Dinsdag 29 november 2022

Speel bewust

Ster verdiende afgelopen jaar € 1,5 miljoen meer door gokbedrijven

Ster gokreclames

Uit onderzoek van het Algemeen Dagblad blijkt dat de STER ruim € 7,5 miljoen omzet behaalde uit gokreclames op de zenders van de publieke omroep. Dit is € 1,5 miljoen meer dan wanneer de zendtijd was verkocht aan andere adverteerders. Gokbedrijven betalen namelijk een hoger tarief voor tv-reclames.

In de afgelopen twaalf maanden heeft de Stichting Ether Reclame (STER), die de reclames verzorgt voor de zenders van de publieke omroep, € 7,5 miljoen omzet gehaald uit gokreclames. Dit blijkt uit een onderzoek van het Algemeen Dagblad (€) naar gokreclames op de Nederlandse televisiezenders.

Tony van Rooij van het Trimbos Instituut noemt het aantal gokreclames nog altijd zorgelijk:

“We worden al een jaar overspoeld met gokreclames, met als gevolg dat er nu veel meer mensen gokken. De bedoeling was om illegale gokkers te verleiden legaal te gaan gokken, maar we schieten dat doel voorbij: we zien de hele gokmarkt groeien.”

Tony van Rooij, Trimbos Instituut

Verbod rolmodellen zorgde voor minder gokreclames bij STER

Uit de cijfers die het AD opvroeg bij STER blijkt dat er gemiddeld iedere dag zeven minuten aan gokreclames te zien is op de zenders van de publieke omroep samen. Gemiddeld zijn er vijftien gokreclames per dag te zien.

Dit aantal is in de afgelopen maanden wel iets gedaald, zo concludeert de krant. Het verbod op het gebruik van rolmodellen in gokreclames is hier debet aan. Dit verbod ging op 30 juni 2022 van kracht en sindsdien daalde het aantal gokreclames bij de NPO. Voor het rolmodellenverbod waren er gemiddeld zestien spotjes per dag te zien. Na het verbod daalde dit naar dertien.

Het gaat in alle genoemde cijfers alleen om reclames van risicovolle kansspelen. Reclames van loterijen vallen hier niet onder en worden niet meegenomen in de cijfers over gokreclames.

STER hanteert volgens Roel van Santen, woordvoerder van het bedrijf, strengere regels dan de wet hen voorschrijft als het gaat om gokreclames:

“We proberen zendtijd te beperken, maar er is geen wettelijke grond om reclames die voldoen aan de eisen te weigeren.”

Roel van Santen, woordvoerder STER

Zo worden vrijwel alle reclames uitgezonden na 22:00 uur en toont de publieke omroep slechts een gokreclame van maximaal dertig seconden per reclameblok.

Beperkingen gokreclames gaan niet ver genoeg

Het AD probeerde ook bij de commerciële zenders aan meer informatie te komen, maar dit mislukte. Zowel Talpa als Ad Alliance, die de reclames verzorgen voor RTL, Ziggo en DPG Media, wilden geen gegevens delen met de krant.

De woordvoerder van DPG Media, Veerle Maris, laat in een reactie aan de krant weten dat gokreclames worden beperkt door het bedrijf. Gokbedrijven kunnen niet geautomatiseerd reclameruimte inkopen zoals andere bedrijven dit wel kunnen. Maris geeft echter ook aan dat het bedrijf gokreclames niet helemaal weigert:

“DPG Media maakt geen eigen keuze in adverteerders die zij goed- en afkeurt, want dat zou een politieke keuze en daarmee een stellingname zijn. Daar willen we ons als onafhankelijk mediabedrijf verre van houden.”

Veerle Maris, woordvoerder DPG Media.

Tony van Rooij juicht de beperkingen van gokreclames toe, maar vindt het nog niet ver genoeg gaan. Hij ziet de reclames voor risicovolle kansspelen het liefst helemaal verdwijnen:

“Het is goed dat ze strenger zijn dan de wet voorschrijft, maar ook met iets minder reclames draag je bij aan het probleem. Als je het echt wil beperken, dan zend je het gewoon niet uit.”

Tony van Rooij

Tweeminutendebat

Het eerder aangekondigde verbod op ongerichte reclame stond gepland voor 1 januari 2023. Onlangs liet de minister voor Rechtsbescherming, Franc Weerwind, weten dat deze deadline niet gehaald zou worden. Volgens de minister zou maart 2023 een realistischere datum zijn. Dit heeft ermee te maken dat het voorstel eerst nog langs de Raad van State moet voor advies. Daarna moet het voorstel nog langs de Eerste en Tweede Kamer.

Woensdagavond staat er om 18:30 uur een tweeminutendebat gepland over Kansspelen. Hierin debatteren verschillende Kamerleden nogmaals over verschillende onderwerpen binnen het kansspelbeleid. Dit tweeminutendebat volgt kort na het commissiedebat waarin Weerwind vertelde dat overkoepelende speellimieten geen optie zijn in Nederland.

Het verbod op ongerichte reclame zal vermoedelijk pas eind maart in gaan, zo meldde Franc Weerwind. Het wetsvoorstel moet eerst naar Raad van State voor advies en daarna nog door de Eerste en Tweede Kamer.

Meer over

Laat een reactie achter