Vol verbazing las ik eind juli het artikel in de Telegraaf met de titel ‘Geest uit de fles op gokmarkt: Ik ben een half miljoen kwijtgeraakt in twintig jaar verslaving’. Nou ja, verbazing… het is natuurlijk de Telegraaf. Tendentieuze schrijfwijzen en stapeling van meningen, interpretaties en opvattingen lijken daar iets meer de norm te zijn. Het stapelen van de visie van een (overigens zeer kundige) tech-expert is daarom een voorspelbare inkopper. Onderdeel van een sterk staaltje ‘factwashing’.
Verleiding
Voor de bühne ogenschijnlijk enge woorden zoals cookies, algoritmes en tracking worden in het artikel helaas niet gecombineerd met kennis van de strikte, fijnmazige en uitgebreide wet- en regelgeving die van toepassing is op gokwebsites.
Met een ethisch sarcasme duidt de tech-expert op Cruks. Daar zou de online gokbranche “…erg trots op zijn…”. De daaropvolgende barrage aan vragen lijkt te duiden op onwetendheid dat ‘responsible gambling’ een continu proces is met meer dan alleen het eindpunt Cruks. Een proces waarin maatschappelijke verantwoordelijkheid, wet- & regelgeving en ondernemerschap moeten worden gecombineerd. Kort door de bocht stellen dat er kil alleen maar “…zoveel mogelijk geld uit de zakken wordt geklopt…” heeft een laag realiteitsgehalte.
De psychologie achter marketing leunt op verleiding. De manier waarop, de intensiteit etc. verschilt per branche, mede afhankelijk van relevante wet- en regelgeving. Optimaliseren richting conversie gebeurt overal. Niet alleen in het digitale wereldje van tech-experts. Looproutes, indeling van schappen, kleuren van producten en zelfs de geur worden al gebruikt sinds mensenheugenis in de fysieke retail, ter beïnvloeding van de consument.
Marketing en e-commerce draaien om het beïnvloeden van keuze. Zolang er geen sprake is van opzettelijke misleiding van de consument, kan deze echt wel zelf bepalen of zijn/haar kont er daadwerkelijk goed uitziet in die strakke spijkerbroek.
Normaliseren
Met pijn in het hart lees ik vervolgens het verhaal van gokverslaafde Dylan. Naast een gokverslaving had hij tegelijkertijd de nodige uitdagingen met medicijnen en drugs. In 20 jaar ruim een half miljoen verloren. Niet alleen het persoonlijke leed raakt me. Hij deed dit alles vanaf ruim 17 jaar voor de opening van de Nederlandse online gokmarkt. Bovendien stipuleert hij expliciet welke aantrekkelijke doch in NL verboden instrumenten aanwezig zijn bij illegale aanbieders.
De pijn in mijn hart wordt al snel verzacht, want beide feiten onderstrepen het belang van het legaliseren van Nederlandse online gokmarkt. Ze onderstrepen ook de noodzaak van een voldoende attractief aanbod om gokkers zoals Dylan een valide en veilig alternatief te bieden.
Mijn eerder genoemde verbazing ontstaat echter door de ingevlogen hoogleraar gezondheidspsychologie, die benadrukt dat “…wat eerst omgeven was met een waas van illegaliteit, nu is genormaliseerd…”.
Normaliseren. Daar wordt in het dossier online kansspelen al vaker schande over gesproken. Online gokken zou volgens sommigen niet mogen worden genormaliseerd. ‘Regelmatig, normaal worden of maken’, zo beschrijft vandale.nl de betekenis van het woord normaliseren. Fysieke vormen van gokken zijn allang genormaliseerd. Hoe naïef is het om in een digitaliserende wereld dan tegen de normalisering van online gokken te zijn?
Normaliseren staat niet los van de noodzaak en mogelijkheid van voorlichting, bescherming, monitoring en uitsluiting van kwetsbare groepen. De ‘waas van illegaliteit’ was en is geen bescherming voor mensen zoals Dylan; eerder het tegenovergestelde. Zijn ellende en verliezen zijn de stille, pijnlijke getuigen daarvan.
Spoken
Inzake de zorgplicht moeten we voorkomen dat we spoken uit het verleden bestrijden. Immens grote gok verliezen bij buitenlandse, illegale aanbieders ver voor de opening van de Nederlandse online markt; daar kunnen de huidige online vergunninghouders niets aan veranderen. Ze kunnen wel hun invulling van de zorgplicht aanscherpen, signaleren en tijdig interveniëren. Bij voorkeur met behulp van concrete, feitelijke input en bevindingen van de verslavingszorg. Als wet- en regelgeving aanvullend zorgt voor een level playing field, worden we gezamenlijk des te effectiever in het voorkomen van nog meer “Dylans”.
Een mooie gedachte mee af te sluiten en iedereen een fijne, zonnige, maar vooral gezellige vakantie toe te wensen..!
Dit is een bijdrage door Björn Fuchs, de Chief Digital Officer van de Janshen-Hahnraths Group, het bedrijf achter Fair Play Online. Pull-quotes keuze door CasinoNieuws.