Maandag 29 november 2021

Minister Dekker geeft antwoord op kamervragen reclamecode

Antwoord kamervragen matchfixing

Demissionair minister van justitie en veiligheid Sander Dekker (VVD) geeft na iets meer dan een maand antwoord gegeven op kamervragen rondom de consumentenbond en de reclamecode. Daarmee geeft hij antwoord op vragen van tien politieke partijen. Dekker verwijst onder meer naar het huidige beleid van de Kansspelautoriteit.

Op 2 oktober kwam het nieuws naar buiten dat de Consumentenbond de samenwerking met Stichting Reclamecode stopzette. De reclamecode moest ervoor zorgen dat er niet teveel reclames over gokken op tv zouden verschijnen.

Dit nieuws zorgde ervoor dat een tiental kamerleden van allemaal verschillende partijen kamervragen indiende bij demissionair minister Sander Dekker. Deze kwamen van de volgende kamerleden:

  • Mirjam Bikker (ChristenUnie)
  • Barbara Kathmann (PvdA)
  • Anne Kuik (CDA)
  • Michiel van Nispen (SP)
  • Kees van der Staaij (SGP)
  • Nicki Pouw-Verweij (JA21)
  • Corinne Ellemeet (GroenLinks)
  • Nilüfer Gündogan (Volt)
  • Pieter Omtzigt (Groep Omtzigt)
  • Eva van Esch (PvdD)

Antwoorden minister Dekker

Demissionair minister Dekker geeft nu antwoord op de ingediende kamervragen over de reclamecode van gokbedrijven. Hierbij verwijst hij vooral naar het huidige beleid van de Kansspelautoriteit (Ksa).

Dit is onder meer terug te zien in de vragen over de huidige regels waarmee bedrijven met een kansspelvergunning reclame mogen maken. Vooral voor online casino’s geldt dat zij zich streng aan de regels moeten houden:

“De Kansspelautoriteit (Ksa) houdt toezicht op de naleving van reclame beperkende maatregelen die zijn neergelegd in wet- en regelgeving. De Ksa heeft hier onlangs nog expliciet aandacht aan besteed door vergunninghouders op deze verplichting te wijzen. Op haar website licht de autoriteit toe hoe vergunninghouders aan deze inspanningsplicht kunnen voldoen. Het is aan de Ksa als toezichthouder om te bepalen welke elementen in welke mate relevant zijn om te oordelen of reclame zich richt op kwetsbare groepen.”

Demissionair minister Dekker over de interpretatie van partijen over het verbod op reclame gericht op jongeren

Consumentenbond

Ook bij de daaropvolgende vraag (“Hoe gaat handhaving op genoemde artikelen plaatsvinden, nu niet tot een reclamecode is gekomen?”) verwijst minister Dekker naar de het beleid van de Ksa:

“De Reclamecode Online Kansspelen betreft zelfregulering en is een initiatief van verschillende kansspelaanbieders in aanvulling op deze wet- en regelgeving. De Reclame Code Commissie ziet toe op naleving van zelfregulering, niet de Kansspelautoriteit. Handhaving op de naleving van de wet- en regelgeving gebeurt door de Ksa.”

Alle antwoorden op de kamervragen zijn volledig te zien op de site van de Tweede Kamer.

Meer over

Laat een reactie achter