Zondag 21 juli 2024

Speel bewust

KVA denkt actief mee over ‘best beschikbare technieken’

Steven Vrolijk: “Geen land is zo streng als Nederland straks gaat zijn”

Op 19 april jl. publiceerde het Ministerie van Justitie en Veiligheid (het Ministerie) het Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand (het Besluit). De tekst van het Besluit heeft geleid tot een ware storm bij het KVA: aangesloten aanbieders en KVA-leden waren behoorlijk geschrokken van de streng uitgevallen tekst. Het was op dat moment aan ons om leden en partners gerust te stellen en informatie te bieden. Zo hebben we een lezing van de tekst van het Besluit gedeeld, zijn we de dag na publicatie in gesprek getreden met het Ministerie (samen met CasinoNieuws.nl) voor het verkrijgen van duidelijkheid voor aangesloten leden en hebben we veel vragen beantwoord (voor zover dit mogelijk was).

Het was mooi om te merken dat veel van deze vragen direct gericht waren op het vinden van de perfecte oplossing. Er heerste duidelijk consensus onder de KVA-leden en aangesloten aanbieders over het volgende: consumentenbescherming staat op de eerste plaats en met het delen van kennis zou dit conform wet- en regelgeving worden nagestreefd. Ons werden dus ook direct vragen gesteld over de ‘best beschikbare technieken’ om te zorgen voor de nodige websitedemografie (95% 24 jaar of ouder). Daarop hebben wij het volgende gedeeld:

Het nastreven van de 95% op dit moment

Wij weten dat veel aangesloten leden op dit moment al bezig zijn met het testen van manieren om 95% bezoekers boven de 24 jaar te krijgen. Toch willen wij hierin alvast wat algemene tips delen, en uiteraard (op dit moment vrijblijvend) vragen of leden alvast aan de slag willen met deze of soortgelijke initiatieven. Wij denken hierbij aan een getrapt model:

  1. Er wordt een banner op de website geplaatst, waarbij de websitebezoeker akkoord dient te geven op de volgende melding:

    ‘Door gebruik te maken van deze website bevestigt u dat u 24 jaar of ouder bent, dat u zich bewust bent van de risico’s van online kansspelen, dat u momenteel niet uitgesloten bent van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders en dat u het goed vindt om kansspelreclame te zien op deze website.’

    Geeft deze banner niet de gewenste statistieken (bijvoorbeeld in Analytics)? Dan kan stap 2 worden ingezet.
  2. Komt de bezoeker op de website? Dan wordt daar eerst een pagina vullende banner getoond met de volgende melding:

    ‘Om deze website te bezoeken dient u 24 jaar of ouder te zijn. Heeft u de leeftijd van 24 jaar bereikt? Nee / Ja.’

    Klikt de bezoeker op ‘Ja’? Dan wordt daarna eveneens de melding uit stap 1 getoond. Geeft ook deze stap niet de gewenste effecten?
  3. Geven de hiervoor genoemde stappen niet het gewenste effect in de statistieken? Dan kan gekozen worden voor een banner zoals deze bijvoorbeeld te vinden is op amstel.nl. Het idee hierachter, is dat het voor mensen die daadwerkelijk 24+ zijn waarschijnlijk niet meer dan een paar seconde werk is om de eigen geboortedatum in te voeren. Is iemand geen 24? Dan kost het toch wat extra tijd om na te denken over een andere leeftijd, waarbij regelmatig ‘bouncen’ door jongvolwassenen in de lijn der verwachtingen zit. Uiteraard kan deze melding nog aangevuld wordt met stap 1, stap 2 of allebei.

Het moment van meten door Google Analytics

Een aantal KVA-leden vroegen zich op dat moment af of dit wel zichtbaar zou zijn in de rapportages van Google Analytics, daar het zo is dat Analytics waarschijnlijk al begint te ‘meten’ op het moment dat bezoekers op de betreffende banners komen.

Het KVA valt onder XY Legal Solutions, waarvan XY Marketing Solutions een partnerbedrijf is. Door deze handige groepsstructuur kan het KVA-team eenvoudig aanspraak maken op inhoudelijke marketingkennis. Wij hebben de kwestie aldus voorgelegd, en een rapport van XY Marketing Solutions kunnen delen met KVA-leden en aangesloten aanbieders. De conclusie van het rapport: het is in principe mogelijk om met dergelijke Age-Walls de wettelijke eisen na te leven én aan te tonen dat dit gelukt is met Analytics.

Hoe verder?

We hebben ons de afgelopen weken volledig ingespannen om KVA-leden en aangesloten aanbieders te ondersteunen. We denken actief mee met oplossingen om zo op een effectieve manier te voldoen aan de wet- en regelgeving. We hebben toegezegd om vervolgvragen in behandeling te nemen en zo alle leden te voorzien van technische informatie. Vanzelfsprekend gaan we ook, zodra er meer informatie beschikbaar is vanuit de Kansspelautoriteit, zorgen voor ondersteuning bij interpretaties van het beleid.

Dit is een ingezonden stuk door Steven Vrolijk, managing partner van XY Legal Solutions (XYLS). XY Legal Solutions werkt samen met diverse online casino’s en adviseert ze het op het gebied van compliance met de Wet Kansspelen op afstand. Daarnaast heeft XYLS het Keurmerk Verantwoorde Affiliates opgericht. CasinoNieuws.nl is bij dat keurmerk aangesloten.

Steven Vrolijk XYls
Steven Vrolijk is managing partner van XY Legal Solutions en zodoende verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur. Vrolijk zorgt onder andere voor het onderhouden van klantrelaties en juridische advisering van zijn klanten. XY Legal Solutions werkt samen met diverse online casino’s en adviseert ze het op het gebied van compliance met de Wet Kansspelen op afstand.

Laat een reactie achter