Vrijdag 24 mei 2024

Speel bewust

Nederlandse Loterij: TOTO is marktleider online casino’s in Nederland

Nederlandse Loterij jaarverslag 2021

Volgens de Nederlandse Loterij, het moederbedrijf van TOTO, is TOTO de marktleider op het gebied van online kansspelen. In het jaarverslag valt te lezen dat TOTO het hoogste aantal actieve online spelers van Nederland heeft. De omzet van de Nederlandse Loterij groeide naar bijna € 3 miljard. De groei was grotendeels te danken aan de online kansspelen van TOTO.

Het moederbedrijf van TOTO, Nederlandse Loterij, heeft zijn jaarverslag van 2021 (PDF, 7,8 MB) gepresenteerd. Het bedrijf zag een forse omzetgroei ten opzichte van 2021, want de omzet steeg met € 1,4 miljard naar bijna € 3 miljard.

De Nederlandse Loterij noemt zichzelf in haar jaarverslag meermaals de marktleider van de online casino’s in Nederland. Het zou dan gaan om het grootste aantal actieve spelers in de online kansspelmarkt.

“Nederlandse Loterij heeft het hoogste aantal actieve spelers in de online-kansspelmarkt. In haar aanbod is Nederlandse Loterij met sportweddenschappen minimaal gelijkwaardig aan concurrentie en kapitaliseert zij verder op het sterke TOTO-merk.”

Jaarverslag Nederlandse Loterij

En dat is precies het streven van de Nederlandse Loterij als het gaat om het merk TOTO Online. Voor wat het marktleiderschap betreft streeft de organisatie naar een top drie positie voor het online casino van TOTO, maar wil het de absolute nummer een zijn als het gaat om online sportweddenschappen.

Omzet

De omzet van de Nederlandse Loterij steeg fors ten opzichte van een jaar eerder. In totaal steeg de omzet naar € 2,99 miljard, waar dit nog € 1,36 miljard was in 2020. De netto omzet van de Nederlandse loterij bedroeg in 2021 € 536,4 miljoen. De stijging in omzet is vooral te danken aan TOTO Online, dat sinds 2 oktober 2021 actief is.

In de eerste drie maanden na de livegang bedroeg de netto omzet van TOTO Online € 64,7 miljoen. De totale netto omzetgroei bedroeg € 97,2 miljoen. Dat betekent dat TOTO Online verantwoordelijk was voor een derde van de netto omzetgroei in 2021.

20212020
Staatsloterij B.V. € 261.549.000€ 241.308.000
Lotto B.V.€ 210.190.000€ 197.909.000
TOTO Online B.V.€ 64.673.000
Totaal€ 536.412.000€ 439.217.000
Netto omzet Nederlandse Loterij

De online kansspelmarkt was een belangrijke markt voor de organisatie en de Nederlandse Loterij noemt de omstandigheden dan ook gunstig:

In 2021 heeft Nederlandse Loterij een forse omzetgroei gerealiseerd: de omzet groeide met € 1,4 miljard tot bijna € 3 miljard. Deze omzetgroei is grotendeels toe te schrijven aan de resultaten van ons nieuwe aanbod voor de online-kansspelmarkt. De omstandigheden op de online-kansspelmarkt waren gunstig: TOTO was dankzij goede voorbereidingen als eerste aanbieder actief op de markt en er was nog maar een relatief klein aantal andere actieve aanbieders met een vergunning.

Jaarverslag Nederlandse Loterij

TOTO kwam als eerste actieve aanbieder op 2 oktober 2021 online. BetCity en GGPoker volgden op dezelfde dag, maar de andere online casino-aanbieders lieten langer op zich wachten. Holland Casino Online volgde twee dagen later, maar dus wel met een kleine achterstand op de eerste twee.

Wat ook voor TOTO onverwachts kwam, zo valt te lezen in het jaarverslag, is het terugtrekken van de aanbieders zonder vergunning. Grote partijen die nog geen vergunning hadden gekregen, zoals Unibet en Bwin, besloten zich terug te trekken van de Nederlandse markt. Onverwacht voor de Nederlandse loterij, maar zeker niet ongunstig.

In het jaarverslag geeft de Nederlandse Loterij ook aan dat de omzet van TOTO Winkel is gestegen. TOTO Winkel valt niet onder TOTO Online B.V., maar onder Lotto B.V.. De omzet van Lotto steeg met ruim € 12 miljoen, maar er komt niet in de jaarcijfers naar voren welk deel daarvan afkomstig is van TOTO Winkel.

Voor 1 oktober viel TOTO in zijn geheel onder de Lotto B.V. De TOTO Online B.V. is opgezet voor de online activiteiten na de opening van de online kansspelmarkt.

