Zondag 27 november 2022

Speel bewust

Storing Cruks zorgt voor problemen bij registreren

Storing Cruks

Sinds vrijdag 11 november is er een storing bij Cruks veroorzaakt door systemen beheert door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Daardoor kunnen mensen zich momenteel niet altijd inschrijven in het zelfuitsluitingsregister en regelmatig kunnen nieuwe spelers zich niet registreren bij online kansspelaanbieders. In ongeveer 10% van de gevallen gaat het mis, zo meldt beheerder Netcompany aan CasinoNieuws.nl.

Zelfuitsluitingsregister Cruks maakt gebruik van de Beheervoorziening BSN (BVBSN) wat beheert wordt door Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Door een probleem met die BVBSN-service werkt Cruks momenteel niet naar behoren.

De storing bij Cruks zorgen ervoor dat gokkers die een speelpauze willen inlassen, momenteel niet altijd zich kunnen inschrijven. Omdat het controleren of iemands burgerservicenummer in Cruks voorkomt niet altijd werkt, kunnen nieuwe spelers zich ook niet altijd registreren sinds gister. Netcompany, de beheerder van Cruks, geeft tegenover CasinoNieuws.nl aan dat het in ongeveer 10% van de gevallen verkeerd gaat/ Spelers die al een account hebben bij een online goksite, lijken vooralsnog geen hinder te ondervinden van de storing.

De Kansspelautoriteit meldt de storing op haar website. Het raadt gokkers aan het nog een keer te proberen als ze een foutmelding krijgen:

“Door een storing met BSN-controles is het op dit moment niet altijd mogelijk om u in te schrijven in Cruks. Ook aanbieders ondervinden mogelijk hinder bij het uitvoeren van Cruks-controles.

“Als u een foutmelding krijgt bij uw inschrijving in Cruks of bij een controle, probeer het dan nogmaals. Vaak lukt de inschrijving of controle dan alsnog.

“We werken hard aan het verhelpen van deze storing. Updates melden we via dit bericht.

Kansspelautoriteit

In een bericht aan de legale online casino’s in Nederland, ingezien door CasinoNieuws, geeft Netcompany, het IT-bedrijf dat het Cruks-systeem beheert, aan dat het RVIG maandag verder gaat werken aan een oplossing voor de storing:

“Sommige organisaties/gebruikers ondervinden vandaag problemen bij het uitvoeren van BSN-controles op het CRUKS-systeem. De oorzaak van de problemen bij de BSN-controles ligt bij de aangesloten BVBSN service. Op dit moment is het grootse probleem verholpen, maar verlopen nog niet alle verzoeken aan BVBSN succesvol. Het RVIG zal aankomende maandag verder werken aan de volledige oplossing.”

  CRUKS Netcompany Service desk NL, 11 november 2022 (22:00)

Onderhoud en upgrade voor Cruks

Op 31 oktober vond er voor een uur lang onderhoud plaats aan Cruks en BVBSN. Tijdens dit onderhoud was de service ook kortstondig niet beschikbaar.

Afgelopen maandag 7 november werd er een nieuwe release van Cruks uitgebracht. Die nieuwe versie moest zorgen voor een aantal “performance verbeteringen.” In een mail aan de legale online casino’s ingezien door CasinoNieuws.nl, legde de Kansspelautoriteit uit dat de verbeteringen doorgevoerd werden met het oog op de “verwachtte drukte tijdens het aankomende WK voetbal.” Ook tijdens die upgrade functioneerde Cruks voor korte tijd niet.

De huidige storing bij Cruks houdt geen verband met het onderhoud op 31 oktober of de update van 7 november, zo meldt Netcompany aan CasinoNieuws. De storing ligt puur bij de systemen zoals beheert door RvIG.

De problemen komen vooral ongelegen voor het deze week gelanceerde Goldrun. Die nieuwe site om online te gokken had nog geen klantenbestand waardoor de storing bij Cruks vooral voor die site ongelegen komt.

Eerdere storingen Cruks

Bij het opengaan van de kansspelmarkt op 1 oktober 2021 functioneerde Cruks niet. Op 2 oktober mochten de eerste online casino’s toen toch live. Aanvankelijk leek Cruks op 4 oktober 2021 te werken. Later bekende minister Dekker dat Cruks pas echt functioneerde sinds 20 oktober 2021.

Eind september 2022 waren er ook problemen met Cruks. Toen lag een storing bij DigiD ten grondslag aan het gebrekkige functioneren. Kansspelautoriteit-voorzitter René Jansen zei in een interview met CasinoNieuws.nl daar begin oktober het volgende over:

“Je moet bedenken dat die IT-systemen 24 uur lang, 7 dagen in de week in de lucht zijn. Voor elke branche is dat een uitdaging.”

René Jansen, voorzitter Kansspelautoriteit

Update 14 november 2022: Dit artikel is geüpdate met de informatie dat de storing veroorzaakt wordt door de systemen zoals beheert door RvIG. In dit artikel is opgenomen dat het in ongeveer 10% van de gevallen verkeerd gaat volgens Netcompany. Daarnaast is verduidelijkt dat de huidige storing in Cruks geen verband houdt met het recente onderhoud of de upgrade van vorige week.

Laat een reactie achter