Verslavingskunde Nederland geeft aan niet in te gaan op verzoeken tot advisering in het kader van de Wet Kansspelen op afstand. Dat zegt de overkoepelende organisatie (waar de grootste verslavingszorginstellingen van Nederland bij zijn aangesloten) in een reactie aan CasinoNieuws.nl.
De Wet Kansspelen op afstand maakt het mogelijk dat online casino’s binnenkort legaal in Nederland mogen opereren. Het kabinet heeft middels diverse onderdelen in de wet ervoor gezorgd dat online casino’s de kans op kansspelverslaving tegen moeten gaan.
Een onderdeel die dat beleid moet waarborgen, is de verplichting een samenwerking met experts op het gebied van kansspelverslaving aan te gaan.
Verslavingskunde Nederland, het expertisenetwerk op het gebied van verslavingen, geeft aan niet in te gaan op verzoeken tot advisering in het kader van de Wet Kansspelen op afstand. CasinoNieuws.nl kreeg de volgende reactie op de vraag naar de positie van Verslavingskunde Nederland:
“Het Bestuur van Verslavingskunde Nederland heeft besloten om als collectief netwerk niet in te gaan op verzoeken tot advisering in het kader van de Wet KOA. Individuele verslavingszorg instellingen zijn vrij om hier een eigen keuze in te maken, anders dan het advies van het Bestuur van Verslavingskunde Nederland.
Ik zou u dan ook willen adviseren om contact te zoeken met individuele instellingen wat betreft hun positie in deze.”
Verslavingskunde Nederland
Waarom Verslavingskunde Nederland die positie inneemt, deelt de programmamanager niet.
Hoewel Verslavingskunde Nederland in haar reactie aangeeft als collectief netwerk niet in te gaan op verzoeken tot advisering en stelt dat aangesloten instellingen vrij zijn om hun eigen keuze te maken, heeft CasinoNieuws geleerd dat ze nadrukkelijk het advies naar haar leden heeft doen uitgaan om niet in te gaan op verzoeken tot samenwerken.
Verslavingskunde Nederland zou op het moment van regulering aanspraak kunnen maken op een bijdrage uit het verslavingspreventiefonds. Aan dat fonds moeten online casino’s die een vergunning krijgen verplicht een bijdrage leveren vanaf het moment dat ze in Nederland opereren. Hoe het geld in dit fonds besteed gaat worden is nog niet bekend.
Bij Verslavingskunde Nederland zijn de volgende instellingen aangesloten:
In een interview met CasinoNieuws gaf bestuursvoorzitter van de Kansspelautoriteit René Jansen aan dat de toezichthouder ook een coördinerende rol heeft als het gaat om online casino’s en verslavingspreventieinstellingen bij elkaar brengen:
“dus wij brengen ook vaak partijen bij elkaar. We zorgen voor samenwerkingsrelaties en we hebben goede contacten met zowel zorgaanbieders als met ervaringsdeskundigen.”
René Jansen, voorzitter raad van bestuur Kansspelautoriteit
Eerder sprak CasinoNieuws met voormalig gokverslaafde Feite Hofman en met Centrum voor Verantwoord Spelen directrice Yvon Jansma over kansspelverslaving.
Relevante documentatie
In artikel 4.1 van het Besluit kansspelen op afstand staat het aanwijzen van vertegenwoordigers op het gebied van kansspelverslaving als volgt omschreven:
- De vergunninghouder wijst een of meer vertegenwoordigers aan die in Nederland in het belang van de goede uitvoering van de bij of krachtens de wet gestelde bepalingen met betrekking tot het voorkomen van kansspelverslaving:
- in persoon beschikbaar zijn voor overleg met de raad van bestuur en andere ter zake relevante in Nederland werkzame organisaties, en
- bevoegd zijn hem buiten rechte te vertegenwoordigen.
- De vertegenwoordiger of vertegenwoordigers zijn deskundig op het gebied van kansspelverslaving en verslavingspreventie. Onverminderd artikel 3.5 draagt de vergunninghouder er voor zorg dat de vertegenwoordiger of vertegenwoordigers te allen tijde volledig zijn geïnformeerd over zijn ter zake relevante voornemens en besluiten en over de ter zake relevante bevindingen en adviezen van de functionaris of functionarissen, bedoeld in de artikelen 7, derde lid, van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen.
