Dinsdag 18 januari 2022

Experts uiten kritiek op beleid gokreclames

kritiek gokreclames

Experts op het gebied van gokverslaving tonen kritiek op gokreclames en de nieuwe wet Kansspelen op afstand. Zij vrezen voor een grote stijging gokverslaafden. Vooral de regels rondom reclames en bescherming van kwetsbaren kent volgens hen ruimte voor verbetering.

In het AD deden enkele groepen hun beklag over de Wet Kansspelen op afstand. Vanaf 1 oktober mogen de eerste tien online casino’s kansspelen aanbieden in Nederland, al liep dat vertraging op door problemen met Cruks. Het klinkt prachtig, maar er zijn ook kritische geluiden.

Kritiek op gokreclames

Eén van die geluiden komt van gokverslavingsinstelling Hervitas. De directeur, Fred Sleutel, denkt dat er een stortvloed aan reclames over gokken komt.

“Ik vrees dat mensen die hun verslaving nu nog net onder controle weten te houden, toch in de verleiding komen om te spelen. Dan krijgen wij als behandelaars meer aanloop, terwijl we het door corona al zo druk hebben.”

Fred Sleutel van Hervitas

Ook vindt de manager preventie bij Jellinek, Floor van Bakkum, dat er nog veel beter kan. Ze wijst erop dat er in Nederland 79.000 gokkers met een probleem zijn. “Reclames zouden nodig zijn om mensen die illegaal spelen op het legale aanbod te wijzen. De werkelijkheid is dat we gewoon nieuwe groepen gokkers aanboren.”

Ze vreest dan ook dat het aantal zal stijgen door de sponsoring van de sportwereld. “Veel aanbieders gaan voetbalclubs sponsoren, dat trekt veel publiek.”

Bij het Trimbos Instituut zien ze ook het probleem van gokreclames en sponsoring in combinatie met sport en hebben dan ook wat kritiek. Dit komt vooral doordat je dan de kwetsbare groepen (in dit geval jongeren) niet ontziet. “Met reclames rond sport bereiken aanbieders automatisch jongeren, terwijl dat volgens de regels niet mag.”

Regels gokreclames en de Reclamecode Online Kansspelen

Bij het ingaan van de wet Kansspelen op afstand stelde de Ksa strenge regels op rondom reclames voor online casino’s. Zo mogen deze tussen 6:00 uur en 21:00 uur niet op radio en televisie verschijnen, net zoals dat niet rondom sportwedstrijden mag.

Daarnaast zijn er strenge regels rondom de platforms waarop aanbieders van online kansspelen reclames mogen tonen. Het is namelijk verboden om dit te doen op platforms waar veel jongeren actief zijn. Denk bijvoorbeeld aan YouTube, Instagram, Snapchat en TikTok.

Brancheverenigingen VNLOK en VAN Kansspelen stelden een Reclamecode Online Kansspelen op maar die werd niet direct positief ontvangen. Branchevereniging NOGA uitte kritiek en de Consumentenbond zag er geen heil in. Inmiddels hebben de bij VNLOK aangesloten bedrijven (Holland Casino Online, TOTO, Jack’s Online, ZEturf, Fair Play Online) en VAN Kansspelen aangegeven vrijwillig zich aan de code te gaan houden, aldus een persbericht.

Laat een reactie achter