De voetbalwereld heeft het afgelopen anderhalf jaar flinke financiële schade opgelopen door de COVID-19-pandemie. De Italian Football Federation (FIGC), de voetbalbond van Italië, heeft daarom de regering gevraagd om het totale verbod op gokreclame voorlopig op te schorten. Hiermee hoopt het de sport een financiële boost te geven.
Ruim twee jaar geleden is er in Italië een volledig verbod op gokreclame ingevoerd. Overeenkomsten die voor januari 2019 zijn afgesloten, konden echter wel gewoon doorgaan. De Italian Football Federation (FIGC) heeft de regering nu gevraagd om het verbod tijdelijk op te heffen voor de voetbalwereld. Dat geeft het Italiaanse voetbalwereld de kans om lucratieve sponsordeals aan te gaan met gokbedrijven.
De Italiaanse voetbalbond heeft gevraagd om een tijdelijke opschorting van twee jaar tot juni 2023. Dat meldt iGaming Business op maandag. In het voorstel staat ook de oprichting van “Football Savings Fund.” Dat nieuwe fonds ontvangt dan 1% van alle weddenschappen op sport in Italië. Het geld zal gebruikt worden voor voetbalprojecten in het land.
FIGC-voorzitter Gabriele Gravina zei het volgende:
“We hebben de regering niet om verfrissingen gevraagd, maar eerder om het sociaaleconomische belang van voetbal te erkennen door enkele dringende maatregelen te nemen om de clubs te verlossen van de crisis veroorzaakt door Covid-19. Voetbal kan een beslissende rol spelen in het algehele herstel van Italië.”
Gabriele Gravina, FIGC-voorzitter
AC Milan sluit deal met gokbedrijf Premier Bet
Vorige week heeft de Italiaanse topclub AC Milan nog een deal gesloten met het gokbedrijf Premier Bet. Het gokbedrijf is vanaf heden de officiële gokpartner van AC Milan in Afrika. Deze overeenkomst is niet gericht op de Italiaanse markt, waardoor de voetbalclub deze samenwerking aan kon gaan.
Christopher Coyne, CEO van GOAT Interactive, het bedrijf achter Premier Bet, was zeer content met de deal:
“Aangezien Premier Bet zijn positie op belangrijke markten wil versterken en nieuwe markten wil betreden, willen we dat deze samenwerking met AC Milan ons helpt om merkbekendheid en doorbraak te creëren en hun miljoenen in Afrika gevestigde fans nieuwe en spannende manieren om Premier Bet te ervaren.”
CEO van GOAT Interactive, Christopher Coyne
Eerder dit jaar moest Zlatan Ibrahimovic, een voetballer van AC Milan, nog vrezen voor een schorsing. Hij had namelijk een aandeel in het Zweedse gokbedrijf Bethard en figureerde in hun gokreclame online. Daarmee overtrad hij de regels van de UEFA en de FIFA. Uiteindelijk kreeg de Zweedse superster slechts een boete van €50.000. Het bedrijf werd overigens kort daarna verkocht, waardoor Ibrahimovic ook meteen van zijn aandelen af was.
Gokreclame in Italië
Ondanks het verbod op gokreclame in Italië hebben verschillende voetbalclubs deals gesloten met bedrijven uit de gokwereld. Momenteel is het gokbedrijf 1XBet zelfs de internationale partner van de Serie A, nadat het in 2018 al een overeenkomst sloot. Dat bedrijf kwam in Nederland in opspraak, omdat het weigert een boete van de Kansspelautoriteit te betalen. Lazio Roma (foto) speelde tot en met de zomer van 2019 met Marathon Bet op de borst.
Naast AC Milan heeft ook voetbalclub Napoli een deal met een gokbedrijf. De KTO Global Group is namelijk de gokpartner in Latijns-Amerika en Afrika van Napoli. In totaal hebben zeven van de twintig clubs een sponsordeal:
Voetbalclub | Sponsor | Regio |
---|---|---|
AC Milan | Premier Bet | Afrika |
Atalanta Bergamo | Yajuego | Zuid-Amerika |
Bologna | JBO | Azië |
Inter | SDY Sports | Azië |
Juventus | Parimatch | Azië |
Lazio Roma | HQ Bet | Azië |
Napoli | KTO Global Group | Latijns-Amerika/Afrika |
AS Roma | AYX | Azië |
Lead-foto via Twitter.