- De vertegenwoordiger of vertegenwoordigers beheersen de Nederlandse taal of een andere voor de organisaties, bedoeld in het eerste lid, onder a, begrijpelijke taal in voldoende mate voor een goede uitoefening van hun werkzaamheden.
- Voor de toepassing van artikel 4.6 wordt de vertegenwoordiger aangemerkt als een persoon op een sleutelpositie.
- De vergunninghouder maakt zijn vertegenwoordiger of vertegenwoordigers in Nederland, hun contactgegevens en hun volmacht bekend op zijn website. De raad van bestuur maakt deze
gegevens bekend op de website van de kansspelautoriteit. - De vergunninghouder draagt er zorg voor dat hij te allen tijde verantwoording kan afleggen over de werkzaamheden van zijn vertegenwoordiger of vertegenwoordigers in Nederland.
- Bij regeling van Onze Minister kunnen nadere regels worden gesteld met betrekking tot de vertegenwoordiger in Nederland en diens werkzaamheden.
In de Beleidsregels Verantwoord Spelen staat het als volgt omschreven:
- Onder deskundigen op het gebied van verslavingszorg als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen, verstaat de raad van bestuur in ieder geval personen die beschikken over een relevante opleiding van hbo-niveau of hoger en die:
- ten minste drie jaar behandeling voor kansspelverslaving hebben gegeven en met betrekking tot de behandeling voor kansspelverslaving beschikken over een goedgekeurd kwaliteitsstatuut op basis van een kwaliteitsstandaard en
een meetinstrument als bedoeld in artikel 1, onder z en aa, van de Zorgverzekeringswet; - ten minste drie jaar behandeling voor kansspelverslaving hebben gegeven en werkzaam zijn voor of bij instellingen als bedoeld in artikel 1, onder m, van de Zorgverzekeringswet, die met betrekking tot de behandeling voor kansspelverslaving beschikken over een goedgekeurd kwaliteitsstatuut op basis van
een kwaliteitsstandaard en een meetinstrument als bedoeld in artikel 1, onder z en aa, van de Zorgverzekeringswet; of - werkzaam zijn voor of bij een kennisinstituut dat zich bezighoudt met onderzoek naar effectieve verslavingspreventie dat ten minste drie projecten heeft verricht op het gebied van evaluaties van effectieve verslavingspreventie of verslavingsinterventies en blijkens wetenschappelijke publicaties over aantoonbare kennis beschikt van wetenschappelijke evaluaties en de ontwikkeling van preventieve programma’s of interventies.
- De raad van bestuur kan gegevens en bescheiden opvragen bij de vergunninghouder ten behoeve van het vaststellen van de deskundigheid van de in het eerste lid genoemde deskundigen op het gebied van verslavingszorg.
- Onder organisaties die beschikken over expertise op het gebied van het voorkomen en het behandelen van kansspelverslaving als bedoeld in artikel 10, eerste lid, en artikel 16, eerste lid, van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen, verstaat de raad van bestuur in ieder geval instellingen als bedoeld in artikel 1, onder m, van de Zorgverzekeringswet, die met betrekking tot de behandeling voor kansspelverslaving beschikken over een goedgekeurd kwaliteitsstatuut op basis van een kwaliteitsstandaard en een meetinstrument als bedoeld in artikel 1, onder z en aa, van de Zorgverzekeringswet en waarbij personen werkzaam zijn die beschikken over een relevante opleiding van hbo-niveau of hoger en ten minste drie jaar behandeling voor kansspelverslaving hebben gegeven.
- De raad van bestuur kan gegevens en bescheiden opvragen bij de vergunninghouder ten behoeve van het vaststellen van de expertise van de in het eerste lid genoemde organisaties
Er is 1 reactie op dit artikel
Een bijzonder en bijna bizar standpunt van een dergelijke koepelorganisatie. Verslavingspreventie is een centrale pilaar voor de aanstaande online markt. Hiervoor is advies van en samenwerking met de verslavingszorg essentieel en zelfs wettelijk verplicht voor operators.
Gelukkig zijn er in de praktijk voldoende pro-actieve leden en soortgenoten, die wel een rol willen vervullen ten behoeve van verslavingspreventie.