Zaterdag 18 mei 2024

Speel bewust

Ksa vraagt aanbieders om informatie over uitzondering reclameverbod

Reclame gokken billboard landgebonden online mockup door CasinoNieuws.nl

Over ruim anderhalve maand treedt het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand in werking. Ter voorbereiding heeft de Kansspelautoriteit de aanbieders die zowel landgebonden als online aanbod hebben een e-mail gestuurd. In de mail gaat de Ksa in op de uitzondering op het reclameverbod die geldt voor vergunninghouders van andere kansspelen.

Een maand geleden heeft het Ministerie van Justitie en Veiligheid de definitieve tekst van het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen gepubliceerd. Vanaf 1 juli 2023 gaat het verbod in en daarmee komt er een einde aan gokreclames voor legale online casino’s op televisie, radio, en in de buitenlucht. Ook affiliate-marketing krijgt te maken met nieuwe regels te maken, want websites moeten aantonen dat 95% van hun bezoekers 24 jaar of ouder is.

Ter voorbereiding op de inwerkingtreding van het besluit, heeft de Kansspelautoriteit een e-mail gestuurd aan aanbieders die zowel landgebonden als online kansspelen aanbieden. De Kansspelautoriteit deelde deze brief op verzoek van CasinoNieuws.nl. In de brief vraagt de Ksa de aanbieders om informatie over de uitzondering op het reclameverbod die geldt voor vergunninghouders van andere kansspelen dan online kansspelen:

“Zoals u weet treedt op 1 juli 2023 het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand (Besluit orka) in werking. De Ksa bereidt zich hier op voor. In het kader hiervan ontvangen wij graag over een bepaald onderdeel van het besluit, te weten de uitzondering op het verbod die geldt voor vergunninghouders van andere kansspelen dan online kansspelen, informatie van u.

“De Ksa wil deze bepaling concretiseren, om zowel voor de naleving als het toezicht meer duidelijkheid te verschaffen. Voordat wij hiertoe overgaan, horen we graag van u hoe u tegen deze bepaling aankijkt, en hoe u van plan bent invulling te geven aan deze bepaling.

“De Ksa vindt het passend als in ieder geval de kleurstelling (waaronder voor- en achtergrond kleuring) en de gebruikte typografie van de merknaam in de presentatie verschillen in de reclames voor online kansspelen en de reclames voor andere kansspelen. Concreet zou dit betekenen dat bijvoorbeeld de door u gebruikte logo’s voor online kansspelen en voor andere kansspelen duidelijk van elkaar moeten verschillen.

“De Kansspelautoriteit hoort graag van u hoe u tegen artikel 2ab, derde lid, van het Besluit orka aankijkt, en hoe u van plan bent invulling te geven aan deze bepaling. Wij ontvangen uw reactie graag uiterlijk 22 mei 2023.

Kansspelautoriteit

Uitzondering op het verbod

De toezichthouder vraagt de aanbieders om uiterlijk 22 mei 2023 een reactie te sturen. In de reactie wil de Ksa horen hoe deze aanbieders aankijken tegen artikel 2ab, derde lid, van het Besluit. Ook moeten de aanbieders aangeven hoe zij invullen gaan geven aan deze bepaling.

De uitzondering op het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen waar de Ksa naar verwijst is artikel 2ab, het derde lid. In het officiële besluit luidt die uitzondering als volgt:

  • 3. De houder van een andere vergunning op grond van de wet dan een vergunning tot het organiseren van kansspelen op afstand, ontplooit voor die andere kansspelen geen wervings- en reclameactiviteiten die:
    • a.door vorm, context of doel sterke gelijkenis vertonen met wervings- en reclameactiviteiten voor kansspelen op afstand;
    • b.bij het publiek redelijkerwijs de indruk geven dat zij kansspelen op afstand aanprijzen of mede aanprijzen;
    • c.het publiek via een URL of website of op enigerlei andere wijze direct of indirect verwijzen naar kansspelen op afstand.

In Nederland zijn er momenteel twintig legale online casino’s. Holland Casino, TOTO, Jacks.nl, Fair Play Casino, Circus.nl, en BetCity hebben daarvan ook landgebonden aanbod onder een vergelijkbare of dezelfde naam.

  • Holland Casino gebruikt de naam Holland Casino Online voor haar online aanbod en Holland Casino voor haar landgebonden aanbod. Het logo voor online bevat een schuifknop met .nl erop terwijl het landgebonden logo een roulettekogel bevat. Informatie over het landgebonden aanbod is beschikbaar via vestigingen.hollandcasino.nl terwijl het online aanbod beschikbaar is via hollandcasino.nl. Over een link tussen die twee kreeg het bedrijf vorig jaar een last onder dwangsom van de Kansspelautoriteit.
  • TOTO gebruikt voor haar online aanbod de naam TOTO Sport en TOTO Casino, terwijl haar landgebonden aanbod door het leven gaat als TOTO Winkel. Het bedrijf gebruikt hetzelfde logo. Informatie over het landgebonden aanbod is beschikbaar via winkel.toto.nl terwijl het toto.nl gebruikt voor haar online aanbod.
  • JOI Gaming, een dochterbedrijf van JVH Gaming & Entertainment, begon haar aanbod onder de naam Jack’s Casino & Sports maar wijzigde die vorige maand naar Jacks.nl en voert een ander logo. Voor haar online casino gebruikt het de url jacks.nl terwijl informatie over de vestigingen van Jack’s Casino (met apostrof en ander logo) beschikbaar is via jackscasino.nl.
  • Fair Play maakt voor haar landgebonden aanbod gebruik van fairplay.nl terwijl het online casino beschikbaar is onder de url fairplaycasino.nl. Het bedrijf gebruikt hetzelfde logo voor beide activiteiten.
  • Circus heeft voor haar landgebonden aanbod sinds maart 2022 de naam Circus Gran Casino, daarvoor heette het simpelweg Gran Casino. Het gebruikt de url circusgrancasino.nl. Online voert het de naam en url Circus.nl.
  • De eigenaren van BetCity hebben ook landgebonden aanbod in Amsterdam onder de naam CasinoCity. Het logo, de stijl, en de naam van CasinoCity verschilt wezenlijk en informatie is beschikbaar via casinocity.nl. Navraag leert dat BetCity de mail van de Kansspelautoriteit niet heeft ontvangen.

Lead-image is een mock-up door CasinoNieuws.nl.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Er zijn 2 reacties op dit artikel

  1. Zo ik het lees lijkt het erop dat de KSA de aanbieders die zowel landgebonden als online acteren een uitwijkmogelijkheid biedt om een ander dan de reguliere kansspelen online te kunnen blijven promoten. Dat zal om enige creativiteit van de aanbieders vragen maar daar zullen ze graag gebruik van maken. Het argument dat het logo moet verschillen van het nieuwe logo voor hun landbased en reguliere online kansspelen vind ik wat zwak: De naam blijft namelijk wel staan en kan nieuwsgierigheid wekken.
    De KSA biedt zo wel mogelijkheden

    • Robert de Zwart

      Mja. Je kunt ook een ander product lanceren met je gok-merknaam. Een drankje of zo. En dan dat gaat promoten.

      Voor wie durft zijn er nog wel mogelijkheden. Tuurlijk gaan mensen Google-en als ze een reclame zien voor Fair Play, Jack’s of Circus voor het landbased aanbod. En dan komen ze vanzelf wel op de sites terecht.

Laat een reactie achter