Dinsdag 7 december 2021

Kassa besteedt aandacht aan Koning TOTO

Kassa Koning TOTO

In het BNNVARA-programma Kassa werd gisteravond aandacht besteedt aan de Koning TOTO campagne van Nederlandse Loterij. Kamerlid Mirjam Bikker (ChristenUnie), Jellinek, en doctor Bosman van Tilburg University uitten kritiek op de reclamecampagne.

De Koning TOTO-campagne is een begrip in Nederland. De Nederlandse Loterij en reclamebureau TBWA\NEBOKO wonnen er diverse prijzen mee, en het spelen van de TOTO is erdoor verworden van iets stoffigs tot iets hips.

De succesvolle campagne kan echter ook rekenen op kritiek. Al in 2019 nagelde Arjen Lubach ze aan de schandpaal en de politiek haakte direct aan.

In februari van dit jaar volgden er weer kamervragen die demissionair minister Sander Dekker beantwoordde. In april mocht de staatssecretaris zich nog eens verantwoorden over de campagne.

Hoewel de TOTO in oktober 2020 een campagne met Nathan Rutjes rondom Speel bewust lanceerde, werd afgelopen oktober ook een nieuwe Koning TOTO bekendgemaakt: Wesley Sneijder. Daarmee nam de kritiek op de reclamecampagne ook weer toe.

Toen TOTO Casino en TOTO Sport op 1 oktober lanceerden als één van de tien legale online casino’s, werden er met Kim Feenstra en Hans Klok nieuwe gezichten aangetrokken om het merk te promoten.

Kritiek op Koning TOTO in Kassa

Op de Koning TOTO-campagne en de reclames voor het online casino van TOTO, werd gisteren andermaal kritiek geuit. In het BNNVARA-programma Kassa (vanaf 5:32) kwamen diverse mensen aan het woord die het er allemaal over eens waren: de reclames van de TOTO kunnen niet door de beugel.

Cultuurfilosoof Frank G. Bosman van Tilburg University gaf aan het vooral vreemd te vinden dat de staat reclame maakt om “zoveel mogelijk mensen aan dat gokken te brengen.” Hij zei onder andere:

“De Nederlandse overheid creëert nieuwe gokkers en dus ook nieuwe gokproblemen door deze intensieve reclamecampagne, en dat vind ik buitengewoon immoreel.”

Cultuurfilosoof dr. Frank G. Bosman, Tilburg University

Diverse jongeren gaven in de uitzending aan de campagne te kennen, en weleens te gokken. Floor van Bakkum, manager preventie bij Jellinek, gaf in het programma aan tegen reclames voor gokken te zijn:

“Ik vind dat TOTO wel erg de grens opzoekt. Ze zijn natuurlijk al eerder op de vingers getikt omdat ze een influencer hadden gebruikt die wel heel erg aansprekend is voor jongeren. En nu komen ze weer met bekende Nederlanders waarvan ik denk ‘ja, daar zit toch een heel erg grote groep jongeren die ook deze mensen aanbidt’ […] Wij als Jellinek zouden het liefst zien dat er geen gokreclames meer zouden zijn. […]”

Floor van Bakkum, manager preventie Jellinek

Kassa-presentatrice Amber Kortzorg begon het gedeelte over Koning TOTO in de studio met de opmerking dat de TOTO zelf niet in de uitzending wilde verschijnen. Ze las de schriftelijke reactie van de TOTO op die zei dat de TOTO haar reclames “op jongvolwassenen van 24 jaar en ouder” richt.

Kortzorg gaf aan dat de TOTO zich houdt aan de regels die er zijn, want het bedrijf gebruikt geen actieve sporters en geen BN’ers van onder de 24. Daarom is het misschien wel de vraag of de regels tekortschieten en de kritiek niet op TOTO gericht moet worden, vroeg Kortzorg.

