Dinsdag 6 juni 2023

Speel bewust

AGA: meer bescherming studenten door nieuwe regels voor reclames wedden op sport

AGA nieuwe regels

Dinsdag heeft de American Gaming Association (AGA) haar regelgeving met betrekking tot marketing en reclame voor wedden op sport vernieuwd. Door de nieuwe regels van de AGA zullen studenten meer bescherming hebben en komt er een verbod op elk gebruik van “Risk Free” in reclames.

De American Gaming Association (AGA) heeft dinsdag bekendgemaakt dat haar Responsible Marketing Code for Sports Wagering een update heeft gekregen. De Amerikaanse branchevereniging zegt dat deze code “de industrienorm bepaalt voor verantwoordelijkheid bij marketing en reclame voor sportweddenschappen”.

Bill Miller, voorzitter en CEO van AGA, zegt het volgende over de nieuwe regels:

“De in 2019 vastgestelde Code voor verantwoorde marketing van AGA weerspiegelt de inzet van onze leden om de lat voor verantwoorde reclame hoog te leggen en na te leven. De updates van vandaag bevorderen die inzet en vertegenwoordigen onze intentie om consumenten te beschermen en onze normen te ontwikkelen naarmate deze ontluikende markt volwassen wordt.”

Bill Miller, AGA

Een van de belangrijkste nieuwe regels van de AGA is meer bescherming voor jongvolwassenen, spelers in de leeftijd dat ze naar de universiteit gaan in Amerika. Vanaf heden is er een verbod op partnerschappen tussen universiteiten die sportweddenschappen promoten, verkopen of adverteren. Er is in de nieuwe regelgeving wel een uitzondering voor inhoud die gericht is op initiatieven voor verantwoord gokken of bewustmaking van probleemgokken.

Ook zijn sportweddenschappen voor amateur- en universiteitsatleten verboden. Daarnaast moeten aanbieders de leeftijdsbeperkingen (21+) toevoegen voor iedereen die in reclames voor sportweddenschappen voorkomt. Verder moeten alle verwijzingen naar de “wettelijke leeftijd om te wedden” worden veranderd in “21 jaar en ouder” om duidelijkheid te bieden.

Nieuwe regels AGA: verbod op “Risk Free”

Een andere nieuwe regel in de reclamecode van de branchevereniging is een verbod op het gebruik van het woord “Risk Free”, oftewel risicovrij, in reclames. Dat gebeurt kort nadat een Amerikaanse vrouw naar de rechter stapte om het gebruik van de term risk free.

Vanwege de zogenaamde risk free bets die de vrouw kreeg, dacht ze met een promotie geen risico te lopen. Ondanks de term risk free verloor zij haar inleg, waarop ze besloot een rechtszaak tegen Caesars Sportsbook aan te spannen. De vrouw eiste dat aanbieders van wedden op sport de term risk free niet meer mogen gebruiken.

Vorige maand wijzigde de NBA, de Amerikaanse basketbalfederatie, ook al zijn advertentieregels voor sportsbooks. FanDuel en DraftKings, sportsbook partners van de basketbalfederatie, moesten stopten met de term ‘risk free’.

Miller zei verder nog het volgende over de nieuwe regels:

“Reclame speelt een essentiële rol bij de migratie van consumenten weg van roofzuchtige illegale sportwedkantoren en naar de bescherming van de legale, gereguleerde markt, terwijl het verantwoorde spelmiddelen biedt. De AGA en onze leden zetten zich in voor een duurzame markt die kwetsbare bevolkingsgroepen beschermt en consumenten de kennis en hulpmiddelen geeft om sportweddenschappen leuk te houden voor volwassenen.”

Bill Miller

In Nederland al langer verboden

De Reclamecode Online Kansspelen (ROK) schrijft sinds de opening van de online kansspelmarkt in Nederland voor hoe online kansspelaanbieders mogen adverteren in ons land. In de reclamecode staat dat de zogenaamde risicoloze weddenschappen niet zijn toegestaan.

Online casino’s moeten in Nederland ook aan verschillende regels voor hun reclames voldoen. Er mag niet gesuggereerd worden dat deelnemen aan kansspelen leidt tot geluk of dat een speler van gokken seksueel aantrekkelijker wordt. Ook mag niet worden gesuggereerd dat een speler geen risico loopt zolang dit niet zo is, zoals bij de term “risk free”:

Reclamecode Online Kansspelen (ROK)

4.2
Reclame voor online kansspelen stelt of suggereert niet dat:

i.     er geen risico is op verlies, als dit wel het geval is;

j.     het kansspel vrij is van risico, terwijl het dat niet is.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter