Zaterdag 18 september 2021

Reclames rondom gokken: dit mag wel en niet

Reclame gokbedrijven in Nederland

Met het ingaan van de Wet Kansspelen op Afstand op 1 oktober, zijn er nog veel vragen rondom reclames over gokken. Voor veel bedrijven en personen is nog niet helder wat allemaal wel en niet mag. De Kansspelautoriteit geeft hierover duidelijkheid en wij zetten het nog eens onder elkaar.

In een nieuw bericht van de Kansspelautoriteit laat de toezichthouder weten dat er nog altijd veel vragen waren. Zij verwijzen naar drie verschillende artikelen. Dit zijn de ‘Aanvullende eisen reclame’, ‘Bereik van uw rolmodel onder jongeren’ en ‘Richt reclame niet op kwetsbare groepen’.

Voordat de Wet Kansspelen op Afstand officieel ingaat, zetten we nog even onder elkaar wat met reclames rondom gokken wel en niet mag.

Volgens de Kansspelautoriteit zijn er twee vragen die vaak terugkeren. Dit zijn de groepen waarop partijen zich (niet) op mogen richten en het gebruik van sporters als uithangbord. Daarom vind je hier uitleg over deze, en andere, vragen.

Aanvullende Eisen Reclame

Sinds 1 april 2021 zijn er extra regels rondom het maken van reclame als je gokken aan Nederlandse spelers aanbiedt. Dit zijn de belangrijkste extra eisen:

  • Er is geen gebruik van persoonsgegevens
  • Het gebruik van beroepssporters en teams van beroepssporters is verboden. Sponsoring mag wel
  • In reclames mogen geen rolmodellen die jonger zijn dan 25 jaar of een ‘substantieel bereik’ hebben onder jongeren en/of jongvolwassenen
  • Reclames voor kansspelen zijn tussen 6:00 en 19:00 uur verboden
  • Reclame maken in games of op websites waar games worden aangeboden is ook verboden

Het tweede punt legt uit waarom de Staatsloterij tijdens het EK een tik op de vingers kreeg. Hier zaten weliswaar Wim Kieft en Marco van Basten in (allebei gestopt met voetbal), maar ook Oranje-internationals Davy Klaassen en Denzel Dumfries. Beide actieve spelers zijn ook populair bij jongvolwassenen en jongeren, en moesten dus uit de reclame gehaald worden.

Extra eisen vergunning kansspelen op afstand

Wanneer iemand die kansspelen aanbiedt, een vergunning kansspelen op afstand heeft, gelden er nog meer wetten. Ook die zetten we voor je onder elkaar.

  • Je stemt de reclame af op uitkomst van een verplichte risicoanalyse en een zelf uitgevoerd verslavings- en preventiebeleid
  • Reclames richt je niet op personen tussen de 18 en 24 jaar of personen die zich hebben uitgesloten van deelname aan het door jou georganiseerde kansspel
  • Je mag reclames niet combineren met uitingen over verslavingspreventie
  • Informatie over bonussen moet duidelijk en volledig geïnformeerd worden
  • Reclames tijdens sportwedstrijden, paardenrennen of harddraverijen zijn verboden
  • Reclames tussen 6:00 en 21:00 uur uitzenden op radio en tv is verboden
  • Op de website waarop je de dienst aanbiedt, maak je geen reclame voor andere goederen of diensten waarvoor je geen vergunning hebt
  • De informatie die de speler krijgt over de grenzen van het speelgedrag mag geen reclame bevatten

Heb je geen vergunning voor het aanbieden van kansspelen in Nederland, dan mag je überhaupt geen reclame maken. Dit geldt ook als je aanvraag nog in behandeling is. Pas als je een vergunning hebt, mag je reclame maken.

De regel dat je je als vergunninghouder niet op personen tussen de 18 en 24 mag richten, kwam bijvoorbeeld de Nederlandse Loterij op een boete te staan. Nederlandse Loterij maakte voor haar merk EuroJackpot reclame op de website GirlScene.nl, een site die zich onder andere richt op jongvolwassen vrouwen.

Meer over deze regels valt hier te lezen.

Bereik van rolmodel onder jongeren

Bij één van de eerste punten ging het al over het inzetten van rolmodellen, jonger dan 25 jaar. Hierbij kwam ook het punt ‘substantieel bereik’ onder jongeren en jongvolwassenen ter sprake. In dit punt gaat de Kansspelautoriteit daar verder op in.

Aanbieders van kansspelen moeten zelf nagaan wat het substantiële bereik is. Dit moet volgens de Ksa ergens tussen de 25% en 30% liggen. Hierbij gaan ze er ook vanuit dat je als houder van een vergunning hier zorgvuldig mee omgaat. De bescherming van spelers en kwetsbaren rondom reclames over gokken moet je hierin centraal stellen.

Voordat je met iemand samenwerkt, is het verplicht om vooraf het bereik van het rolmodel te onderzoeken. De samenwerking begint wettelijk wanneer deze persoon (of personen) voor het eerst in combinatie met reclame het kansspel te zien is.

Om te bepalen of iemand (te) veel jongeren bereikt, moet je alle kanalen waarop diegene te zien is onderzoeken. Denk hierbij aan social media, televisie, radio, interviews, lezingen etcetera. De resultaten hiervan moeten altijd ‘actueel en representatief’ zijn.

Meer informatie over dit onderwerp is hier te lezen.

Richt reclames over gokken niet op kwetsbare groepen

Het laatste element waar de Ksa in hun nieuwste blog op wijst, is het bereik van kwetsbare groepen. Of beter gezegd: het niet bereiken daarvan. Hiermee doelen ze vooral op de jongeren en jongvolwassenen. Het is niet de bedoeling dat zij reclames over gokken te zien krijgen.

Om dit risico zoveel mogelijk te beperken, is er een aantal dingen waar je als houder van een vergunning op moet letten. Denk hierbij aan de inhoud, het medium waarop je reclame maakt of de locatie en het tijdstip. Zo zitten er veel jongeren op TikTok, Snapchat en YouTube en zullen ze ook naar programma’s als Lego Masters kijken.

Daarnaast is het ook zaak om zoveel mogelijk zelf het risico in te perken. Dit kan door jouw reclames alleen te maken aan mensen boven een bepaalde leeftijd. Verder kun je afspraken maken met personen die jij voor campagnes inzet.

Zoiets is natuurlijk niet volledig waterdicht, maar je moet wel laten zien dat je er alles aan doet. Dit doe je door de resultaten van de reclames te monitoren en door in te grijpen als dit nodig is.

Je kunt hier meer over dit onderwerp lezen.

Laat een reactie achter