Zondag 24 oktober 2021

Minister beantwoordt kamervragen naar aanleiding Ksa-blog

Minister voor Rechtsbescherming Sander Dekker in het Besluit Kansspelen op afstand-debat van 18 juni 2020.

Minister Sander Dekker heeft de vragen beantwoord die kamerleden van het CDA, CU, en SP stelden naar aanleiding van een blog van Kansspelautoriteit-voorzitter René Jansen. De vragen concentreren zich op het eventuele marketinggeweld na het opengaan van de gereguleerde online kansspelmarkt.

In de blog van René Jansen schreef de Ksa-voorzitter over het thema van de Gaming in Holland-conferentie in september waar hij de keynote speaker was.

De rode draad die Jansen zag bij de conferentie was er een van marketing voor de gereguleerde kansspelmarkt. Het viel Jansen op dat er gesproken werd over ‘productveiligheid’ en ‘player education,’ en veel presentaties gingen om een eventuele backlash op té veel marketing na het opengaan van de markt.

Jansen noemde de presentatie van Maarten Haijer van de EGBA niet bij naam, maar besprak wel het door de EGBA-voorman geschetste beeld. Haijer riep in zijn presentatie op voor zelfregulatie, iets waar Björn Fuchs van Fair Play Casino’s in een interview met CasinoNieuws zich bij aansloot.

Het door Jansen beschreven beeld van een grote hoeveelheid aan marketing die voor onvrede bij de bevolking zorgt en daarna zou kunnen leiden tot ingrijpen van de overheid, was reden genoeg voor kamerleden van de CDA, ChristenUnie, en SP om kamervragen te stellen.

Antwoord Minister Dekker

Op 19 oktober werden deze vragen voorgelegd aan Minister van Rechtsbescherming Sander Dekker die de regulering van de kansspelmarkt in zijn portefeuille heeft. Vorige week beantwoorde de minister deze vragen.

Op de vraag of ook in Nederland een dermate vloedgolf van marketing verwacht mag worden, gaf de minister aan dat ons land wat dat betreft afwijkt van de door Jansen beschreven situatie. Dekker benadrukte dat er strikte voorwaarden zijn voor wervings- en reclameactiviteiten:

“Om kwetsbare groepen te beschermen tegen reclame-uitingen van kansspelaanbieders mag kansspelreclame bijvoorbeeld niet gericht zijn op maatschappelijk kwetsbare groepen van personen, waaronder minderjarigen en jongvolwassenen. Met de inwerkingtreding van de Wet kansspelen op afstand wordt een stevig pakket aan maatregelen geïntroduceerd ter voorkoming van kansspelverslaving. Onderdeel daarvan is aanscherping van het reclamebeleid.”

Minister Sander Dekker

Dekker benadrukte verder dat er een vooringesteld evaluatiemoment is opgenomen in de wet; na drie jaar zal er sowieso gekeken worden naar de effecten op consumentenbescherming en verslavingsproblematiek.

Gevraagd of hij gelooft in de zelfregulering waar de kansspel-sector op hamert, gaf de minister aan dat er ook een rol voor de Ksa in deze is weggelegd:

“Dit betekent dat de Kansspelautoriteit de normen en eisen in de regelgeving duidelijk maakt, de sector aanspreekt op de naleving daarvan en waar nodig direct doorpakt in de handhaving.”

Minister Sander Dekker

Minister Dekker besloot zijn antwoord met de opmerking dat de sector hem heeft laten weten de bestaande Reclame- en Gedragscode voor kansspelen te evalueren en aan te passen aan de nieuwe situatie na regulering. Of hij gelooft of dit voornemen genoeg is, laat hij in het midden.

Laat een reactie achter