Refresh

This website www.casinonieuws.nl/online/onderzoek-zichtbaarheid-online-casinos-google/ is currently offline. Cloudflare's Always Online™ shows a snapshot of this web page from the Internet Archive's Wayback Machine. To check for the live version, click Refresh.

Donderdag 25 juli 2024

Speel bewust

Onderzoek: Veel legale online casino’s slecht zichtbaar in Google op belangrijke zoektermen

onderzoek zichtbaarheid online casino's IMGN

Veel legale online casino’s hebben te maken met een slechte online zichtbaarheid en moeten het vooral hebben van hun merkbekendheid, zo blijkt uit een onderzoek van IGMN. Bovendien zijn diverse illegale affiliates beter zichtbaar in zoekmachines dan een deel van het legale alternatief.

onderzoek zichtbaarheid online casino's IGMN

Download (2,2 MB)

Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft IGMN onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van de legale online casino’s in Nederland. In het onderzoek is gekeken naar de zichtbaarheid in zoekmachine Google, de content waarmee de online casino’s die proberen te verbeteren, en in hoeverre de merken afhankelijk zijn van hun merkbekendheid.

Op basis van verschillende factoren wordt ieder merk beoordeeld met een score op basis van de Digital Performance Index (DPI). De gokbedrijven krijgen een beoordeling op basis van de volgende thema’s:

  • Duurzaam verkeer
  • Merkwaarde
  • Platformautoriteit
  • Content
  • Concurrentievermogen

Hieruit volgt een score op een schaal van 0 tot 200. Hoe dichter een bedrijf bij de 200 zit, hoe moeilijker het voor het bedrijf is om verder te groeien:

“Topconcurrenten op de Nederlandse markt scoren meestal tussen een DPI 90 – 100.
Gevestigde merken & marktleiders scoren meestal tussen de 100 – 140. Een score
van > 140 wordt alleen gehaald door grote platforms met een brede oriëntatie
(Marktplaats, Bol) en/of topmerken in hoogvolume markten.”

IGMN

Op de Nederlandse kansspelmarkt zijn zes merken te vinden met een score van boven de 140. De lijst op basis van de DPI-score wordt aangevoerd door TOTO:

Vier marktleiders

De score is gebaseerd op de periode van het vierde kwartaal van 2022 tot en met het derde kwartaal van 2023. Op basis van de behaalde scores zijn de aanbieders onderverdeeld in vier categorieën:

  • Marktleiders
  • Stabiele presteerders
  • Lage bijdragers
  • Opkomende ‘sterren’

De grootste verschuiving ten opzichte van 2022 was te zien bij Holland Casino, die een jaar geleden nog behoorde tot de marktleiders. Die groep bestond in 2023 uit TOTO, BetCity, Unibet, en Jacks.nl.

Q3 2022 onderzoek zichtbaarheid online casino's IGMNonderzoek zichtbaarheid online casino's IGMN

Illegale affiliates beter zichtbaar dan legale aanbieders

De vier goksites met de hoogste score presteren ook het beste van alle legale aanbieders als het gaat om ‘duurzaam verkeer’. Daarvoor is gekeken naar de zichtbaarheid van online casino’s en affiliates in zoekmachines op de meest belangrijke casino-termen. Hierbij zou een percentage van 100% impliceren dat ze betreffende partij op de nummer 1 positie staat voor alle onderzochte termen.

Ook op dit gebied wordt de ranglijst aangevoerd door TOTO (40%), gevolgd door Jacks (38%), en Unibet (37%). De top vijf wordt gecompleteerd door twee affiliates: CasinoNieuws.nl (34%) en Gambling.com (33%).

Opvallend is dat er ook een groot aantal illegale affiliates in de lijst te zien zijn. Het KVA publiceerde er al eens een rapport over; de illegale affiliates zijn sterk vertegenwoordigd tussen de online zoekopdrachten. Zo zijn Onlinecasinosspelen (13%), CasinoJager (13%), en Casinoszonderregistratie (11%) beter zichtbaar in zoekmachines dan legale aanbieders als Casino777, bet365, en ComeOn. CasinoJager en Casinoszonderregistratie wisten zelfs wat terrein te winnen. Een jaar geleden behaalden zij nog respectievelijk 11% en 10%.

Jacks scoort goed op het gebied van content

Volgens het onderzoek is te zien dat veel aanbieders moeite hebben om goed te scoren met hun content omdat zij te maken hebben ‘infrastructurele en technische knelpunten’. Van alle aanbieders zou Jacks.nl het beste scoren als het gaat om hun content.

Bij veel van de andere aanbieders wordt hun score voor een groot deel bepaald door hun merkwaarde. Een voorbeeld hiervan is Casino777. Het online casino heeft een relatief hoge ‘domeinautoriteitscore’, maar behaalde een relatief lage score op het gebied van content.

Uiteindelijk kwam IGMN tot een overzicht waarin de scores van de dertien ‘meest prominente’ aanbieders samenkomen. Hoe hoger het ‘duurzame verkeer’ van de aanbieder is, hoe verder de aanbieder naar rechts geplaatst is. De ‘digitale merkmiddelen’ van een bedrijf bepalen de hoogte van de stip en de grootte van de stip is afhankelijk van de merkwaarde van het online casino:

IGMN is een mediastrategiebureau opererend vanuit Amsterdam. Het rekent onder andere DPG, Azerion, en Massarius tot haar partners en heeft diverse legale Nederlandse goksites als klant.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Jeffrey Noeken CasinoNieuws.nl

Jeffrey Noeken

Senior Redacteur CasinoNieuws.nl
Jeffrey Noeken is senior redacteur bij CasinoNieuws.nl. Hij is een expert op het gebied van de Nederlandse en Curaçaose kansspelwetgeving.

Meer over

Laat een reactie achter