Ksa) oordeelde in 2019 dat loot boxes een kansspel zijn. In eerste instantie kreeg de Ksa gelijk en moesten de loot boxes door EA uit FIFA verdwijnen. De spelontwikkelaar ging echter in hoger beroep, waarbij de Raad van Staate oordeelde dat de loot boxes in het voetbalspel geen kansspel zijn.

Toch lijkt het er op dat de verrassingsboxjes binnenkort verleden tijd zijn in Nederland. Een motie van CDA-kamerlid Henri Bontenbal om een verbod op de loot boxes in Nederland in te stellen werd vorig jaar juli aangenomen door de Tweede Kamer.

SP-lid Van Nispen had hiervoor Kamervragen aan minister Weerwind gesteld omtrent de omstreden schatkistjes in de spellen. In zijn antwoord gaf Weerwind aan niets te voelen om ieder spel met loot boxes te classificeren voor 18 jaar of ouder.

Dat Nederland nog steeds werkt aan een verbod is gesterkt door het feit dat het onderwerp op de Consumentenagenda staat. Deze is door minister van Economische Zaken en Klimaat, Micky Adriaansens, naar de Tweede Kamer gestuurd. Hieruit blijkt dat er nog steeds wordt gestreden voor een verbod op loot boxes binnen de Europese Unie, dus ook binnen Nederland.

Het Europees Parlement wilde eerder dit jaar al onderzoek doen naar de effecten van de digitale schatkistjes. Dit bleek uit een aangenomen rapport waarin is gepleit voor een universele aanpak. Dit tot groot genoegen van de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Alexandra van Huffelen. Zij gaf eind 2022 aan dat er hopelijk via het Europese consumentenrecht tot een verbod op loot boxes in videogames volgt.

Lead-foto door sameboat via wikimedia.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jimmy Driessen

Jimmy Driessen

Redacteur CasinoNieuws.nl
Jimmy Driessen is redacteur bij CasinoNieuws.nl en schrijft over de Nederlandse, Belgische, en Duitse Kansspelmarkt. Hij is groot voetballiefhebber en een expert op het gebied van Amerikaanse sporten.

Laat een reactie achter