Zaterdag 18 september 2021

Reclamecode Online Kansspelen – wat kunnen we verwachten?

Reclamecode Online Kansspelen ROK reclame TOTO

De Reclamecode Online Kansspelen (ROK) van branchevereniging VNLOK is nog niet officieel gepubliceerd. CasinoNieuws.nl kreeg een versie van de code onder ogen en loopt enkele interessante elementen eruit door, zodat we weten wat we kunnen verwachten.

Eind vorige week werd de Vereniging NederLandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK) opgericht, een nieuwe brancheorganisatie voor online casino’s. Bij de bekendmaking kondigde de vereniging ook al direct haar Reclamecode Online Kansspelen (ROK) aan. Deze reclamecode wordt niet alleen gedragen door de vijf leden, maar ook door branchevereniging VAN Kansspelen en een buitenlandse aanbieder.

Hoewel de branchevereniging de Reclamecode Online Kansspelen pas in september wereldkundig zou maken, kregen de NOS en NU.nl al een versie in handen. Zowel de NOS als NU concentreerden zich in hun berichtgeving op het maximum van 3 gokreclames per reclameblok.

Aansluiten op bestaande wet- en regelgeving

CasinoNieuws.nl kreeg ook een versie van de Reclamecode Online Kansspelen onder ogen. De code sluit in alle aspecten aan op Besluit Werving, Reclame en Kansspelpreventie en Regeling Werving, Reclame en Kansspelpreventie die zijn geschreven als uitwerking van de Wet Kansspelenop afstand die op haar beurt weer een update is van de Wet op de kansspelen.

Zo schrijft de voorgestelde Reclamecode Online Kansspelen voor dat de reclames van ieder online casino terughoudend moeten zijn, mede moeten zijn gericht op verantwoorde deelname en niet moeten aanzetten tot risicovol spelgedrag die kan leiden tot kansspelverslaving.

Het gericht zijn op verantwoorde deelname is uitgebreid uitgewerkt. De Reclamecode Online Kansspelen schrijft voor dat gokreclames voor online gokken onmatige deelname niet bagataliseert, geen gedrag promoot dat kan leiden tot financiële schade, en niet inspeelt op hebberigheid bijvoorbeeld. Ook inspelen op bijgeloof en geluk is uit den boze volgens de code. Dit is iets dat momenteel wel gebeurt bij sommige reclames voor offline kansspelen.

Bescherming van jongeren

De Reclamecode Online Kansspelen legt nadrukkelijk op dat reclames voor online kansspelen niet mogen suggereren dat het spelen van gokspellen een belangrijk onderdeel uitmaakt van iemands leven. De reclames mogen ook niet een situatie voorstellen waar het spelen leidt tot sociale acceptatie of geluk. Suggereren dat spelen belangrijker is dan familie en vrienden is helemaal uit den boze.

Ook in de Reclamecode Online Kansspelen staat dat het gebruik van minderjarigen en jongvolwassenen in reclames uit den boze is. Dit is ook een vereiste vanuit de regelgeving, dus is alles behalve opzienbarend. Ook stripfiguren, superhelden, en andere fictieve karakters die nadrukkelijk een aantrekkingskracht hebben op minderjarigen en jongvolwassenen, zijn niet toegestaan.

Net als de regelgeving zelf, staat in de code dat online kansspelaanbieders zelf onderzoek moeten doen of een rolmodel een substantieel bereik heeft onder minderjarigen en/of jongvolwassenen. Net als in de regelgeving gaat ook de code ook uit van een bereik van 30% of meer onder jeugdigen als substantieel bereik.

Bonussen in de Reclamecode Online Kansspelen

Interessanter is wat de voorgestelde code zegt over bonussen. Reclames op televisie en op bijvoorbeeld de abri’s in bushokjes, mogen volgens de code geen gebruik maken van een bonus. Als de code wordt omarmt, zal je dus geen bonuscodes op televisie voorbij zien komen.

