De Vereniging van Belgische audiovisuele media (VIA) is gekomen met een voorstel tot zelfregulering. De branchevereniging in België hoopt met de zelfregulering een totaalverbod op gokreclames te voorkomen.
De Belgische televisiezenders hebben via hun branchevereniging VIA laten weten tegen het gokreclameverbod te zijn. In plaats daarvan stellen de tv-zenders minder ingrijpende maatregelen voor, aldus Het Laatste Nieuws.
Het verbod van gokreclames op onder andere tv zou alleen maar het illegale aanbod in de kaart spelen, aldus de branchevereniging. Daarom willen de tv-zenders dat er aan zelfregulering wordt gedaan, om zo reclame voor kansspelen op televisie te beperken in de strijd tegen gokverslaving. In het persbericht is te lezen dat VIA-voorzitter Wilfried Celis het pakket maatregelen vanuit de branche een betere oplossing vindt dan een totaalverbod:
“Met dit pakket ingrijpende maatregelen kunnen we ervoor zorgen dat er op een ethische en verantwoorde wijze wordt omgegaan met kansspelen. Een totaalverbod op gokreclame vinden we geen goed idee, omdat het probleem dan verschuift naar buitenlandse spelers en het illegale circuit. Een gericht kanalisatiebeleid is effectiever.”
VIA-voorzitter Wilfried Celis
Zelfregulering gokreclames België
De branchevereniging heeft een set aan maatregelen opgesteld waarvan het hoopt dat het een totaal verbod kan voorkomen:
- Beperking van de inhoud: adverteren wordt beperkt tot een imagospot die niet rechtstreeks mag aanzetten tot spelen. De consument wordt dus naar het legaal aanbod geleid zonder dat de reclame de verslaving in de hand werkt.
- Beperking van het tijdstip:
- in het tijdslot van 20u tot 1u: per uur maximum één imagospot van maximum 30 seconden voor een vergunde online kansspelaanbieder.
- in geval van een live uitzending van een wedstrijd door een omroep, in de twee uur voorafgaand aan de start en in de twee uur volgend op het einde van de wedstrijd die rechtstreeks wordt uitgezonden, per uur maximum twee imagospots van maximum 30 seconden voor een vergunde online kansspelaanbieder.
- de imagospots mogen niet tijdens live sportwedstrijden getoond worden en mogen zich niet richten op minderjarigen.
- Beperking van de duur: de imagospot mag maximaal 30 seconden duren.
- Verbod op gepersonaliseerde reclame voor jongeren, uitgesloten spelers, of spelers die gedurende een lange periode niet meer hebben deelgenomen aan kansspelen.
- De verplichting om reclame te combineren met waarschuwingsboodschappen. De audiovisuele media zijn bereid om 20% van de inkomsten uit die toegelaten reclame voor vergunde online kansspelen in mediawaarde te investeren in een sensibiliseringscampagne over de gevaren van overdadig spelen.
Bij VIA die de zelfregulering voor gokreclames in België initieert, zijn DPG Media, IP Belgium, RMB, Ads&Data, VAR, Brightfish, Belgium Television, en Transfer aangesloten.
Meer onvrede over verbod Belgische gokreclames
Eerder pleitte de Belgische kansspelcommissie al voor scherpere maatregelen tegen gokreclames. Zo willen ze bijvoorbeeld een volumebeperking van het aantal gokreclames. Ook zijn ze voorstander van een verbod op gepersonaliseerde reclame voor jongeren, uitgesloten spelers, of spelers die gedurende een lange periode niet meer hebben deelgenomen aan kansspelen.
Behalve de tv-zenders zijn er nog meer partijen niet tevreden met de plannen van de Belgische minister van Justitie. Binnen de politiek voelt coalitiepartij MR zich gepasseerd doordat het geen enkele betrokkenheid had in het koninklijk besluit. En de sportwereld, waaronder de wielerwereld en het basketbal, verwacht een aantal financiële stroppen als er een totaalverbod komt.
Ook de legale online casino’s in België zijn allesbehalve blij over het naderend reclameverbod. Ook zij vrezen dat hierdoor de kanalisatie gaat mislukken. Daarnaast vinden ze dat men met twee maten meet, aangezien De Nationale Loterij niet onder het verbod gaat vallen.
In Nederland speelt zich op dit moment eenzelfde casus af. Minister Weerwind liet via die brief weten van plan te zijn om gokreclames te verbannen. Ondertussen is er zelfregulering vanuit de branche met de Reclamecode Online Kansspelen, al worden nog niet alle voornemens ook daadwerkelijk doorgevoerd.
Partners
CasinoNieuws.nl heeft overeenkomsten met aanbieders van online kansspelen en gebruikt hiervoor affiliate-links. Als u via zo’n link een account aanmaakt, dan krijgen wij daar een commissie voor, zonder extra kosten voor u. Onze partners hebben geen invloed op de redactionele inhoud en reviews van CasinoNieuws.