Dinsdag 16 juli 2024

Speel bewust

Nieuwe Reclamecode Online Kansspelen van kracht

Reclamecode Online Kansspelen

Met het ingaan van het verbod op ongerichte gokreclames, is er ook een nieuwe versie van de Reclamecode Online Kansspelen geïntroduceerd. De 2023-versie van de zelfreguleringcode is in lijn gebracht met de nieuwe bepalingen zoals het niet meer mogen uitzenden van reclamespotjes op televisie, en de mogelijkheden die overblijven om te adverteren op het internet.

Twee en een halve maand na het openen van de gereguleerde gokmarkt in Nederland, werd de Reclamecode Online Kansspelen geïntroduceerd. De toen onlangs opgerichte branchevereniging VNLOK had aan het roer gestaan bij het vormen van de code, met later ook de steun van branchevereniging NOGA. De Consumentenbond had haar steun voor de code even daarvoor opgezegd.

In de code stond onder andere opgenomen dat er maximaal 3 gokreclames per reclameblok uitgezonden mochten worden. De reclames mochten ieder bovendien maximaal 30 seconden duren. Ook werden er strengere eisen gesteld aan de reclame-uitingen en de bonussen die gecommuniceerd mochten worden.

De originele Reclamecode Online Kansspelen liep tot 1 maart 2023. Met ingrijpende wijzigingen in het reclamebeleid op de planning, werd in maart de code verlengd tot 1 juli 2023.

Vandaag, samenvallend met het ingaan van het verbod op ongerichte gokreclames vastgelegd in het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand (Besluit Orka), is een nieuwe versie van de Reclamecode Online Kansspelen geïntroduceerd. De code, te vinden op reclamecode.nl, zorgt ervoor dat aanvullend op wat de wet al vereist:

  • spelers worden geïnformeerd over verantwoorde deelname;
  • extra inhoudelijke beperkingen gelden voor reclames voor online kansspelen;
  • bonussen om spelers te verwelkomen beperkt worden ingezet.

De versie uit 2023 van de Reclamecode Online Kansspelen verschilt van de versie uit 2021 onder andere op de volgende punten:

  • De definitie van sponsoring is aangepast. In de originele versie werd sponsoring omschreven als een (financiële) bijdrage te leveren “in ruil voor het vergroten van de naamsbekendheid.” In de nieuwe versie wordt sponsoring omschreven als een financiële bijdrage “als tegenprestatie voor het neutraal vermelden of vertonen van de naam, het merk, het beeldmerk of enig ander onderscheidend teken van de online kansspelaanbieder.”
  • Lid 3.2 (Een online kansspelaanbieder stelt deelname aan online kansspelen niet als voorwaarde voor het afnemen van een branchevreemde dienst of product) is komen te vervallen.
  • Onderdeel 9 (Kanalen: Kwetsbare Groepen van Personen) is in lijn gebracht met de bepalingen uit Besluit Orka.
  • Onderdeel 10 (Sponsoring) is in lijn gebracht met de bepalingen uit Besluit Orka.
  • Onderdeel 11 (Relatie spelers) en Lid 11.1 (Spelers zijn niet verplicht mee te werken aan enige vorm van reclame, ook niet indien zij gewonnen hebben. Een Online Kansspelaanbieder kan wel een speler die won vragen aan reclame mee te werken. Een speler moet expliciet akkoord gaan met die medewerking.) is komen te vervallen.
  • In de oude versie werd melding gemaakt van de slogan ‘Speel bewust’ of diens opvolger. In de nieuwe versie is de correcte slogan ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+’ vermeld.
  • In de originele versie waren onder lid 2 van het onderdeel ‘Informatie verantwoorde deelname’ de bepalingen zoals opgenomen in Artikel 5 Lid 1 van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen opgenomen. In de nieuwe versie wordt verwezen naar deze bepalingen zonder ze integraal op te nemen en bovendien wordt er verwezen naar Lid 3 van artikel 4a van de Wet op de kansspelen.
  • Er is een evaluatiemoment afgesproken voor de Reclamecode Online Kansspelen. In het laatste kwartaal van 2026 wordt aangevangen met de evaluatie onder leiding van een onafhankelijk extern bureau. De evaluatie, die in ieder geval zal bestaan uit een “kwalitatief onderzoek en een onderzoek onder consumenten”, wordt in 2027 daadwerkelijk uitgevoerd. In het eerste kwartaal van 2028 wordt aan de hand van de evaluatie een nieuwe reclamecode voorbereid.

De update aan de Reclamecode Online Kansspelen werd aangekondigd door brancheverenigingen NOGA en VNLOK op respectievelijk no-ga.nl en vnlok.nl. In een reactie aan CasinoNieuws.nl laat NOGA directeur De Goeij het volgende weten:

“We zijn blij dat we samen met VNLOK de ROK tijdig hebben kunnen aanpassen aan BORKA, en in goed overleg de SRC en andere betrokkenen. We hebben de evaluatie grondig en serieus aangepakt en zullen het functioneren van de ROK kritisch blijven monitoren.”

Peter-Paul de Goeij, directeur NOGA
VNLOKNOGANiet aangesloten
Bingoal Nederland logo liggend via CasinoNieuws.nlbet365 logo groen en geel via CasinoNieuws.nl711
Fair Play Online FairPlayCasino.nlBetCity logo via CasinoNieuws.nl
Holland Casino Online logo blauw via CasinoNieuws.nl-svgLiveScore Bet logo zwart nieuw langwerpig
Jacks.nl logo via CasinoNieuws.nlTombola logoCircus Casino logo via CasinoNieuws.nl
Unibet-Logo-whitecomeon logo via CasinoNieuws.nl
Logo van TOTOGGPoker logo breed
ZEbet logo via CasinoNieuws.nlGoldrun Casino
OneCasino One Casino
tonybet logo
Vbet
Alle legale online casino’s en de branchevereniging waar ze bij zijn aangesloten.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Frank Op de Woerd

Frank Op de Woerd

Hoofdredacteur CasinoNieuws.nl
Frank Op de Woerd is hoofdredacteur van CasinoNieuws.nl. Hij werkt sinds 2006 in de wereld van online kansspelen. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse kansspelwetgeving, landgebonden casino's, en poker.

Laat een reactie achter