Een bonus die meteen geactiveerd moet worden, is volgens de code ook niet toegestaan. Mensen moeten ten minste drie dagen hebben om te besluiten of ze een bonus accepteren of niet.

Over de hoogte van de bonus, is de code expliciet. De volgende bonussen zijn volgens de code toegestaan, afhankelijk van de hoogte van het bedrag van de eerste storting:

Eerste stortingBonus
Lager dan €50€50
Tussen de €50 en €250100% van de eerste storting
€250 of hoger€250

Opvallend is dat – volgens deze versie van de ingeziene reclamecode – een bonus lager dan €50 niet mogelijk is. Als de eerste storting €250 of hoger is, mag er ook geen bonus worden aangeboden lager of hoger dan €250.

De Reclamecode Online Kansspelen schrijft voor dat bonussen niet mogen worden aangeboden tijdens het spelen zelf. Wel mogen bonussen beschikbaar komen nadat een speler heeft ingezet maar nog wacht op de uitslag van bijvoorbeeld een wedstrijd waarop ingezet is.

Wed nu op deze wedstrijd!

Nog enkele interessante zaken uit de Reclamecode Online Kansspelen:

  • De code schrijft voor dat het online casino’s niet is toegestaan om reclame te maken voor weddenschappen op een wedstrijd die op dat moment bezig is, aan mensen die op dat moment kijken. In de pauze van een voetbalwedstrijd reclame maken om nu nog snel in te zetten, is dus niet toegestaan.
  • Of het aanbieden van weddenschappen in apps die tussenstanden en eindstanden weergeven zoals LiveScore nog wel mag, is niet helemaal duidelijk. In de versie van de die wij inkeken, was het niet helemaal sluitend opgeschreven.
  • Reclames op billboards en abri’s zijn niet toegestaan als deze in het zicht staan van scholen voor minderjarigen en jongvolwassenen. Ook bij speeltuinen, pretparken en in de buurt van verslavingszorginstellingen mogen geen reclameborden voor online casino’s gezet worden.
  • Ook bij bioscoopfilms waarvan meer dan 30% van het totale publiek bestaat uit minderjarigen of jongvolwassenen, mogen geen gokreclames getoond worden.
  • Spelers zijn niet verplicht mee te werken aan reclames, ook niet als zij gewonnen hebben. Als je dus een grote prijs wint op een (progressive jackpot van een) gokkast, hoef je dus niet verplicht met je foto in de krant.
  • De slogan “Speel bewust” (of diens opvolger) is verplicht bij alle reclames, net als de minimumleeftijd.

Hoewel er wordt voorgeschreven dat online casino’s specifieke kenmerken van de aangeboden online kansspelen communiceren, evenals de winstbepaling en informatie over het eventueel inhouden van kansspelbelasting, lijkt de code aanbieders niet voor te schrijven openheid te verschaffen over het huisvoordeel.

Reclamecode Online Kansspelen nog niet overgenomen

Belangrijke kanttekening bij de Reclamecode Online Kansspelen is dat deze nog niet is overgenomen door de branche. De komende weken wordt er door verschillende belanghebbenden en de Stichting Reclame Code gekeken of het voorstel voor de reclamecode wordt overgenomen.

Onder andere Peter-Paul de Goeij van NOGA en STER-directeur Frank Volmer uitten al kritiek op de Reclamecode Online Kansspelen van VNLOK. Ook andere partijen in de branche zouden kritisch zijn op sommige elementen in de voorgestelde code.

Het is onduidelijk of de versie van de code die CasinoNieuws.nl onder ogen kreeg, de laatste versie is. Het zou kunnen dat hierboven besproken zaken uit de Reclamecode Online Kansspelen inmiddels zijn aangepast.

Lead-foto is een mock-up. Beeld reclame via TOTO. Foto abri via ExterionMedia.

Laat een reactie achter