Dat online gokbedrijven geen reclames meer mogen maken op televisie heeft impact gehad op de markt voor tv-reclames. Screenforce laat weten dat de spotreclamemarkt in 2023 uitkwam op € 811 miljoen, een daling van 7%.
Op dinsdag publiceerde Screenforce het TV Jaarraport 2023. In dit rapport deelt Screenforce de statistieken omtrent kijkcijfers en televisiereclames. Het jaarrapport bevestigt de verwachtingen die Screenforce deelde in het halfjaarrapport van 2023: een aanzienlijke daling van de markt voor televisiereclames. In augustus voorspelde Screenforce een daling van 4 tot 6 procent. Nu blijkt dat die inschatting aan de lage kant was, want er was sprake van een daling van 7%.
In totaal kwam de spotreclamemarkt in 2023 uit op € 811 miljoen. De genoemde daling zou met name zichtbaar zijn geweest in het tweede en derde kwartaal van vorig jaar. Het eerste kwartaal van 2023 wordt ‘een relatief goed kwartaal' genoemd. Dit zou onder andere komen door de online kansspelaanbieders die toen nog op televisie mochten adverteren.
Daling van 31%
Screenforce noemt online gokbedrijven een ‘belangrijke categorie van adverteerders in de afgelopen jaren'. Met name in 2022 was er een forse groei zichtbaar in de categorie ‘Overige Producten en Diensten', waar online kansspelaanbieders toebehoorden. Deze aanbieders mogen door het Besluit Ongerichte reclame kansspelen op afstand (Besluit Orka) sinds 1 juli 2023 geen reclame meer maken op televisie. Michel van der Voort, managing director van Screenforce, was bij de aankondiging van het reclameverbod al kritisch over snelle ingrijpen van de politiek.
De precieze ingangsdatum van het reclameverbod werd enkele maanden daarvoor al bekend. Hierop ondernamen veel kansspelaanbieders al eerder actie, zo legt Screenforce uit. Veel aanbieders bouwden hun campagnes al af in het tweede kwartaal van 2023. Over heel 2023 gezien daalde de categorie Overige Producten en Diensten met 31% ten opzichte van 2022:
Categorie | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|
Overige Producten en Diensten | € 152 miljoen | € 228 miljoen | € 157 miljoen |
Nederlandse Loterij een van de grootste adverteerders
In het overzicht met grootste adverteerders op televisie worden twee kansspelaanbieders genoemd. Op de zesde plaats is Nederlandse Loterij Organisatie te vinden. Het moederbedrijf van onder andere TOTO en de Staatsloterij gaf vorig jaar € 62 miljoen uit aan televisiereclames. Dit was minder dan in voorgaande jaren, want in 2022 en 2021 gaf NLO nog respectievelijk € 69 en € 63 miljoen uit aan reclamespotjes.
Naast Nederlandse Loterij is de Vriendenloterij als 22e terug te vinden in de top 25 adverteerders van 2023 volgens Screenforce. De loterijaanbieder gaf € 28 miljoen uit aan reclames op televisie, wat een daling van € 2 miljoen betekende ten opzichte van 2022. Dit bedrag lag nog altijd ruim boven het bedrag dat de Vriendenloterij in 2021 uitgaf aan tv-reclames (€ 17 miljoen).