Maandag 6 mei 2024

Speel bewust

Opa daagt Bingoal voor rechter: kleinzoon (17) vergokte ruim half miljoen

De NOS meldde zaterdagochtend dat een 77-jarige Nederlandse man Bingoal voor de rechter heeft gedaagd. Het gokbedrijf liet de minderjarige kleinzoon van de man, zonder in te grijpen, binnen twee maanden € 162.500 verliezen, aldus het bericht. De jongen verloor in totaal ruim een half miljoen bij achttien verschillende online casino’s. Het verloren geld was afkomstig van de spaarrekening van zijn opa.

Een 77-jarige man heeft een rechtszaak aangespannen tegen het gokbedrijf Bingoal. De man deed dit nadat zijn 17-jarige kleinzoon in twee maanden tijd € 162.500 vergokte bij het legale online casino. In totaal vergokte de jongen ruim een half miljoen euro van zijn opa’s spaarrekening. Dit deed hij bij achttien verschillende online casino’s, zo meldde de NOS.

Volgens de nieuwssite houdt de opa Bingoal hoofdelijk aansprakelijk omdat zijn kleinzoon daar het meeste geld heeft verloren. Daarnaast was de aanbieder een van de eerste online casino’s waar de minderjarige jongen met behulp van een kopie van het paspoort van zijn vader een account aanmaakte. Het gokbedrijf liet, ondanks het grote verlies in een korte periode, maandenlang na om actie te ondernemen volgens de nieuwssite.

Advocaat André Bussink staat de man bij in zijn rechtszaak tegen Bingoal en geeft aan dat de aanbieder ernstig tekort is geschoten in het vervullen van de zorgplicht. Hierbij verwijst hij naar het wetsartikel waarin staat dat een account geschorst moet worden “bij een redelijk vermoeden dat de speler door onmatige deelname of door kansspelverslaving zichzelf of zijn naasten schade kan berokkenen.”

Kleinzoon had toegang tot spaarrekening van opa

De opa van de kleinzoon eist van Bingoal de verloren € 162.500 terug, maar daarnaast wil hij ook nog een schadevergoeding van het gokbedrijf. In totaal eist hij ruim een half miljoen terug, het bedrag dat zijn kleinzoon van zijn spaarrekening heeft verloren bij de achttien online casino’s in Nederland. Volgens de man was deze schade niet ontstaan als Bingoal tijdig had ingegrepen.

De advocaat laat weten dat de 17-jarige jongen de accounts kon openen door een kopie van het paspoort van zijn vader te sturen. Waarom het paspoort van de vader werd geaccepteerd, wordt niet duidelijk uit het nieuwsbericht. Vervolgens kon hij bij de spaarrekening van zijn opa, omdat zijn vader de bankzaken van de man beheerde. De jongen had de pincodes afgekeken en was zo in staat om ruim een half miljoen euro over te maken naar online casino’s. Waarom er pincodes nodig waren voor online overboekingen, blijkt niet uit het nieuwsbericht.

Ongeveer een jaar geleden verloor de jongen € 17.500 bij zijn eerste dag op Bingoal, een bedrag dat in de weken daarna flink opliep. Zijn stortingslimiet stond op dat moment nog op € 30.000 per week, met een tijdslimiet van achttien uur per dag. Na elf dagen kreeg de jongen een e-mail dat de speellimieten erg hoog waren, en dat ze onderzoek wilden doen naar de inkomsten van gebruiker.

Bijna twee maanden later werden de weeklimieten twee keer verlaagd, totdat het account op verzoek van de advocaat in juli werd gesloten. Op dat moment was de kleinzoon al in therapie gegaan voor zijn gokverslaving.

Bingoal stapt zelf naar rechter

Er is nog geen datum voor de rechtszaak tussen Bingoal en de 77-jarige opa. Tegelijkertijd heeft Bingoal in een reactie aan de NOS laten weten dat ze zelf aangifte hebben gedaan tegen de 17-jarige jongen, omdat hij identiteitsfraude zou hebben gepleegd:

“Bingoal heeft deze zaak, zoals van haar mag worden verwacht, vorig jaar gemeld bij de Kansspelautoriteit en de politie. Sindsdien zijn er vanuit de toezichthouder geen nadere stappen ondernomen en heeft de politie het een en ander in onderzoek genomen. Gezien de complexiteit van de zaak, waarbij bij meerdere aanbieders spelersaccounts zijn aangemaakt, en de sterke vermoedens van identiteitsfraude, kan Bingoal op dit moment geen verdere inhoudelijke uitlatingen doen.”

Bingoal

In een reactie aan CasinoNieuws.nl laat de Kansspelautoriteit het volgende weten:

“De NOS heeft de Kansspelautoriteit gewezen op het item over het mogelijk verzaken van de zorgplicht door een vergunde aanbieder. De Ksa kan geen uitspraken doen over deze specifieke casus omdat zij niet over alle gegevens beschikt.

“Hoewel aanbieders zich vaak beroepen op onduidelijkheid van de regels rondom de zorgplicht, zijn er wat de Ksa betreft genoeg situaties waarbij duidelijk is dat de zorgplicht met voeten getreden wordt. De Ksa ziet dit soort excessen te vaak voorbij komen. Dat is onacceptabel, want de veiligheid van de speler moet altijd voorop staan. Daarom heeft de Ksa, vooruitlopend op aanpassing van de wetgeving door het Ministerie (zoals de overkoepelende spellimieten), nieuwe beleidsregels verantwoord spelen opgesteld die naar alle waarschijnlijkheid in mei actief worden. Hierbij geldt onder meer dat aanbieders die een verslaving vermoeden een speler moeten blokkeren tot zij duidelijkheid hebben over de bron van middelen van de speler en de speler daadwerkelijk gesproken hebben. Ook moeten aanbieders bij spelers die meer dan €700 storten in een maand om een bron van inkomen vragen.

“Veel van de excessen die we nu zien zouden met deze beleidsregels en zeker met de aangekondigde overkoepelende speellimieten van het Ministerie, voorkomen worden.”

Kansspelautoriteit

Het afgelopen jaar heeft de Ksa twee keer een boete uitgedeeld aan Bingoal. Eerst kreeg het online casino een boete van € 350.000 voor het niet uitvoeren van de verplichte Cruks-controle. Enkele maanden later kwam daar een boete van € 400.000 bovenop voor het versturen van e-mails met bonussen naar jongvolwassenen door Bingoal.

Partners

CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.

Laat een reactie achter