Coronapandemie

De Nederlandse Loterij zag in 2021 ook de impact van de coronapandemie en de doorgevoerde lockdowns in Nederland. Het bedrijf zag een duidelijke verschuiving van aankopen in de winkel naar online. “Daarnaast hebben spelers die nog niet online waren waarschijnlijk sneller de overstap gemaakt naar het online aanbod,” zo schrijft de staatsdeelneming in haar jaarverslag.

Nederlandse Loterij en goede doelen

In 2021 ging er een recordbedrag vanuit de Nederlandse Loterij naar de sport in Nederland en goede doelen. In totaal droeg de Nederlandse Loterij € 50,4 miljoen af aan NOC*NSF. Die organisatie zet dit vervolgens door naar de verschillende sportbonden.

Daarnaast steunt de Nederlandse Loterij verschillende goede doelen. In totaal kregen 18 goede doelen samen € 19,2 miljoen in 2021. Onder deze goede doelen valt onder andere het Oranje Fonds waar vorig jaar een bedrag van € 6,2 miljoen naar toe ging.

Verantwoord spelen bij TOTO

Eind oktober 2021 viel TOTO al in de prijzen bij de Global Regulatory Awards van VIXIO. De prijs voor ‘Best Safer Gambling Campaign of the Year’ ging naar de verantwoord spelen-campagne van TOTO met Nathan Rutjes in de hoofdrol.

De Responsible Gaming-afdeling van TOTO werd in 2021 dan ook flink uitgebreid om zich voor te bereiden op de opening van de online markt. In het jaarverslag geeft de Nederlandse Loterij een inkijkje in de werkwijze en de cijfers als het gaat om verantwoord spelen bij TOTO.

Interventie

Dagelijks wordt het individuele speelgedrag van de spelers gemonitord met behulp van software van Neccton. Er wordt gekeken naar de ontwikkelingen van spelers hun speelgedrag en stortingen, maar ook naar het contact met de klantenservicekanalen van TOTO:

“Uitlatingen die spelers doen in de live-chat, via e-mail of telefoon kunnen een indicatie zijn dat spelers hun speelgedrag niet onder controle hebben.”

Middels de gebruikte software ontvangen de spelers bij TOTO een risicoprofiel. Zodra een speler het profiel ‘Middel’ krijgt, wordt het gedrag van de speler scherp in de gaten gehouden. Als er aanleiding voor is, dan wordt het profiel aangepast naar ‘Hoog’. Zodra een speler een hoog-risicoprofiel heeft, komt de speler in het ‘interventie-framework’.

TOTO heeft een aantal interventiemogelijkheden voor spelers met een dergelijk risicoprofiel:

  • De speler krijgt een e-mail waarin hij/zij geïnformeerd wordt dat het speelgedrag is opgevallen. Spelers worden via deze mail gewezen op de beschikbare verslavingspreventie-tools op de website.
  • Een telefoongesprek waarin de spelers bewust wordt gemaakt van het speelgedrag. TOTO wil hiermee de speler motiveren om zelf na te gaan of hij/zij wel zoveel tijd en geld wil steken in de spellen van TOTO.
  • Een tweede telefoongesprek, voor als de eerste geen effect heeft gehad, met een vergelijkbare insteek. Echter, hierbij geeft TOTO ook advies over mogelijke limieten om de speler te helpen.
  • Spelers met het risicoprofiel ‘Hoog’ worden uitgesloten van gerichte marketing zolang zij dit profiel hebben plus dertig dagen erna.

Tussen 1 oktober 2021 en 31 december 2021 voerde de Responsible Gaming-afdeling van TOTO meerdere van deze interventies uit. In totaal werden er 2.678 e-mails gestuurd naar spelers en werden 849 spelers gebeld over hun speelgedrag.

Klachten

In het jaar 2021 werden er 75 klachten over de Nederlandse Loterij behandeld door de ombudsman. Hiervan gingen 47 klachten over TOTO. Veel van deze klachten gingen tijdens het EK-voetbal over de spelregels zoals de 90 minuten regel, maar ook over onvoldoende duidelijkheid in de wedopties bij TOTO.

De klachten over de 90 minuten regel zouden kunnen gaan over het wedden op resultaat. Wanneer daarbij een winnaar wordt voorspeld, in een zogenaamde 1X2-weddenschap, dan telt de uitkomst in een verlenging of eventuele strafschoppenserie niet mee. De juiste uitkomst in het geval van een verlenging of strafschoppenserie is een gelijkspel, omdat dit de uitslag was na 90 minuten.

Tussen 1 oktober en 31 december 2021 ging een derde van de klachten over het nieuwe online aanbod van TOTO.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Laat een reactie achter