Mirjam Bikker, kamerlid voor de ChristenUnie die tegen de Wet Kansspelen op afstand stemde, reageerde als volgt op die vraag:

“Je kan je ook afvragen ‘Heeft TOTO nou door wat haar opdracht is?’ Want wat wij allemaal heel belangrijk vinden is dat jonge mensen niet verslaafd raken en we zien dat een 1-tje hier en een 2-tje daar, daarvan denkt iedereen toch dat is tamelijk onschuldig. Maar als je bij de verslavingsklinieken gaat vragen is de helft van de jongeren die daar aan komt met een verslaving, begonnen met TOTO. Dus daar hebben ze een hele grote verantwoordelijkheid, die ze niet pakken. Want ze kiezen voor beroemde Nederlanders die juist jongeren aanspreken.”

Mirjam Bikker, ChristenUnie

Voor Bikker gaat het huidige verbod op gokreclames voor 21:00, niet ver genoeg. Het kamerlid van de ChristenUnie gaf in de uitzending van Kassa aan dat het voor een verbod op reclames online is, en dat tot 21:00 tekort schiet omdat jongeren niet na de eerste helft van een voetbalwedstrijd naar bed gaan.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee

In de uitzending van Kassa werd niet ingegaan op de beweegredenen om reclames voor online gokken toe te staan. De partijen die voor stemden, waren er van overtuigd dat reclames voor het legale online casino nodig zijn om de kanalisatiedoelstelling van 80% te halen. Als legale online casino’s geen reclame mochten maken, zouden te veel Nederlandse spelers afglijden naar het illegale aanbod waar geen toezicht op is.

Al direct na het aannemen van de Wet Kansspelen op afstand werd er gesproken over het maken van reclames en de mogelijke backlash die zou volgen als partijen daar niet verantwoordelijk mee omgingen. Tijdens Gaming in Holland in september 2020, riep Maarten Haijer van EGBA op tot zelfregulering. In een interview met CasinoNieuws.nl herhaalde Haijer die oproep. Ook Kansspelautoriteit-voorzitter René Jansen waarschuwde voor een overdaad aan reclames in een interview met CasinoNieuws.nl, en herhaalde die boodschap in een blog op Kansspelautoriteit.nl.

Brancheorganisatie VNLOK, waar onder andere TOTO’s moederbedrijf Nederlandse Loterij is aangesloten, kwam met de Reclamecode Online Kansspelen. Die code kon rekenen op kritiek van zowel NOGA als de Ster en de Consumentenbond trok er de stekker uit. De leden van VNLOK houden zich wel vrijwillig aan de opgestelde code.

In een interview met CasinoNieuws.nl noemde Bas van de Bunt van Nederlandse Loterij het bedrijf als “uitvoerder van het kansspelbeleid.” Hij zei toen onder andere:

“we bieden een breed pakket aan kansspelen aan, vanuit een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Onze primaire taak is consumentenbescherming. We hebben een groot moreel besef.”

Bas van de Bunt, Nederlandse Loterij
video opent in nieuw scherm (Koning TOTO segment van 5:32 – 15:15)

Er zijn 4 reacties op dit artikel

  1. Grote woorden vanuit de NLO: grote maatschappelijke verantwoordelijkheid, consumentenbescherming en moreel besef. Zouden ze zelf door hebben dat dit er nu niet 1-2-3 vanaf straalt in hun reclamecampagne? Zowel qua inhoud als qua contactfrequentie gaan ze volgas. Dat past niet bij die grote woorden en ook niet bij een staatsdeelneming, die juist een terughoudende voorbeeld-rol zou moeten hebben.

    • Inderdaad.

      Die mevrouw van de CU had zelfs wel een punt. Het is de TOTO niet te doen om bestaande gokkers te informeren over legaal aanbod, maar om het werven van nieuwe gokkers. Vooral jongeren. Daar is die hele campagne op ingestoken.

  2. Laten we er vooral voor waken dat een inhoudelijke dialoog over ‘inhoud’ en ’terughoudendheid’ vooraf wordt verheven naar de conclusie van een ’totaal reclameverbod’.

    • Dat is wel waar het in sommige andere landen op uit is gedraaid, op een bijna totaalverbod op reclame.

      Lijkt wel alsof de Toto het expres doet.

Laat een reactie achter